مزدوران روسی در سودان: نقش گروه واگنر چیست؟ | خبر توضیح

[ad_1]

پس از درگیری در سودان بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، سؤالاتی در مورد دخالت گروه واگنر، یک سازمان قدرتمند مزدور روسی که سال ها در سودان فعال بوده است، مطرح شد.

آنچه باید در مورد این گروه و مشارکت آن در این کشور آفریقایی بدانید در اینجا آمده است:

گروه واگنر چیست؟

این گروه اولین بار در سال 2014 مورد توجه گسترده قرار گرفت، زمانی که گمان می رفت مزدوران واگنر در الحاق کریمه به روسیه و نبرد در شرق اوکراین دست داشته اند.

همچنین گمان می‌رود که آنها در جنگ سوریه شرکت داشته‌اند و از نیروهای مسلح روسیه که در سال 2015 در کنار بشار اسد، رئیس‌جمهور روسیه مداخله کردند، حمایت می‌کنند.

گروه واگنر توسط یوگنی پریگوژین، یک زندانی سابق که زمانی در کرملین خدمت می کرد، رهبری می شود و به او لقب «آشپز پوتین» را داده است. ثروت او و همچنین ارتش خصوصی او افزایش یافت. به زودی در کشورهای آفریقایی مانند لیبی ظاهر شد، جایی که در جنگ داخلی در حمایت از ژنرال مرتد خلیفه حفتر شرکت کرد.

این کشور همچنین در مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان حضور دارد زیرا روسیه به دنبال تامین منابعی مانند نفت و طلا از آفریقا است.

گروه واگنر نقش بسیار علنی در تهاجم روسیه به اوکراین ایفا کرد و مظنون به جمع آوری کمک های مالی برای خود و روسیه در طول عملیات خود در خارج از کشور است.

واگنر چقدر در سودان فعال است؟

گروه واگنر استقرار خود را در سودان در دوران حکومت عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق، که در سال 2019 در میان اعتراضات گسترده از قدرت کنار رفت، آغاز کرد.

البشیر از ترس بی ثباتی حکومتش، در سال 2017 به روسیه سفر کرد تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند و سودان را به عنوان “دروازه روسیه به آفریقا” در ازای حمایت روسیه معرفی کند. کمی بعد، Meroe Gold، یک شرکت معدنی جدید متعلق به شرکت روسی M Invest، شروع به جذب کارشناسان روسی به سودان، سومین تولیدکننده بزرگ طلا در آفریقا کرد.

در سال 2020، وزارت خزانه داری ایالات متحده M Invest و Meroe Gold را تحریم کرد و گفت که تحقیقات آن نشان داده است که M Invest یک جبهه برای گروه واگنر است.

ساموئل رمادی، نویسنده کتاب روسیه در آفریقا، به الف گفت: گروه واگنر “در ابتدا با هدف تامین امنیت منابع معدنی، به ویژه منابع معدن طلا، و به عنوان یک نیروی حمایت کننده برای دولت بشیر از نظر حفاظت از مخالفان بین المللی عمل می کرد.” جزیره

سودان
ژنرال سودانی محمد حمدان داگالو، رئیس گروه شبه نظامی نیروی پشتیبانی سریع، اخیراً با گروه واگنر تماس برقرار کرده است. [File: Mohamed Nureldin Abdallah/Reuters]

رمادی گفت در جریان تظاهرات 2019 علیه البشیر، گروه واگنر از «ارتش نگهبان به[ing] یک بازیگر مستقیم واقعی در تلاش برای سرکوب تظاهرات».

رمادی گفت که پس از برکناری البشیر از قدرت، پریگوژین سعی کرد خود را با فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان هماهنگ کند. با این حال، روابط پس از قتل عام خارطوم در سال 2019، زمانی که سرویس‌های امنیتی سودان به خشونت متفرق شدند، متلاشی شد و گروه واگنر را به نقش “نگهبان” و حفاظت از منافع معدنی خود بازگرداند.

یک گزارش ژوئیه سی‌ان‌ان به نقل از منابع رسمی سودانی و داده‌های پرواز، می‌گوید یک هواپیمای نظامی قاچاق طلا دست‌کم 16 پرواز از سودان به لاذقیه، شهر بندری سوریه که روسیه در آن پایگاه نظامی دارد، انجام داده است تا به کمک مالی تهاجم روسیه به اوکراین کمک کند.

اتحادیه اروپا پس از این گزارش، Meroe Gold را تحریم کرد. شورای اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: گروه واگنر از طریق وابستگی به ارتش سودان، حق استخراج طلای سودان و صادرات آن به روسیه را به دست آورد.

منافع روسیه در سودان به طلا ختم نمی شود. روسیه آماده امضای توافقنامه با سودان برای ساخت پایگاه نظامی در بندر سودان در دریای سرخ است. در مقابل روسیه سلاح و تجهیزات نظامی به سودان می فرستد.

واگنر و RSF

واگنر اخیراً با نیروهای RSF و فرمانده آن ژنرال محمد حمدان داگالو رابطه برقرار کرده است. رمادی گفت که هدف اصلی آن ایجاد یک مسیر قاچاق برای طلا از سودان به دبی و سپس به روسیه است تا آنها بتوانند عملیات گروه واگنر در اوکراین را تامین مالی کنند.

در اوایل سال 2022، یک روز پس از اینکه روسیه تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، داگالو به مسکو پرواز کرد و مرحله جدیدی را در روابط RSF با گروه واگنر آغاز کرد.

آیا واگنر در جنگ سودان شرکت داشت؟

مشخص نیست که آیا گروه واگنر در درگیری های فعلی در سودان شرکت دارد یا خیر.

آشوک سواین، رئیس مطالعات صلح و درگیری در دانشگاه اوپسالا در سوئد، گفت که او معتقد است که گروه واگنر “به احتمال زیاد درگیر نبرد فعلی برای حفظ حضور خود در کشور و حفاظت از منافع تجاری گسترده خود است.”

آشوک گفت: «آمریکا اخیراً شورای حاکمیتی سودان را تحت فشار قرار داد تا این گروه مزدور را از کشور خارج کند. بنابراین، گروه واگنر علاقه قابل توجهی به این دارد که چه کسی در جنگ قدرت در کشور پیروز می شود.

رمادی می‌گوید: «من می‌توانم بگویم که آنها در موقعیت تدافعی‌تری نشسته‌اند.

او گفت: «آنها مطمئناً از کرملین برای ایفای نقش فعال تر چراغ سبز دریافت نمی کنند و احتمالاً فعلاً در جای خود می مانند.

خبرگزاری دولتی روسیه ریا گزارش داد سفارت روسیه در سودان اعلام کرد که از خشونت ها ناراحت است و خواستار آتش بس و گفتگو شد.

رمادی گفت: «بدیهی است که اگر درگیری به جنگ داخلی تبدیل شود و فعالیت های معدنی پریگوژین در معرض تهدید قرار گیرد، شاهد نقش نظامی فعال تری خواهیم بود.

او گفت که گروه واگنر با این معضل مواجه خواهد شد که آیا نیروهای خود را به دور از مرز سودان با جمهوری آفریقای مرکزی، جایی که روسیه چندین مین را کنترل می‌کند، مستقر کند یا خیر.

[ad_2]