پلیس یک مظنون حمله به خانه ترکیه در نیویورک را دستگیر کرد | اخبار جنایی

[ad_1]

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور مهاجمی را که با لنگ به ساختمان دیپلماسی ترکیه حمله کرد را “تروریست” خواند.

مقامات انتظامی آمریکا اعلام کردند که پلیس در ایالات متحده مردی را که متهم به حمله به سفارت ترکیه در نیویورک با لنگ و شکستن شیشه ها شده است، دستگیر کرده است.

بازداشت روز جمعه در بحبوحه محکومیت مقامات آمریکایی و ترکیه ای صورت گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور اوایل این هفته از مقامات آمریکایی خواست عامل این جنایت را پیدا کنند و او را یک “تروریست” توصیف کرد.

اداره پلیس نیویورک در ایمیلی به الجزیره مظنون را رجب اکبیک 29 ساله شناسایی کرد. به گفته سخنگوی پلیس، او با اتهامات متعددی از جمله تلاش برای سرقت، داشتن سلاح، تهدید تروریستی، شرارت مجرمانه و تهدید مواجه است.

پیش از این رسانه های ترکیه گزارش داده بودند که آکبیک شهروند ترکیه ای است که یک سال پیش ترکیه را ترک کرده است. انگیزه های او همچنان نامشخص است.

تصاویر منتشر شده توسط خبرگزاری دولتی ترکیه، آنادولو، مردی را نشان می‌دهد که لباس مشکی پوشیده و کلاهی به سر داشت که با یک کلاهک به نمای شیشه‌ای ساختمان می‌کوبد.

این تاسیسات، یک آسمان خراش در نزدیکی مقر سازمان ملل در منهتن است که به خانه ترک معروف است. این محل کنسولگری ترکیه در شهر و نمایندگی آن در سازمان ملل است.

این حمله نزدیک به یک هفته قبل از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بین اردوغان و کمال کولچداراوغلو نامزد مخالفان صورت گرفت.

ترک‌های سابق نیویورک در این هفته در انتخابات مجلس نمایندگان ترکیه رای دادند. رای گیری در ترکیه روز یکشنبه برگزار می شود. اردوغان در دور اول رای گیری در اوایل ماه جاری به مقام اول رسید، اما از اکثریت لازم برای پیروزی کامل کوتاهی کرد.

سیاستمداران حمایت خود را نشان می دهند

در واکنش به این حمله، اریک آدامز شهردار نیویورک روز دوشنبه از خانه ترکیه بازدید کرد و با دیپلمات های ترکیه در این شهر دیدار کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز دوشنبه این حادثه را یک “حمله فجیع” خواند.

ما از ایالات متحده انتظار داریم که فورا عاملان آن را شناسایی کرده و حمایت های لازم را برای تضمین امنیت ماموریت های دیپلماتیک ما فراهم کند.» افکار من با همکارانم است که خستگی ناپذیر در خارج از کشور برای ترکیه کار می کنند، از جمله این دوره انتخاباتی.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که دفتر امنیت دیپلماتیک این کشور در حال همکاری با مجریان قانون محلی برای تحقیقات است. متیو میلر، سخنگوی این سازمان به خبرنگاران گفت: ما این خرابکاری را محکوم می کنیم.

جف فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه نیز این حمله را محکوم کرد.

ایالات متحده و ترکیه متحدان ناتو هستند، اما در سال های اخیر بین دو کشور اصطکاک وجود داشته است، از جمله بر سر حمایت واشنگتن از گروه های کرد در سوریه.

در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین، ترکیه به میانجی‌گری برای ادامه صادرات غلات اوکراینی کمک کرد و مقامات آمریکایی مرتباً بر اهمیت اتحاد با ترکیه تأکید می‌کنند.



[ad_2]