نشست امنیتی آسیا در بحبوحه تنش های آمریکا و چین افتتاح شد | اخبار

[ad_1]

گفتگوی شانگری لا افسران نظامی، دیپلمات ها، سازندگان اسلحه و تحلیلگران امنیتی را از سراسر جهان جذب می کند.

نشست امنیتی آسیا با تشدید رقابت بین ایالات متحده و چین آغاز شد که انتظار می‌رود در آخر هفته سخنرانی‌های سطح بالا، معاملات نظامی پشت سر هم و دیپلماسی ظریف غالب شود.

گفتگوی شانگری لا، که افسران ارشد نظامی، دیپلمات ها، سازندگان اسلحه و تحلیلگران امنیتی از سراسر جهان را به خود جذب می کند، از جمعه تا یکشنبه در سنگاپور برگزار می شود.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، جمعه شب سخنرانی اصلی را ایراد خواهد کرد، در حالی که انتظار می رود لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و لی شانفو، وزیر دفاع جدید چین در آخر هفته سخنرانی های تند و تیز خود را مبادله کنند.

روابط ایالات متحده و چین در پایین ترین سطح خود در دهه های اخیر قرار دارد زیرا این دو ابرقدرت به شدت بر سر همه چیز از حاکمیت تایوان گرفته تا جاسوسی سایبری و اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی اختلاف نظر دارند.

امیدواری ها مبنی بر اینکه نشست سنگاپور می تواند فرصتی برای بهبود روابط بین واشنگتن و پکن باشد، هفته گذشته زمانی که لی پیشنهاد ملاقات با آستین را رد کرد، ضربه خورد.

لی که در ماه مارس به عنوان وزیر دفاع چین منصوب شد، در سال 2018 توسط آمریکا به دلیل خرید تسلیحات از روسیه تحریم شد.

لحظه کوتاهی از گفتگوی چین و آمریکا در این اجلاس در یک جلسه جانبی در مورد امنیت سایبری وجود داشت.

آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده، پس از پرسیدن سوالی از سوی سرهنگ ارشد چینی ژو کیچائو در مورد همکاری در زمینه خطرات امنیت سایبری مرتبط با هوش مصنوعی، گفت: “ما باید با چین صحبت کنیم”.

آرون کانولی، کارشناس ارشد موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، گفت وزرای دفاع چین و ایالات متحده در مراسم امسال با یکدیگر صحبت نخواهند کرد که غیرعادی است.

وی از نشست سران در سنگاپور به الجزیره گفت: «این معمولاً یکی از تنها مواقعی است که وزرای آمریکا و چین با یکدیگر گفتگو می کنند، اما امسال این اتفاق نمی افتد.

وی گفت: «ایالات متحده از این مذاکرات در سطح استراتژیک و تاکتیکی می‌خواهد… برای کاهش تنش و کنترل تنش‌ها». به نظر می رسد طرف چینی مشکل را در سطح سیاسی می بیند. آنها ایالات متحده را به دنبال راه حل مناسبی با چین نمی دانند و معتقدند که در غیاب آن، نیازی به این مذاکرات سطح پایین نیست.

روابط استرالیا و چین

سخنان آلبانیز در حالی است که استرالیا به دنبال تثبیت روابط با چین پس از سه سال توقف دیپلماتیک و بلوک های تجاری است که پکن اکنون در حال کاهش آن است.

چین بیشتر سنگ آهن استرالیا را خریداری می کند و بزرگترین شریک تجاری آن است.

ایالات متحده بزرگترین متحد امنیتی استرالیا است و پکن از توافقی که در ماه مارس برای خرید زیردریایی های هسته ای ایالات متحده اعلام شد، انتقاد کرده است.

استرالیا 368 میلیارد دلار استرالیا (250 میلیارد دلار) را در طول سه دهه برای برنامه زیردریایی هزینه خواهد کرد که بخشی از یک پیمان امنیتی گسترده تر با ایالات متحده و بریتانیا به نام AUKUS است.

استرالیا همچنین بخشی از شبکه جمع آوری اطلاعات و اشتراک گذاری اطلاعات Five Eyes همراه با ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و نیوزلند است، گروهی که به گفته مقامات چینی بخشی از ادامه “ذهنیت جنگ سرد” غرب و تلاشی برای محدود کردن ظهور آن است. .

از زمان انتخاب شدن در می 2022، دولت کارگر آلبانی به دنبال روابط نزدیکتر با انجمن 10 کشوری کشورهای جنوب شرقی آسیا بوده است. رئیس دفاع استرالیا گفت با ادامه رقابت بین قدرت‌های بزرگ در منطقه، کشورش بر جلوگیری از درگیری و تعمیق تعامل با شرکای خود از جمله جزایر اقیانوس آرام و کشورهای جنوب شرقی آسیا متمرکز شده است.

[ad_2]