نماینده سازمان ملل متحد اقدام اسرائیل برای گسترش شهرک سازی غیرقانونی را رد می کند خاورمیانه

[ad_1]

نماینده سازمان ملل در خاورمیانه گفت که “بسیار نگران” تصمیم اسرائیل برای ادامه ساخت و ساز در شهرک غیرقانونی یهودیان در بیت المقدس شرقی اشغالی است که ایجاد یک کشور همسایه فلسطین را دشوارتر می کند ، با تکرار اینکه شهرک سازی طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است “.

این اقدام همچنین با عصبانیت دولت آمریكا به رهبری جو بایدن رئیس جمهور منتخب كه مخالف گسترش توافقنامه است و امیدوار است گفتگوها درباره راه حل دو كشور را احیا كند ، خشمگین است.

روز یکشنبه ، بر اساس گزارش گروه اسکان اسرائیل صلح ، دولت اسرائیل در وب سایت خود اعلام کرد که برای بیش از 1200 سازه جدید در شهر گیوات هماتوس مناقصه باز کرده است.

نیکولای ملادنوف ، نماینده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه ، در بیانیه ای گفت: “اگر ساخته شود ، حلقه دیگری از شهرک سازی بین اورشلیم و بیت لحم در کرانه باختری اشغالی را تحکیم خواهد کرد.”

“این امر می تواند برای آینده کشور همسایه فلسطین و دستیابی به یک راه حل توافق شده برای دو کشور بر اساس خطوط 1967 ، با قدس به عنوان پایتخت دو کشور ، مضر باشد. حل و فصل طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است ، و من از مقامات می خواهم که این مرحله را برگردانند. “

برایان ریوز ، سخنگوی Peace Now ، گفت که این اقدام به پیمانکاران اجازه می دهد پیشنهادات خود را شروع کنند ، روندی که چند روز قبل از افتتاح بایدن در ژانویه به پایان می رسد. سپس ساخت می تواند طی ماه ها آغاز شود.

“ابطال تصمیم دو کشور”

تشکیلات خودگردان فلسطین و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از اقدام اسرائیل انتقاد کرده اند.

رهبری فلسطین به دنبال یک کشور مستقل در آینده است که شامل بیت المقدس شرقی و کرانه باختری ، سرزمین های اشغال شده توسط اسرائیل در طول جنگ 1967 باشد و شهرک سازی را مانع اصلی صلح می داند.

نبیل ابودرودینا ، سخنگوی محمود عباس ، رئیس جمهور فلسطین ، روز یکشنبه گفت: “این ادامه سیاست فعلی دولت اسرائیل در جهت معکوس کردن راه حل دو کشور است.”

با توجه به اینکه نزدیک به 500000 شهرک نشین اکنون در کرانه باختری زندگی می کنند و بیش از 220،000 نفر دیگر در بیت المقدس شرقی اشغالی زندگی می کنند ، رهبری فلسطین می گوید شانس ایجاد کشور خود به سرعت در حال کاهش است.

بخش عمده ای از بیت المقدس در حال حاضر توسط کرانه باختری توسط یکسری ایستگاه های بازرسی و یک مانع جدایی ساخته شده توسط اسرائیل مسدود شده است.

پیش از این ، اسرائیل با برنامه ریزی برای ساخت E1 ، منطقه حساس دیگری در شرق اورشلیم که منتقدان می گویند ، همراه با Givat Hamatos ، بیت المقدس شرقی را به طور کامل از کرانه باختری مسدود می کند ، ادامه داد.

اسرائیل مدتهاست که انتقاد بین المللی از روند حل اختلاف را رد می کند ، اما تصمیم برای ادامه ساخت و ساز در Givat Hamatos می تواند به روابط با بایدن ، که قول داده است رویکرد متعادل تری در مورد درگیری داشته باشد ، آسیب برساند.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، از جمله رد موضع آمریکا برای دهه ها که شهرک سازی ها را غیرقانونی می داند ، از اسرائیل حمایت بی سابقه ای کرده است.

در زمان تصدی ترامپ ، اسرائیل هزاران خانه جدید را برای اسکان تصویب کرد ، از جمله در مناطق بسیار مورد اختلاف.

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو قصد دارد اواخر این هفته از یک شهرک یهودی در کرانه باختری اشغالی بازدید کند و به طور حیرت انگیزی از پیشینیان خود که اغلب از ساخت شهرک ها انتقاد کرده اند ، منحرف شود.

مقامات فلسطینی که به دلیل سیاست های حامی اسرائیل با دولت ترامپ قطع رابطه کردند ، سفر برنامه ریزی شده پمپئو را محکوم کردند.



[ad_2]