مصر فعالان حقوق را به دنبال فشار جهانی آزاد کرد خاورمیانه

[ad_1]

سه فعال حقوق بشر پس از اتهام “پیوستن به یک گروه تروریستی” و “انتشار اخبار دروغ” پس از یک ماه زندان آزاد شدند.

مصر پس از یک کار مشترک بین المللی برای آزادی آنها – از جمله نگرانی های تیم جو بایدن ، رئیس جمهور تازه انتخاب شده آمریکا ، سه عضو یک گروه برجسته حقوق بشر را اخراج کرد.

پلیس پس از جلسه علنی با سفرای خارجی در تاریخ 3 نوامبر برای بحث در مورد حقوق بشر در این کشور ، این سه نفر را به اتهام “پیوستن به گروه تروریستی” و “انتشار اخبار دروغ” دستگیر كرد.

ابتکار حقوق شخصی مصر (EIPR) روز پنجشنبه نوشت که سه کارمند آن “مستقیماً از زندان تورات آزاد شدند. غیر معمول. حالا آنها یا در خانه هستند یا در راه بازگشت به خانه هستند.

این دستگیری ها تاكید می كند كه دولت عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور ، در میان سال ها دستگیری و سایر ارعاب ، سكوت سازمان مخالف و مستقل را ادامه داده است.

دولت السیسی ، متحد ایالات متحده با روابط اقتصادی عمیق با کشورهای اروپایی ، در حال انجام سخت ترین اقدامات علیه مخالفان در تاریخ مدرن این کشور در خاورمیانه است که نه تنها مخالفان سیاسی اسلام گرا بلکه فعالان دموکراسی خواه ، روزنامه نگاران و منتقدان آنلاین را هدف قرار می دهد.

گروه های محلی مستقل حقوق بشر کار خود را تا حد زیادی متوقف کرده اند. EIPR 18 ساله برجسته ترین سازمان از بین تعداد معدودی است که همچنان فعال هستند و همچنان به نقض حقوق شهروندی ، شرایط زندان ، خشونت های فرقه ای و تبعیض علیه زنان و اقلیت های مذهبی می پردازند.

مدیر اجرایی EIPR ، گاسر عبدالرازک ، پژوهشگر ارشد کریم انارا و مدیر دفتر محمد بشیر – همگی در یک هفته بازداشت شدند اما با فاصله زمانی چند روز – در بازداشت موقت بازداشت شدند.

در بیانیه مختصری که توسط یک منبع امنیتی و عدالت به خبرگزاری فرانسه فرستاده شد ، گفته شد: “پس از ارائه اسناد قانونی لازم برای ثبت این گروه به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی ، دادستانی دستور آزادی گاسر عبدالرزک و اعضای طرح را صادر کرد.”

کارمند چهارم ، پاتریک زکی ، در ماه فوریه هنگام بازدید از قاهره ، بولونیا ، جایی که وی در حال تکمیل دوره کارشناسی ارشد بود ، بازداشت شد. مشخص نیست که آیا او نیز آزاد خواهد شد یا خیر.

قانون جدید حاکم بر سازمان های جامعه مدنی اخیراً پس از آنکه این دستگیری ها موجب محکومیت جهانی ، از جمله متحدانش مانند آلمان و فرانسه شد ، در کابینه مصر تصویب شد.

یک کارزار بین المللی با حضور مشاهیر و سیاستمداران از قاهره خواسته است تا فعالان را آزاد کند. آنها توسط اسکارلت جوهانسون و اما تامپسون بازیگران و همچنین استفان فرای کمدین انگلیسی حمایت می شدند.

سازمان ملل متحد از مصر خواسته است که آنها را آزاد کند ، در حالی که وزارت امور خارجه ایالات متحده تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، رئیس جمهور معزول گفته است که “به شدت نگران است”.

آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده ، پیشنهادی بایدن ماه گذشته در توییتر نوشت که “ملاقات با دیپلمات های خارجی جرم نیست. و همچنین به طور مسالمت آمیز از حقوق بشر حمایت نمی کند. “

گروه های مدافع حقوق بشر تخمین می زنند که حدود 60،000 بازداشت شده در مصر زندانیان سیاسی هستند ، از جمله فعالان سکولار ، روزنامه نگاران ، وکلا و دانشگاهیانی که در سرکوب مداوم مخالفان تحت السیسی دستگیر شدند.

بلافاصله مشخص نبود که آیا آزادی این سه فعال حقوق به معنای لغو اتهامات علیه آنها بوده است. دادستان ها اغلب فعالان را با قرار وثیقه آزاد می كنند ، اما اتهامات را از سر آنها باز می دارند سرکوب علیه این گروه در جبهه دیگری ادامه دارد ، دادستان ها به دنبال مسدود کردن دارایی های EIPR هستند.

دستور آزادی در آستانه دیدار پر طرفدار هفته آینده از السیسی به فرانسه است ، جایی که وی با رئیس جمهور امانوئل مکرون دیدار خواهد کرد. گروه های مدافع حقوق بشر از ماکرون – که دولت عمده ترین تأمین کننده اسلحه به مصر است – می خواهند ال سیسی را برای آزادی این سه نفر و سایر فعالان تحت فشار قرار دهند.

این دستگیری ها ماه گذشته پس از دیدار سفرا و دیپلمات های ارشد 13 کشور غربی با EIPR برای گفتگو صورت گرفت که به گفته این گروه “در مورد راه های بهبود شرایط حقوق بشر در مصر گفتگو کرده است”.



[ad_2]