پلیس یونان از گاز اشک آور برای خرد کردن ماه مارس ، به نشانه شورش 1973 استفاده می کند | یونان

[ad_1]

آتن، یونان – پلیس در آتن با شلیک گاز اشک آور و پاشش آب با آب به منظور پراکنده ساختن معترضان مسالمت آمیز مخالف ممنوعیت ویروس کرونا برای شرکت در تجمعی به احترام قیام دانشجویی 1973 علیه حاکمان وقت یونان بود.

سالگرد هفدهم نوامبر برای یونانیان بسیار نمادین است ، هر ساله ده ها هزار نفر برای احترام به کشته شدگان هنگام حرکت نیروهای امنیتی برای سرکوب شورش یک روزه در دانشگاه پلی تکنیک آتن ، راهپیمایی می کنند. این قیام باعث وقوع یک سلسله حوادث شد که در سال 1974 منجر به فروپاشی دیکتاتوری هفت ساله مورد حمایت آمریکا شد.

معترضان همچنین متعهد شدند که علیرغم ممنوعیت جمع آوری توسط پلیس ، با اشاره به مشکلات بهداشتی ناشی از افزایش موارد COVID-19 که دولت را مجبور به اعمال محدودیت در اوایل ماه جاری کرد ، روز سه شنبه امسال به خیابان ها بیایند. برای قفل کردن.

در اوایل بعد از ظهر تنش ها بالا گرفت ، زیرا بیش از 2000 نفر در مرکز آتن – با پوشیدن نقاب هایی که از فاصله فیزیکی پشتیبانی می کردند و شعارهایی مانند “پلی تکنیک با آمریکایی ها زندگی می کند” – در حالی که بالگردهای نظامی بر فراز آنها پرواز می کردند ، در زیر آسمان ابری جمع شدند.

هزاران پلیس از گاز اشک آور و توپ آب برای برهم زدن تظاهرات استفاده کردند و احزاب مخالف و سایر گروه ها را محکوم کردند.

حزب کمونیست یونان (KKE) ، چهارمین نیروی پارلمانی کشور گفت که پلیس در حالی که پنج عضو اتحادیه PAME وابسته به حزب بازداشت شده بود ، سخنگوی پارلمان آن را “حمله” کرد.

سخنگوی پلیس تئودوروس کرونوپولوس گفت که 100 نفر بازداشت و حداقل 5 نفر دستگیر شده اند.

معترضین در حالی که دولت یونان راهپیمایی سالانه به مناسبت سالگرد شورش دانشجویی 1973 بر اثر بیماری ویروس کرونا (COVID-19) ، آتن ، یونان را ممنوع می کند ، هنگام آشوب با پلیس ضد شورش ، از گاز اشک آور و توپ آب فرار می کنند. ، 17 نوامبر 2020 [Costas Baltas/Reuters]

در اوایل روز ، اعضای KKE از پلی تکنیک به سمت سفارت ایالات متحده حرکت کردند ، در حالی که حزب اصلی مخالف ، سیریزا ، هیئتی را به مراسم گل راندن در مکانی فرستاد که دولت نظامی در آن از مردم بازجویی می کرد.

الکسیس سیپراس ، رهبر سیریزا و نخست وزیر پیشین ، پس از حضور در اجتماع دور از نظر جسمی ، گفت: “دموکراسی و حافظه تاریخی را نمی توان قرنطینه کرد.”

نخست وزیر یونان ، کیریاکوس میتسوتاکیس و رئیس جمهور کاترینا ساکلاروپولو نیز تاج گل هایی را در پلی تکنیک گذاشتند.

“مرا به یاد روزهای تاریک می اندازد”

منتقدان ممنوعیت امسال را “لغزش به سوی اقتدارگرایی” توصیف کرده اند ، احزاب چپ گرای مخالف قانون اساسی آن را در بالاترین دادگاه اداری یونان ، شورای دولتی ، به چالش می کشند. اما این ادعا رد شد.

نیکوس آلیویزاتوس ، مورخ و استاد حقوق اساسی در دانشگاه آتن گفت: “حفاظت از سلامتی و زندگی تصمیم گیری برای این اقدامات را توجیه می کند.”

وی گفت: “بهانه غیر قانونی بودن این اقدامات خنده دار و غیرمسئولانه است.”

معترضین در راهپیمایی به مناسبت سالگرد قیام دانشجویان 1973 علیه دولت نظامی وقت ، فاصله اجتماعی را اعمال می کنند [Alkis Konstantinidis/Reuters]

اما دیگران مخالف بودند.

الینا فیدوپیاستی 21 ساله که قبلاً در کافه ای کار می کرد که اکنون به دلیل قفل بسته است ، گفت: “این ممنوعیت به مشکل بهداشتی مربوط نمی شود.” “COVID-19 واقعی است ، [and that’s why] ما ماسک داریم و به فاصله اجتماعی احترام می گذاریم. ” “ما اینجا هستیم تا اعتراض کنیم که دولت کمی برای محافظت از ما تلاش نکرده است ، به دلیل عدم موفقیت ، هزینه زندگی ما را به همراه دارد.”

این کشور شاهد تعداد بی سابقه ای از موارد جدید COVID-19 است. روز یکشنبه ، مقامات 71 مورد مرگ مربوط به ویروس کرونا را گزارش کردند که بزرگترین مورد از ابتلا به همه گیری است. در کل ، بیش از 76400 عفونت تایید شده و 1165 مرگ گزارش شده است.

یونان ، که سیستم مراقبت های بهداشتی آن در طی بحران اقتصادی یک دهه کشور به دور از بهبود نیست ، موفق شد منحنی اپیدمی را برای اولین بار همه گیری نسبتاً پایین و پایدار نگه دارد.

با این حال ، دولت بخاطر تلاش برای بازگشایی اقتصاد ضعیف خود ، که انتظار می رود بیشتر از بقیه مناطق منطقه یورو ، و اجازه ورود گردشگران را در ماه های تابستان اروپا ، بیشتر از همه متضرر کند ، مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان همچنین کمبود سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی و کادر پزشکی آموزش دیده را محکوم کردند.

یک متخصص پزشکی که در یک بیمارستان دولتی کار می کند گفت: “اما من موافقم که چنین مجامع عمومی نباید در این زمان دشوار برگزار شود – سیستم بهداشت در حال فروپاشی است” ، اما به دلیل محرمانه بودن خواستار حفظ نام وی شد.

“اما این ممنوعیت اشتباه است؛ این واقعاً مرا به یاد دوران تاریکی می اندازد ، مانند دوران پلی تکنیک [in 73]،” او گفت.



[ad_2]