ناباوری در دیاربکر در حالی که ترکیه به دور دوم ریاست جمهوری می رود | اخبار انتخابات

[ad_1]

دیاربکر، ترکیه – رای دهندگان در جنوب شرقی ترکیه پس از اینکه امیدهای آنها برای پیروزی قاطع در دور اول برای کمال کولچداراوغلو، نامزد مخالفان در اولین ساعات شب از بین رفت، مات و مبهوت ماندند.

با سپیده دم روز دوشنبه مشخص شد که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم می رود.

چنگیز چاندار، نماینده تازه منتخب Yesil Sol Parti (YSP) برای دیاربکر، گفت: «این یک ناامیدی بزرگ است. این یک شکست بزرگ برای همه کسانی است که برای احیای دموکراسی در این کشور بودند. ما در بلاتکلیفی غوطه ور هستیم و نمی دانیم که این چه معنایی برای ما خواهد داشت.»

YSP یا چپ سبز در انتخابات پارلمانی دیاربکر به شدت مورد حمایت قرار گرفت. حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) که طرفدار کردها بود، زیر پرچم YSP شرکت کرد زیرا در خطر تعطیلی قبل از انتخابات قرار داشت.

در طول شب، در حالی که نتایج انتخابات در میان ادعاهایی مبنی بر دستکاری در سرعت اعلامیه منحرف شده بود، مهمت روستو تیریاکی، سخنگوی YSP از هواداران خواست تا صندوق های رای را از مراکز اخذ رای تا کمیسیون انتخابات منطقه همراهی کنند تا آرا تایید و اعلام شود.

در مرکز شهر دیاربکر، گروه کوچکی از رای دهندگان جوان مخالف در خارج از ساختمان دادگاه شهرداری که در آن کمیسیون انتخابات منطقه در حال بررسی نتایج است، جمع شدند و قصد داشتند برگه های رای را قبل از اعلام نتایج نهایی حفظ کنند. در دفتر محلی حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، فعالان حزب در سکوت حیرت زده نشسته بودند و نتایج به دست آمد.

واقعیت وارد می شود

با این حال، به نظر می‌رسید که تا صبح روز دوشنبه، حتی مخالفان نیز پذیرفته بودند که بسیاری از رای‌دهندگان بار دیگر به اردوغان چسبیده‌اند و راهی برای پیروزی کولچداراوغلو در دور اول وجود ندارد.

سونا، یک معلم محلی، گفت: «برای من سخت است که احساساتم را بیان کنم، «مشکل بسیار جدی با حقوق، قانون، عدالت، آزادی و دموکراسی در این کشور و واقعیت جامعه ای که زیر خط فقر زندگی می کند وجود دارد. و با وجود همه اینها، مردم همچنان رای مثبت می دهند [Erdogan’s AK Party]”

او افزود: «انتخابات دموکراتیک، بله، اما توضیح منطقی این نتایج غیرممکن است. من می خواهم امیدم را برای دو هفته زنده نگه دارم. آرزوی من این است که مردم این کشور از ترجیحات خود برای دموکراسی و تغییر استفاده کنند. او می ترسید که بدون تغییر، بسیاری از جوانان مهاجرت کنند.

دیاربکر، بزرگترین شهر کردنشین ترکیه، مدتهاست که سنگر حمایت از خودمختاری بیشتر کردها بوده است. این مرکز همچنین کانون درگیری 40 ساله بین دولت ترکیه و جدایی طلبان کرد است و بار سنگین سرکوب دولت را با دو شهردار منتخب و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب که همگی تحت حاکمیت حزب عدالت و توسعه زندانی شده اند، متحمل شده است.

جدایی‌طلبان موسوم به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از سال 1984 با دولت ترکیه وارد جنگ شده‌اند و از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند.

YSP امیدوار بود که تصمیمش برای تشویق حامیان خود به رای دادن به کولچداراوغلو در انتخابات ریاست جمهوری، به جای معرفی نامزد خود، در عبور نامزد مخالفان از آستانه 50 درصد در دور اول تعیین کننده باشد.

اما به نظر می رسد که این استراتژی شکست خورده است. حتی با وجود دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، نتایج انتخابات پارلمانی به حزب عدالت و توسعه و متحدان ملی‌گرای آن اکثریت راحت در مجلس ملی داد و امیدها برای اتحاد گسترده اپوزیسیون که بتواند از طریق اصلاح قانون اساسی و گسترش آزادی‌های سیاسی رای دهد، را از بین برد.

نتایج پارلمانی خود YSP کمتر از حد انتظار بود و با وجود اعتماد زودهنگام اعضای حزب به افزایش سهم رای خود، کرسی های کمتری نسبت به نتایج HDP در انتخابات گذشته به دست آورد. در برخی موارد، مانند خود استان دیاربکر، YSP در واقع دو کرسی را به حزب عدالت و توسعه و حزب عدالت و توسعه (CHP) از دست داد. چاندار گفت: ما موقعیت خود را به عنوان یک حزب کاهش داده ایم. “در حالی که ما بسیار مشتاق بودیم که کلید پارلمان باشیم، [these results show] ما نیستیم.”

برخی به آینده امیدوارند

با این حال، جیلان آکچا، که به تازگی به عنوان نماینده YSP برای دیاربکر نیز انتخاب شده است، نکته خوش بینانه تری را به خود اختصاص داد و موانع سیاسی را که YSP قبل از رای گیری با آن مواجه بود، برجسته کرد. او گفت: «حزب ما علیرغم پرونده تعطیلی، با وجود هزاران دوست در زندان و با وجود معرفی یک حزب جدید یک ماه قبل از انتخابات، بسیار خوب عمل کرده است. ای کاش می توانستیم در پارلمان پیروز شویم، اما مطمئن هستم که با مخالفت شدیدی در مجلس بزرگ ملی روبرو خواهیم شد.»

آکچا در پاسخ به این سوال که اولویت های حزب برای دو هفته آینده چه خواهد بود، گفت که ما باید “نتایج را تجزیه و تحلیل کنیم و ببینیم کاستی های ما کجاست.” ما از موفقیت ها و شکست های خود درس خواهیم گرفت. وقتی این کار را انجام دادیم، خواهیم دید که نقش ما برای دور دوم چیست. ما به عنوان یک جبهه دموکراتیک سهم خود را برای جلوگیری از پیروزی اردوغان، حداقل در دور اول، انجام داده ایم.

کردها که در اکثر مناطق جنوب شرقی اکثریت را تشکیل می دهند، در چنین رقابت نزدیکی، یک حوزه انتخابیه مهم هستند. در طول دو دهه ریاست اردوغان، روابط او با بسیاری از حوزه‌های انتخابیه کردی تقریباً کامل شده است.

اصلاحات اولیه حزب عدالت و توسعه امید را برای جوامع کرد در جنوب شرقی به ارمغان آورد و محدودیت ها برای بیان هویت کردی برداشته شد و مذاکرات صلح بین دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان (PKK) پس از 30 سال درگیری وحشیانه آغاز شد.

اما در سال 2015، با بدتر شدن وضعیت امنیتی و تغییر محاسبات سیاسی تحت فشار جنگ داخلی سوریه، مذاکرات صلح شکست خورد و خشونت ها با صدها کشته در سال های بعد از سر گرفته شد. در همان زمان، بسیاری از سیاستمداران اپوزیسیون طرفدار کردها به اتهام ارتباط با پ ک ک به اتهامات سیاسی زندانی شدند.

[ad_2]