نبرد در سودان: چگونه رقابت نظامی به جنگ آشکار تبدیل شد | اخبار درگیری

[ad_1]

با بیدار شدن مردم سودان برای سومین روز از درگیری بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF)، نگرانی بین‌المللی افزایش یافت، و همچنین نگرانی در میان کسانی که نمی‌توانستند خانه‌های خود را برای دریافت غذا، مراقبت‌های پزشکی و سایر خدمات اولیه ترک کنند، افزایش یافت. .

با تشدید حملات هوایی و گلوله باران در بخش‌هایی از پایتخت خارطوم و شهر دوقلوی آن، عمران، خبر افزایش تعداد کشته‌شدگان به حداقل 97 نفر در روز دوشنبه منتشر شد.

دود سفید در نزدیکی مقر ارتش در خارطوم بلند شد زیرا درگیری ساکنان را مجبور به پناه گرفتن در خانه های خود کرد و قطع برق و غارت گزارش شد.

آتش‌بس چهار ساعته که روز یکشنبه برای عبور امن غیرنظامیان محبوس اعلام شد، پیش از پایان شکسته شد.

کمیسیون های پزشکی خواستار عبور آرام و ایمن بیماران به مراکز درمانی و پذیرش تیم های پزشکی برای مجروحان هستند.

در حالی که مبارزه برای برتری بین ارتش و نیروهای RSF برای چندین سال مشهود بوده است – از زمان برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق در سال 2019 در میان اعتراضات گسترده – سوالات بی شماری در مورد اینکه چه چیزی باعث چنین رویارویی آشکاری بین این دو شده است وجود دارد. نیروها

از صحابه تا دشمن؟

در اکتبر 2021، ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، و ژنرال محمد حمدان “همدی” داگالو، رئیس نیروهای مسلح، دست به دست هم دادند تا علیه رهبری غیرنظامی کودتا کنند و ضربه ای به گذار کشور به دموکراسی وارد کردند.

روز پنجشنبه، به نظر می رسد که تنش ها پس از اعلام ارتش مبنی بر اینکه نیروهای RSF در خارطوم و شهر شمالی Merowe دست به تحرکات غیرمجاز زده اند، افزایش یافته است.

RSF که به سرکوب وحشیانه در جریان درگیری دارفور و اعتراضات طرفدار دموکراسی متهم شده است، در پاسخ گفت که هیچ کاری خارج از وظایف عادی خود انجام نمی دهد و کسی سعی دارد بین نیروهای سودان شکاف ایجاد کند.

درگیری علنی روز شنبه در پایتخت و تعدادی از شهرهای دیگر رخ داد. البرهان و داگالو هر کدام با ده‌ها هزار سرباز مستقر تنها در خارطوم، متعهد شده‌اند که با وجود افزایش فشار دیپلماتیک جهانی، درباره آتش‌بس مذاکره یا توافق نکنند.

سودان، کشوری با سابقه طولانی کودتا، چگونه به این نقطه رسید و چه چیزی در خطر است:

درگیری ها در سودان ادامه دارد
درگیری بین ارتش سودان و نیروهای RSF در 16 آوریل 2023 دود را بر فراز خارطوم منتشر کرد. [Mahmoud Hjaj/Anadolu Agency]

آنها چگونه به اینجا رسیدند؟

مذاکراتی در ماه های اخیر در تلاش برای بازگرداندن سودان به مرحله گذار دموکراتیک که در اثر کودتای اکتبر 2021 متوقف شده بود، در جریان بوده است.

تحت نظارت نیروهای بین المللی و منطقه ای، نیروهای مسلح و RSF در ماه دسامبر قراردادی مقدماتی با گروه های طرفدار دموکراسی و غیرنظامی امضا کردند. اما این توافق تنها خطوط کلی را ترسیم کرد و دشوارترین سؤالات سیاسی را حل و فصل نکرد – برای مثال، چه اتفاقی برای همه نیروهای نظامی و شبه نظامی خواهد افتاد؟

در طول مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی، تنش‌ها بین البرهان و دغالو تشدید شد زیرا دو نیرو در مورد چگونگی ادغام نیروهای RSF در ارتش و اینکه چه کسی کنترل نهایی بر جنگنده‌ها و سلاح‌ها را در دست خواهد داشت، بحث می‌کرد.

داگالو سعی کرد خود را به عنوان حامی انتقال دموکراتیک معرفی کند و در ماه مارس از البرهان انتقاد کرد و گفت که رهبران نظامی تمایلی به واگذاری قدرت ندارند.

تحلیلگران می گویند داگالو در تلاش است تا شهرت نیروهای شبه نظامی خود را که به عنوان شبه نظامیان وحشی درگیر در جنایات در درگیری دارفور آغاز شد، سفید کند.

خوب، آنها دعوا می کردند، اما چرا دعوا می کردند؟

اواخر روز چهارشنبه، RSF استقرار نیروها را در اطراف مروو، در 330 کیلومتری (210 مایلی) شمال پایتخت آغاز کرد. این شهر با فرودگاه بزرگ، موقعیت مرکزی و یک سد الکتریکی در پایین دست رودخانه نیل، استراتژیک است.

