مردم سوریه با گذشت سه ماه از زلزله همچنان نگران فروریختن ساختمان هستند | اخبار مربوط به زلزله ترکیه و سوریه

[ad_1]

ادلب، سوریه – احمد مظلوم، پدر 5 فرزند 43 ساله که در شهر ادلب زندگی می کند، گفت: «بعد از زلزله، شبح مرگ در زیر آوار همچنان ما را آزار می دهد.

سه ماه پس از زلزله ویرانگر 6 فوریه که شمال غرب سوریه و جنوب شرقی ترکیه را درنوردید، بیش از 50000 نفر را کشت و هزاران نفر دیگر را بی خانمان کرد، مظلوم هنوز نگران خانه ای است که با پدر و مادر و خانواده برادرش در آن زندگی می کند.

این خانه توسط کمیته ای از مهندسان در شمال غربی سوریه که تحت کنترل مخالفان است به دلیل آسیب به زیرساخت های ساختمان و همچنین دیوارهای ترک خورده که اکنون به تخریب و تقویت نسبی نیاز دارد، غیرقابل سکونت طبقه بندی شده است.

مردی در میان آوارهای زلزله قدم می زند
زمین لرزه ها تعداد زیادی خانه را در شمال غرب سوریه ویران کرد، اما حتی خانه هایی که هنوز سرپا هستند اغلب در وضعیت بدی هستند. [Ali Haj Suleiman/Al Jazeera]

ما چاره‌ای جز ماندن در خانه نداشتیم، اما نمی‌توانستم هزینه تعمیرات را که در مجموع بیش از 2000 دلار بود، بپردازم. مظلوم می گوید همچنین چادری در پناهگاه ها موجود نیست و من توان خرید آن را ندارم.

روی سقف‌ها تکیه‌گاهی گذاشته‌ام تا از فروریختن آن‌ها جلوگیری کنم، اما هرازگاهی چند سنگ روی ما فرو می‌ریزد.»

زیرساخت های فرسوده

خانواده مظلوم یکی از صدها نفر در منطقه هستند که در خانه هایی زندگی می کنند که کارشناسان آن را برای سکونت ناامن می دانند.

به گفته گروه هماهنگی واکنش سوریه، یک سازمان بشردوستانه محلی، در طول زمین لرزه ها، نزدیک به 2000 ساختمان فروریخت و اندکی پس از آن، بیش از 4000 ساختمان به عنوان سازه های ناایمن و غیرقابل سکونت مشخص شدند که منجر به خسارت اقتصادی تخمینی 1.95 میلیارد دلار شد.

برخی دیگر منابع درآمد خود را در اثر زلزله از دست دادند.

زمین لرزه ها همچنین چالش های پیش روی بخش بهداشت و درمان در شمال غرب سوریه را تشدید کرد، زیرا بسیاری از تأسیسات آسیب دیده و از دسترس خارج شدند.

این بخش پس از 12 سال جنگ علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از کمبود شدید تجهیزات و کارکنان بهداشتی رنج می برد.

دکتر زهیر السید گفت: «در سه ماه گذشته، بیشتر ذخایر پزشکی در منطقه تخلیه شده است، علاوه بر این، کارایی بسیاری از دستگاه‌های پزشکی قدیمی، به‌ویژه دستگاه‌های اشعه ایکس، سی‌تی‌سی و ام آر آی از بین رفته است». کورات، بالاترین مقام بهداشتی در ادلب.

دو مرد در انکوباتور در کنار یک نوزاد ایستاده اند
تأسیسات پزشکی که قبلاً به دلیل 12 سال جنگ تحت فشار قرار گرفته بودند، در اثر زلزله آسیب دیدند [Ali Haj Suleiman/Al Jazeera]

القرات به الجزیره گفت که از دست دادن چندین کارمند بهداشتی، از جمله تکنسین ها و مدیران، بخش بهداشت را تحت تاثیر قرار داده است، که در حال حاضر با کمبود پرسنل پزشکی آموزش دیده مواجه است.

علاوه بر این، 42 مرکز درمانی به درجات مختلف آسیب دیدند که از 20 درصد تا 50 درصد متغیر بود.

