پرتاب خدمه جدید چین برای ایستگاه فضایی | اخبار فضایی

[ad_1]

چین برای اولین بار خدمه ای سه نفره از جمله یک غیرنظامی را برای پیوستن به ایستگاه فضایی در مدار خود فرستاده است زیرا این کشور قصد دارد طی 10 سال آینده یک ماموریت سرنشین دار به ماه بفرستد.

فضاپیمای Shenzhou-16 کمی بعد از ساعت 9:30 صبح (01:30 به وقت گرینویچ) روز سه شنبه از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan (JSLC) در لبه صحرای گبی در شمال غربی چین با یک موشک Long March 2-F بلند شد.

خدمه، از جمله اولین فضانورد غیرنظامی چینی، استاد دانشگاه بیهانگ، گوی هایچائو، برای مدت کوتاهی با سه نفری که در حال حاضر در ایستگاه تیانگونگ هستند، همپوشانی خواهند داشت و پس از اتمام ماموریت شش ماهه خود به زمین بازخواهند گشت.

ماژول سوم در ماه نوامبر به ایستگاه اضافه شد و مقامات برنامه فضایی روز دوشنبه گفتند که برنامه‌هایی برای گسترش آن به همراه پرتاب یک ماموریت خدمه به ماه قبل از سال 2030 دارند.

چین ایستگاه فضایی خود را پس از کنار گذاشته شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی، عمدتاً به دلیل نگرانی ایالات متحده در مورد روابط نزدیک برنامه‌های فضایی چین با ارتش آزادی‌بخش خلق، شاخه نظامی حزب کمونیست حاکم، ساخت.

اولین ماموریت فضایی سرنشین دار چین در سال 2003 این کشور را به سومین کشوری پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده تبدیل کرد که انسان را با منابع خود به فضا فرستاد.

در این جدیدترین ماموریت، گوی هایچائو، متخصص محموله، استاد مؤسسه تحقیقاتی برتر هوافضای پکن، به فرمانده مأموریت، سرلشکر جینگ هایپنگ، که چهارمین پرواز فضایی خود را انجام می دهد، و مهندس فضاپیمای ژو یانگژو خواهد پیوست.

خدمه حدود پنج ماه در ایستگاه خواهند ماند و در طی آن آزمایشات علمی و تعمیر و نگهداری منظم را انجام خواهند داد.

این ماموریت در بحبوحه رقابت با ایالات متحده برای دستیابی به نقاط عطف جدید در فضا انجام می شود. این تا حد زیادی دوستانه بود، اما همچنین نشان دهنده رقابت شدید آنها برای رهبری و نفوذ در زمینه های فنی، نظامی و دیپلماتیک بود.

اعتقاد بر این است که هزینه‌ها، زنجیره‌های تامین و قابلیت‌های ایالات متحده، حداقل در حال حاضر، مزیت قابل‌توجهی نسبت به چین به این کشور می‌دهد. اما چین با بازگرداندن نمونه‌هایی از سطح ماه برای اولین بار در دهه‌ها و فرود یک مریخ نورد در سمت دور کمتر اکتشاف‌شده ماه، برخی نقاط را منفجر کرد.

در همین حال، ایالات متحده قصد دارد فضانوردان را تا پایان سال 2025 به سطح ماه بازگرداند تا به عنوان بخشی از تعهد مجدد به مأموریت های خدمه با کمک بازیگران بخش خصوصی مانند SpaceX و Blue Origin.

این دو کشور علاوه بر برنامه های ماه خود، به طور جداگانه مریخ نوردهایی را نیز بر روی مریخ فرود آورده اند و چین نیز قصد دارد از آمریکا در فرود یک فضاپیما بر روی یک سیارک پیروی کند.

[ad_2]