پاکستان عمران خان نخست وزیر پیشین را به دلیل اختلاف با ارتش ممنوع کرد | اخبار عمران خان

[ad_1]

آژانس تحقیقات فدرال، خان، همسرش و صدها تن از رهبران حزب تحریک انصاف را از سفر به خارج در میان بن بست با ارتش منع کرده است.

به گفته مقامات پاکستان، دولت پاکستان عمران خان، نخست وزیر سابق، همسرش و صدها دستیار سیاسی خود را از سفر به خارج از کشور در بحبوحه بن بست با ارتش قدرتمند این کشور منع کرده است.

حداقل دو مقام روز جمعه به خبرگزاری dpa تایید کردند که آژانس تحقیقات فدرال (FIA)، مسئول مهاجرت و کنترل مرز، نام خان را در لیست پرواز ممنوع قرار داده است.

به گفته مقامات، همسر خان، بوشرا بی بی، و بیش از 500 رهبر و اعضای حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) او نیز به این لیست اضافه شده اند.

«این در هر صورت یک رویه استاندارد است. یکی از این مقامات به DPA گفت: همه کسانی که با شکایت روبرو هستند ممنوع الخروج هستند.

خان روز جمعه از دولت برای قرار دادن او در لیست پرواز ممنوع “تشکر” کرد.

او در توییتی که آشکارا به سیاستمداران وابسته به ائتلاف حاکم پاکستان که گفته می‌شود صاحب خانه در خارج از کشور هستند، نوشت: «من هیچ برنامه‌ای برای سفر به خارج از کشور ندارم، زیرا نه ملک یا تجارتی در خارج از کشور دارم و نه حتی حساب بانکی در خارج از کشور دارم.

دولت خان بین سال‌های 2018 و 2022 چندین رهبر مخالفان را از پرواز به خارج از کشور منع کرد.

این اقدام علیه خان در بحبوحه چالش‌های حقوقی فزاینده برای ستاره سابق کریکت 70 ساله انجام می‌شود، چند هفته پس از حمله هوادارانش به تأسیسات نظامی کلیدی، از جمله مقر ارتش، در اعتراض به دستگیری او در 9 مه.

ده ها قانونگذار سابق حزب تحریک انصاف از آن زمان تاکنون از خان فاصله گرفته اند و بیش از 4000 نفر از حامیان او – از جمله رهبران حزب تحریک انصاف و روزنامه نگاران – در یک سرکوب سراسری دستگیر شده اند.

دولت گفت کسانی که به این تاسیسات نظامی حمله کردند با محاکمه های اجمالی در دادگاه های نظامی جنجالی کشور روبرو خواهند شد، اقدامی که توسط گروه های حقوق ملی و جهانی مورد انتقاد قرار گرفته است.

دادگاه ضد تروریسم در شرق شهر لاهور روز پنجشنبه 16 غیرنظامی را به اتهام دست داشتن در تظاهرات خشونت آمیز ماه جاری برای محاکمه به ارتش تحویل داد.

همچنین روز پنجشنبه، خان علیه استقرار نیروهای مسلح در بخش‌هایی از کشور به دادگاه عالی مراجعه کرد و آن را “حکومت نظامی اعلام نشده” خواند و از دادگاه عالی خواست که این اقدام را خلاف قانون اساسی اعلام کند.

ارتش در استان های پنجاب، بلوچستان و خیبر پختونخوا و پایتخت اسلام آباد به دلیل خشونت های 9 مه مستقر شد.

چندین وزیر دولت گفتند که پیشنهادی برای ممنوعیت حزب خان در حال بررسی است، اقدامی که احتمالاً هرج و مرج سیاسی را در کشوری که با ورشکستگی اقتصادی قریب الوقوع و تهدیدهای گروه های مسلح مواجه است، عمیق تر می کند.

از زمانی که خان در آوریل سال گذشته از قدرت برکنار شد، برای انتخابات عمومی زودهنگام که قرار است تا اکتبر سال جاری برگزار شود، مبارزه کرده است.



[ad_2]