زنان آواره سودانی از قبیله فور هیزم جمع آوری می کنند
زنان آواره از قبیله خز سودان پس از درگیری در دارفور از خانه های خود فرار کردند. [File: Zohra Bensemra ZB/Reuters/DL]

روز بعد نیروهای RSF نیز نیروهای بیشتری را به پایتخت و سایر مناطق کشور اعزام کردند. ارتش مخالفت کرد.

درگیری در یک پایگاه نظامی در جنوب خارطوم صبح روز شنبه آغاز شد و هر یک از طرفین طرف دیگر را به آغاز خشونت متهم کردند. از آن زمان، ارتش و RSF با سلاح های سنگین، از جمله خودروهای زرهی و مسلسل های سوار بر کامیون، در مناطق پرجمعیت خارطوم و اومدورمان با یکدیگر می جنگند. ارتش همچنین شروع به حمله به پایگاه های RSF با حملات هوایی کرد.

درگیری به سایر نقاط کشور از جمله شهر ساحلی استراتژیک بندر سودان در دریای سرخ و مناطق شرقی در مرزهای اتیوپی و اریتره گسترش یافته است. درگیری در منطقه جنگ زده دارفور نیز گزارش شد، جایی که تأسیسات سازمان ملل مورد حمله قرار گرفتند. سازمان ملل گفت که سه کارمند برنامه جهانی غذا در درگیری روز شنبه در آنجا کشته شدند.

تا روز دوشنبه ده ها نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

آیا آتش بس و مذاکره خواهد بود؟

چشم انداز پایان نبرد در حال حاضر ضعیف به نظر می رسد، زیرا البرخان و دغالو مستحکم شده اند و هر کدام خواستار تسلیم شدن دیگری هستند. ماهیت شدید درگیری همچنین می تواند بازگشت دو ژنرال به مذاکرات را دشوار کند.

تقویم مذهبی مسلمانان نیز ممکن است نقش داشته باشد. این درگیری در هفته آخر ماه مبارک رمضان آغاز شد. تعطیلات سه روزه عید فطر به مناسبت پایان ماه روزه داری در این هفته است. مردم سودان به طور فزاینده ای قادر به بیرون رفتن برای خرید غذا و سایر اقلام ضروری نیستند، بنابراین اگر هیچ چیز دیگری نباشد، برای پایان دلسوزانه درگیری ها فشار وارد می شود.

نیروهای بین المللی خواستار توقف فوری خصومت ها شده اند، زیرا آنها درگیر انبوهی از تماس های دیپلماتیک هستند. شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز دوشنبه درباره سودان بحث کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در نشست گروه 7 خواستار آتش بس و بازگشت به مذاکرات شد.

او گفت: «مردم سودان خواهان بازگشت ارتش به پادگان‌ها هستند. «آنها دموکراسی می خواهند. آنها خواهان یک حکومت غیرنظامی هستند. سودان باید به این مسیر بازگردد.»

بلینکن پیشتر درباره تحولات سودان با وزرای خارجه عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفتگو کرد. وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که به طور جداگانه با البرهان و دغالو تلفنی صحبت کرده و از آنها خواسته است تا از “هر نوع تشدید تنش نظامی” جلوگیری کنند.

کامرون هادسون، محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی و دیپلمات سابق ایالات متحده، هشدار داد: «بدون چنین [US] فشار، می‌توانیم درگیری با همان الگوی جنگ در تیگری پیدا کنیم [Ethiopia]”

بازیگران خارجی چه کسانی هستند و چرا حضور دارند؟

در طول یک دهه حکومت البشیر، روسیه قدرت برتر سودان بود. در مقطعی، مسکو به یک توافق اولیه برای ساخت یک پایگاه دریایی در سواحل دریای سرخ سودان دست یافت.

پس از برکناری البشیر، کشورهای آمریکا و اروپا رقابت با روسیه را برای نفوذ در سودان آغاز کردند، سودانی که سرشار از منابع طبیعی از جمله طلا است، اما در درگیری ها و کودتاهای نظامی گرفتار شده است.

ارتش بیشتر اقتصاد کشور را کنترل می کند، اما RSF مناطق بزرگ معدن طلا را اداره می کند که منبع درآمدی کلیدی برای شبه نظامیان قدرتمند است.

البرهان و دغالو همچنین روابط نزدیکی با عربستان سعودی و امارات داشتند. نیروهای سودانی متشکل از ارتش و RSF در کنار ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ طولانی مدت یمن می جنگند.

مصر، یکی دیگر از قدرت های منطقه ای، نیز روابط عمیقی با ارتش سودان دارد. دو ارتش بازی های جنگی منظمی را برگزار می کنند که آخرین آن در این ماه است. سربازان مصری برای تمرین در پایگاه نظامی سودان در ماراوی بودند که درگیری‌ها در روز شنبه آغاز شد. آنها توسط نیروهای RSF دستگیر شدند و گفتند که به مصر بازگردانده خواهند شد.

[ad_2]