هفته گذشته ترامپ خواستار “فرصت های” حمله به ایران شد: NYT | خاورمیانه

[ad_1]

نیویورک تایمز گزارش می دهد ، رئیس جمهور ایالات متحده پرسید چه “فرصت هایی در دسترس است” برای اقدام علیه تأسیسات هسته ای مهم ایران.

نیویورک تایمز گزارش داد ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، حمله به ایران را برای متوقف ساختن برنامه رو به رشد هسته ای خود در نظر گرفته است ، اما به او توصیه شده است که در هفته های آخر حضور خود در پست چنین اقدامی انجام ندهد.

تایمز روز دوشنبه گزارش داد ، در جلسه ای با رئیس جمهور ایالات متحده در روز پنجشنبه ، مشاوران ارشد وی هشدار دادند که چنین اقدامی می تواند به یک درگیری بزرگتر تبدیل شود.

این گزارش به نقل از چهار مقام فعلی و سابق آمریكا نوشت: این نشست اندكی پس از اعلام بازرسان از افزایش قابل توجه ذخایر هسته ای ایران صورت گرفت.

این روزنامه با استناد به مقام های رسمی نوشت: “آقای ترامپ از بهترین دستیاران امنیت ملی خود پرسید كه چه موقعیت هایی دارند و چگونه می توانند واكنش نشان دهند.”

این گزارش می گوید این حمله احتمالاً نطنز ، بخش اصلی برنامه غنی سازی ایران را هدف گرفته است ، كه به گفته تهران فقط برای اهداف صلح آمیز است.

هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد (آژانس انرژی هسته ای) اعلام کرد ایران اورانیوم غنی شده پایین را 12 برابر حد تعیین شده در توافق هسته ای ذخیره کرده است.

از تاریخ 2 نوامبر ، ناظر هسته ای گفت که ایران دارای 2،442،9 کیلوگرم اورانیوم با غنی سازی کم است ، در حالی که در 25 اوت 2،105،4 کیلوگرم (4664،6 پوند) ذخیره شده است.

توافق هسته ای که ایران در سال 2015 با قدرت های جهانی امضا کرد به این کشور اجازه داد فقط 202.8 کیلوگرم (447 پوند) ذخیره داشته باشد.

کمپین حداکثر فشار

توافق نامه اصلی هسته ای ، معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) ، برای مهار فعالیت های هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم ها امضا شد.

هدف این بود که کشور نتواند سلاح هسته ای بسازد ، کاری که ایران اصرار داشت قصد ندارد.

با این حال ، دولت ایران پس از تصمیم ترامپ در خروج یک جانبه ایالات متحده از توافق در سال 2018 ، اقدام به کاهش تعدادی از تعهدات JCPOA خود کرد و قول عدم موفقیت کشورهای اروپایی – فرانسه ، انگلیس و آلمان – در تأمین منافع اقتصادی ایران به ایران داده شد.

گزارش NYT می گوید مشاوران ترامپ ، از جمله مایک پنس معاون رئیس جمهور و مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه ، خطرات تشدید نظامی با ایران را نشان می دهند.

بعدا مقامات آشنا به این موضوع گفتند که ترامپ “هنوز به دنبال راه هایی برای ضربه زدن به دارایی ها و متحدان ایران از جمله شبه نظامیان در عراق است.”

این روزنامه نوشت: وزارت دفاع آمریكا و سایر مقامات امنیت ملی “نگرانی های خصوصی خود را مبنی بر اینكه رئیس جمهور ممكن است عملیاتی ، چه آشكار و چه پنهان ، علیه ایران یا سایر مخالفان را در پایان دوره مسئولیت خود آغاز كند ، ابراز داشته اند.”

تنش بین واشنگتن و تهران پس از آنکه ایالات متحده پس از خروج از برجام علیه ایران به اصطلاح “کارزار فشار حداکثر” علیه ایران اعمال کرد ، افزایش یافت.

این کمپین شامل اعمال مجدد مجازات برای تحریم های اقتصادی بود که اقتصاد ایران را متشنج کرده و از جمله منجر به افزایش تورم و کمبود دارو شده است.

یک تغییر در دیپلماسی هسته ای دو کشور قابل مشاهده است ، زیرا جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، با اشاره به تغییر چشمگیر سخنان تهاجمی ترامپ علیه ایران ، قول داده است “راهی مطمئن برای بازگشت به دیپلماسی” به ایران ارائه دهد.

اما تشدید با ایران می تواند بایدن را در نجات توافق هسته ای که قول داده بود در صورت بازگشت “به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی” به آن بپیوندد ، دشوار کند.



[ad_2]