نافرمانی و رنج ولید دقا در زمان بازداشت اسرائیل | درگیری اسرائیل و فلسطین

[ad_1]

رام الله، کرانه باختری اشغالی – «در کل پسر یا دخترم، فرزند تازه متولد شده ام که اسمش را میلاد می گذارم، می تواند ملودی بسازد که هنوز ساخته نشده است. او ممکن است ستاره شناس شود یا راهی برای درمان سرطان کشف کند. ولید داکا پس از قاچاق به یک قاضی اسرائیلی در جریان محاکمه گفت: شاید او به آنچه نسل‌های ما نتوانسته‌اند دست یابد، یعنی یافتن راه‌حلی برای درگیری به‌گونه‌ای که صلح و امنیت واقعی وجود داشته باشد، نه امنیت خیالی شما. نطفه اش بیرون از زندان

همسر وی، ثنا سلامه، در سال 2020 پس از باردار شدن با نطفه همسرش که مدت ها در زندان بود، رمان نویس و فعال فلسطینی، دخترشان میلاد را به دنیا آورد.

به عنوان پدر میلاد، داکا، 61 ساله، توانست با مقامات زندان اسرائیل که مانع از ملاقات او با همسرش شدند، سرپیچی کند، حتی اگر قوانین اسرائیل اجازه بچه دار شدن در زندان را می دهد.

داکا در سال 1999 با سلامه ازدواج کرد، در حالی که در حال گذراندن محکومیت 37 ساله او به دلیل نقش او در قتل یک سرباز اسرائیلی بود. وی قرار بود در بهمن ماه پس از گذراندن دوران محکومیت خود آزاد شود اما به دلیل قاچاق گوشی تلفن همراه، حکم وی دو سال تمدید شد.

اسرائیل با ممانعت از درمان مناسب و آزادی زودهنگام دقا به دلیل وخامت حالش، نمونه ای از نافرمانی خود را به دقا ارائه داد.

میلاد داکا
میلاد دختر سه ساله ولید داکا پس از اینکه موفق شد اسپرم خود را به صورت قاچاق از زندان خارج کند باردار شد. [Aziza Nofal/Al Jazeera]

تشخیص سرطان

او در دسامبر 2022 به سرطان پیشرفته مغز استخوان مبتلا شد و اعلام شد که نیاز فوری به پیوند دارد، اما هنوز پیوندی دریافت نکرده است.

دقا در 22 مه به دلیل عوارض بیشتر سلامتی به بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان عساف حروفه در جنوب تل آویو منتقل شد. اما سه روز بعد، مقامات اسرائیلی او را به کلینیک زندان رمله در اسرائیل که به شرایط سخت خود معروف است، منتقل کردند، علیرغم درخواست‌های گروه‌های حقوقی مبنی بر اینکه در صورت عدم آزادی، او را برای مراقبت دائم و درمان در بیمارستان نگه دارند.

حبس او همچنین ناقض توافقنامه اسلو در سال 1993 است که شامل بند آزادی تمام اسرای فلسطینی است که قبل از امضای این توافقنامه نگهداری می شدند.

سلامه، 52 ساله، نگرانی های خود را در مورد بازگشت سریع داکا به درمانگاه زندان رامل ابراز کرد. او به الجزیره گفت: «اسرائیل در تلاش است تا ولید را به دلیل سهل انگاری پزشکی بکشد.

او از ذات الریه حاد و نارسایی کلیه رنج می برد و در 12 آوریل تحت عمل جراحی قرار گرفت تا قسمت بزرگی از ریه راستش برداشته شود. از آن زمان تاکنون، وی با عوارض جراحی و همچنین خفگی شدید تنفسی و عفونت مواجه شده است.

سلامه گفت: اسرائیل اصرار دارد که او را به درمانگاه زندان رمله بازگرداند و هر بار که ریه‌اش عفونی می‌شود، نگران جانش هستیم، اما همراهی او در زمان بیماری ممنوع است.

درمانگاه زندان رمله تنها مکانی است که به نگهداری از زندانیان بیمار فلسطینی اختصاص دارد. این کلینیک دو اتاقه در بخشی از یک زندان با امنیت حداکثری قرار دارد که توسط بریتانیا در سال 1934 ساخته شد و زندانیان فلسطینی مجروح و بیمار مزمن برای همیشه در آنجا هستند.

این برای درمان و مراقبت های پزشکی مورد نیاز در موارد بحرانی مناسب نیست و برخی از اسیران فلسطینی به دلیل تعداد زیاد تلفات، آن را به عنوان “سلاخ خانه” توصیف می کنند.

