ممنوعیت زنان توسط طالبان، سازمان ملل را مجبور به “انتخاب وحشتناک” می کند | اخبار سازمان ملل

[ad_1]

سازمان ملل می گوید که عواقب منفی این بحران برای مردم افغانستان بر عهده مقامات بالفعل خواهد بود.

در حالی که دولت طالبان زنان را از کار کردن در این سازمان منع می کند، سازمان ملل متحد مجبور به انتخاب “هولناک” در مورد ادامه عملیات در افغانستان است.

مقامات طالبان از زمان به قدرت رسیدن زنان افغان در سال 2021 محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند، از جمله ممنوعیت آنها از تحصیلات عالی و بسیاری از مناصب دولتی. در ماه دسامبر، آنها زنان افغان را از کار در سازمان های غیر دولتی داخلی و خارجی منع کردند و در 4 آوریل این اقدام را به دفاتر سازمان ملل در سراسر کشور گسترش دادند.

هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه اعلام کرد که این ممنوعیت بر اساس قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل غیرقانونی است و بنابراین سازمان ملل نمی‌تواند به آن عمل کند.

در این بیانیه آمده است: «از طریق این ممنوعیت، مقامات عملی طالبان به دنبال وادار کردن سازمان ملل به انتخاب وحشتناکی بین ماندن و حمایت از مردم افغانستان و حفظ هنجارها و اصولی هستند که ما ملزم به رعایت آن هستیم.» گفت.

محدودیت‌های فزاینده یادآور اولین تسلط طالبان بر افغانستان بین سال‌های 1996 و 2001 است، زمانی که سازمان ملل اعلام کرد که آنها مسئول نقض مکرر حقوق بشر – به ویژه علیه دختران و زنان هستند.

در این بیانیه آمده است: «باید واضح باشد که هرگونه عواقب منفی این بحران برای مردم افغانستان بر عهده مقامات بالفعل خواهد بود».

فرمانی که نقض منشور سازمان ملل است

سازمان ملل متحد حدود 400 زن افغان را در کشور استخدام کرده است که اکثریت این تعداد را کارمندان محلی تشکیل می دهند. در اوایل ماه جاری، رامیز الکپروف، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت که این فرمان منشور سازمان جهانی را نقض می کند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «کاملاً واضح است که هیچ ارگانی نمی‌تواند به سازمان ملل دستور دهد که چه کسانی باید استخدام شوند». ما هیچ استثنایی قائل نخواهیم شد.»

پس از اعلام این ممنوعیت، سازمان ملل به تمام کارکنان افغان، زن و مرد دستور داد تا تا اطلاع ثانوی به ادارات مراجعه نکنند.

این ممنوعیت خشم بین المللی را برانگیخت و طالبان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. آنها تاکنون هیچ توضیح یا دلیلی برای ممنوعیت سازمان ملل ارائه نکرده اند.

در مجموع، حدود 3300 افغان در 3900 نفر نیروی کار سازمان ملل وجود دارد.

پس از اعلام ممنوعیت کارمندان زن در ماه دسامبر، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی در اعتراض به اعلام ممنوعیت کارمندان زن، تمام فعالیت‌های خود را در کشور به حالت تعلیق درآوردند و به گفته آژانس‌های امدادی، نیمی از آنها با گرسنگی روبرو هستند.

پس از چند روز بحث توافق شد که زنان شاغل در بخش بهداشت از این فرمان مستثنی شوند، اگرچه سازمان ملل نیز از یک معافیت کلی برخوردار است.

مقامات سازمان ملل گفتند که این محدودیت همچنین تلاش های سازمان ملل برای جمع آوری کمک های مالی را در زمانی که افغانستان یکی از بدترین بحران های بشردوستانه در جهان را تجربه می کند، مختل می کند.

سازمان ملل از دسامبر 2021 تا ژانويه 2023 1.8 ميليارد دالر را به افغانستان انتقال داده است و به 38 ميليون شهروند اين كشور كمك مي كند و از اقتصاد محلي حمايت مي كند.

در سایر محدودیت‌هایی که از سال 2021 بر زنان افغانستان اعمال شده است، دختران نوجوان از تحصیل در دبیرستان منع شده‌اند، زنان از بسیاری از مشاغل دولتی اخراج شده‌اند، از سفر بدون یکی از اقوام مرد منع شده‌اند و به حجاب خارج از خانه دستور داده شده‌اند. در حالت ایده‌آل با برقع.

زنان همچنین از ورود به دانشگاه ها منع شده اند و اجازه ورود به پارک ها، سالن های ورزشی یا حمام های عمومی را ندارند.

[ad_2]