وزیر دارایی ترکیه برات آلبایراک استعفا داد: پست اینستاگرامی بوقلمون

[ad_1]

استعفای آلبایراک که داماد رئیس جمهور اردوغان نیز است ، یک روز پس از برکناری رئیس کل بانک مرکزی صورت می گیرد.

بر اساس بیانیه در حساب تایید شده اینستاگرام خود ، برات آلبایراک ، وزیر دارایی ترکیه گفت که او استعفا می دهد ، به دلایل بهداشتی اشاره کرد.

آلبایراک ، که همچنین داماد رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه است ، گفت: “پس از نزدیک به پنج سال خدمت به عنوان وزیر ، به دلیل مشکلات بهداشتی تصمیم گرفتم که به کار خود (به عنوان وزیر دارایی) ادامه ندهم.” روز یکشنبه

در این بیانیه آمده است که وی افزود که وقت بیشتری را با خانواده اش سپری خواهد کرد ، خانواده ای که به گفته وی در طول زندگی سیاسی “نادیده گرفته” است.

رویترز گزارش داد ، یک مقام وزارت دارایی ترکیه استعفای آلبایراک را تأیید کرده است.

آلبایراک با دختر ارشد اردوغان اسرا ازدواج کرده و از سال 2018 وزیر دارایی است. وی پیش از این بین سال های 2015 تا 2018 وزیر انرژی بود.

اینکه آیا استعفای اردوغان پذیرفته خواهد شد ، مشخص نیست و مقامات ترکیه هنوز اظهارات توسعه ای نداده اند.

هنگامی که سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در اوایل سال جاری استعفا داد ، اردوغان از پذیرش آن امتناع ورزید و امروز سایلو در سمت خود باقی است.

استعفای آلبایراک یک روز پس از آن صورت گرفت که اردوغان رئیس بانک مرکزی را برکنار کرد پس از آنکه لیر ترکیه از ابتدای سال تاکنون 30 درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد.

مدیر جدید وزیر دارایی سابق نازی آگبال است که جایگزین مورات اویسال می شود که فقط 16 ماه در این نقش بود.

یوسال روز شنبه با فرمان ریاست جمهوری اخراج شد ، زیرا مورات چتینکایا ، سلف وی در ژوئیه 2019 بود.

واکنش

خروج دو سیاستگذار برتر اقتصادی ترکیه پوند را تقویت کرد که در ساعت 19:04 به وقت گرینویچ در برابر دلار آمریکا به 8.3600 تقویت شد.

معاون وزیر حمل و نقل ، عمر فاتح سایان در توییتر خود اظهار امیدواری کرد که استعفای آلبایراک رد شود و افزود: “کشور ، مردم و جامعه ما به شما نیاز دارند.”

مهمت موس معاون رئیس پارلمانی حزب عدالت و توسعه اردوغان گفت آلبایراک اقدامات مهمی را برای تقویت اقتصاد انجام داده و امیدوار است اردوغان استعفای خود را نپذیرد.

“ما شخصاً شاهد سخت کوشی او بوده ایم. موز در توئیتر گفت: “اگر رئیس جمهور ما فکر می کند خوب است ، امیدوارم که به کار خود ادامه دهد.”

در طول دو سال آلبایراک به عنوان وزیر دارایی ، ترکیه در سال 2018 دچار بحران ارزی شد ، به دنبال آن رکود اقتصادی و پوند به چندین سطح رکورد در برابر دلار در سال جاری رسید.



[ad_2]