به گفته القرات، سطح کمک های بین المللی دریافت شده توسط بخش بهداشت ناچیز است و تنها 25 درصد نیازهای واقعی به دارو و تجهیزات را پوشش می دهد.

«در حال حاضر نمی‌توانیم بیماران سرطانی را که در بیمارستان‌های ترکیه که پذیرش بیماران را متوقف کرده‌اند، درمان کنیم [from Syria]. القرات گفت، همین امر در مورد بیماران قلبی عروقی که به روش های جراحی نیاز دارند نیز صدق می کند.

برآوردهای سازمان ملل

یک هیئت بلندپایه سازمان ملل روز چهارشنبه برای ارزیابی وضعیت کلی سه ماه پس از زلزله و همچنین نظارت بر اردوگاه‌های آوارگان و ارزیابی نیازهای کمک فوری و فوری که نیاز به رسیدگی دارند، از شمال غرب سوریه بازدید کرد.

این منطقه قبلاً محل زندگی میلیون ها نفر بوده است که از مناطق تحت کنترل دولت سوریه گریخته اند.

وی افزود: تقریباً همه مردم شمال غرب سوریه تحت تأثیر زلزله قرار گرفتند و می دانیم که متأسفانه بیش از 4500 نفر جان خود را از دست داده اند. دیوید کاردن، معاون هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه منطقه‌ای سازمان ملل برای بحران سوریه گفت: بیش از 10500 نفر مجروح و بیش از 100000 نفر آواره شدند.

کاردن به الجزیره گفت که با وجود زمین لرزه ها، برنامه واکنش بشردوستانه سوریه برای سال 2023 بودجه ضعیفی داشت و تنها 7 درصد از بودجه مورد نیاز را دریافت کرد.

“مسئله کلیدی بودجه است و ما از همه کمک کنندگان خود می خواهیم تا اطمینان حاصل کنند که ما برای انجام کار خود حمایت مالی دریافت می کنیم زیرا امروز شنیدیم که نیاز به این کمپ بسیار زیاد است و کمبود خدمات به دلیل کمبود بودجه است. کاردن گفت.

گروهی روی زمین نشسته اند و بحث می کنند
هیئت بلندپایه سازمان ملل این هفته از شمال غرب سوریه برای ارزیابی وضعیت پس از زلزله بازدید کرد [Ali Haj Suleiman/Al Jazeera]

بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در ژانویه سال جاری صادر شد، کمک های بین المللی می تواند از طریق گذرگاه های مرزی باب الحوا و باب السلام با ترکیه وارد شمال غرب سوریه شود.

این قطعنامه به کمک های بشردوستانه اجازه می دهد بدون نیاز به تایید دولت سوریه از مرزها وارد شود، اما باید هر شش ماه یکبار تمدید شود.

ما هر کاری که ممکن است انجام خواهیم داد تا گذرگاه ها نه تنها باب الحوا، بلکه باب السلام و الرای باز بمانند، زیرا اینها خطوط کلیدی برای مردم سوریه هستند و ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که کاردن گفت: این گذرگاه‌ها هم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و تدارکات و هم برای مردم باز هستند.

با این حال، این که آیا منابع کافی برای ترمیم خسارات گسترده در شمال غرب سوریه می‌توانند از بین بروند، موضوع دیگری است.

بسیاری از افراد در اینجا بدون کمک خارجی قادر به بهبودی نخواهند بود.

پس لرزه های مداوم همچنان یکی از نگرانی های اصلی مظلوم است، که وقت خود را صرف نظارت بر لامپ آویزان از سقف می کند تا مطمئن شود که ثابت است و نمی لرزد، زیرا دیگر به توانایی بدن خود برای تشخیص لرزش پس از ضربه ای که در لامپ تجربه کرد اعتماد ندارد. زلزله ها

«من نه تنها برای خودم، بلکه برای بچه‌ها و مادرم هم می‌ترسم اگر زلزله‌ای دیگر اتفاق بیفتد. مظلوم می پرسد چطور می توانم سریع آنها را از خانه بیرون کنم؟

[ad_2]