خطر جانش

در 24 ماه مه، یک دادگاه اسرائیلی جلسه هیئت آزادی مشروط را که قرار بود در مورد آزادی زودهنگام داکا به بحث گذاشته شود، به رغم گزارش های پزشکی صادر شده توسط مقامات زندان اسرائیل مبنی بر وخیم بودن وضعیت وی و خطر جانی او را به تعویق انداخت. اما دادستانی فعلا با آزادی او مخالف است.

مسئولان زندان اسرائیل به او گفتند که اجازه بچه دار شدن را به او نمی دهند، اما او با به دنیا آوردن میلاد برنده شد

از جانب سنا سلام، همسر ولید دکا

سلامه گفت: «روندها طولانی و کند است و ممکن است به دادگاه های بالاتر متوسل شویم.

تأخیر در تصمیم گیری در مورد پرونده داکا و سایر زندانیان بیمار توسط کادورا فارس، مدیر کلوپ اسرای فلسطینی، اصلی ترین سازمان غیردولتی حقوق زندانیان فلسطینی، به عنوان یک سیاست “کشتار آهسته و سیستماتیک” توصیف شد.

طولانی شدن محاکمه توسط اسرائیل خانواده و همچنین سازمان های رسیدگی کننده به پرونده های زندانیان را وادار کرد تا کمپینی برای آزادی او با شعار #ولید_دقا را آزاد کنید.

اگرچه تلاش‌های خانواده و حامیان وی وضعیت اسفبار داکا و دیگر زندانیان را برجسته کرده است، کادورا گفت که باور ندارد تلاش‌های آنها منجر به آزادی او شود. وی به اظهارات ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل مبنی بر اینکه ولید «باید در زندان به پایان برسد» اشاره کرد.

تنها دو سال از محکومیت ولید باقی مانده است، اما یک وزیر اسرائیلی بیرون می آید و خواستار پایان دادن به حبس ابد او می شود. کادورا به الجزیره گفت: این درخواست صریح از سوی بالاترین سطوح دولت اسرائیل برای کشتن او است.

جوانان ولید دقا
داکا در سال 1999 با سلامه ازدواج کرد، در حالی که در حال گذراندن محکومیت 37 ساله او به دلیل نقش او در قتل یک سرباز اسرائیلی در سال 1986 بود. [Courtesy of Daqqa family]

این خانواده بر این باورند که مقامات اسرائیلی در حال انتقام گرفتن از داکا به دلیل اقدام ضد اشغالگری غیرقانونی اسرائیل هستند.

سلامه با اشاره به امتناع داکا از به خطر انداختن نقش فعال خود گفت: «اسرائیل در تلاش است تا با محروم کردن ولید از درمان انتقام بگیرد، زیرا در آخرین جمله خود تمام معاملات اسرائیل را رد کرد و نمونه ای از مقاومت بی سابقه بود».

داکا علیرغم محدودیت هایی که برایش از جمله ممنوعیت کتاب وجود داشت، موفق شد مدرک لیسانس و فوق لیسانس خود را در زندان بگیرد. او همچنین رمان‌ها، مقالات و اشعاری درباره مبارزه فلسطینیان علیه اشغالگری منتشر کرد که به سراسر جهان رسید.

داکا از فرصتی برای خداحافظی با پدرش قبل از مرگ یا دیدار مادرش که 10 سال پیش از آلزایمر رنج می برد محروم شد. او همچنین از چهار معامله قبلی مبادله زندانیان که در آن نامش ذکر شده بود، حذف شد.

علیرغم دردهایی که خانواده او احساس کرده اند، آنها امیدوارند داکا بتواند زنده از زندان خارج شود و با میلاد ملاقات کند، کسی که اکنون مادرش را در تمام تظاهراتی که برای آزادی پدرش ترتیب داده است، همراهی می کند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که او برای مسئولان زندان ایجاد کرد، ازدواج با سلامه و قاچاق اسپرم‌هایی بود که 21 سال بعد او را باردار کرد. اسرائیل با کشف این موضوع، مجازات های سختی را برای او وضع کرد و او را منزوی کرد و اجازه نمی داد از بازدیدکنندگان پذیرایی کند.

همسرش به الجزیره گفت: «مسئولان زندان اسرائیل به او گفتند که اجازه نمی‌دهند او بچه دار شود، اما او با به دنیا آوردن میلاد برنده شد.

فلسطینی ها پرچم و تصاویر یک اسیر فلسطینی در زندان ولید داکا اسرائیل را حمل می کنند که به سرطان نخاع مبتلا شده است.
فلسطینی ها پرچم ها و تصاویر زندانی فلسطینی ولید داکا را حمل می کنند که به سرطان پیشرفته مبتلا شده است. [File: Mostafa Alkharouf/Anadolu Agency via Getty Images] (آناتولی)

[ad_2]