پول ، پول ، پول: تجمع تایلندی ها در بانکوک بر سر ثروت سلطنتی تایلند

[ad_1]

هزاران معترض تایلندی چهارشنبه شب به خیابانهای بانکوک آمدند و از شاه ماها واجیرالونگ کورن خواستند که از کنترل دهها میلیارد دلار ثروت سلطنتی چشم پوشی کند و اعتراض خود را مستقیماً به ثروت هنگفت پادشاه که قبلاً دست نخورده بود معطوف کرد.

معترضین با انتقاد از پادشاه ، تابوهای دیرینه را شکسته اند و پلیس بسیاری از برجسته ترین رهبران اعتراض را قبل از تجمع به اتهام توهین به سلطنت فراخوانده است – اولین باری که از اوایل سال 2018 این قانون استفاده می شود.

حداقل 8000 معترض – بسیاری از آنها با تكان دادن مرغابهای اسباب بازی زرد – آخرین نماد این جنبش – در نزدیكی مقر بانك تجاری سیامی (SCB) تجمع كردند تا به راز دارایی های پادشاه اعتراض كنند.

آنها این سایت را پس از ایجاد موانع حمل بار برای ظروف و سیم ریش تراش در اطراف هدف اصلی خود ، دفتر املاک تاج ، انتخاب کردند. SCB بزرگترین بانک تایلند است و پادشاه صاحب 23 درصد وام دهنده بزرگترین سهامدار آن است.

مقامات برای جلوگیری از تظاهرات در دفتر املاک تاج ، کانتینرهای حمل و نقل را در خیابان ها قرار دادند. [Lillian Suwanrumpha/AFP]

“ما نمی دانیم او چگونه کار می کند. چگونه او از آن استفاده می کند ، “گیل ، یک مشاور 53 ساله از بانکوک ، هنگام اظهار نگرانی در مورد کنترل دارایی های سلطنتی ، به خبرگزاری فرانسه گفت. ارزش کل آنها علنی نشده است ، اما بیش از 30 میلیارد دلار تخمین زده شده است که باعث می شود پادشاه ثروتمندترین پادشاه جهان باشد.

“او باید خیلی مقرون به صرفه زندگی کند. او علاقه ای به وضعیت اقتصادی ندارد. او به رفاه مردم علاقه ای ندارد. “

اعتراضات جوانان در ماه ژوئیه با درخواست برای ایجاد قانون اساسی جدید ، استعفای نخست وزیر پرایوت چان اوچا و اصلاح سلطنت که قبلاً قابل لمس نبود ، آغاز شد.

تظاهرات عمدتاً مسالمت آمیز بود ، اما همزمان با آغاز اعتراض روز چهارشنبه و به گفته پزشکان ، مردی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و چندین رعد و برق و سقوط رخ داد. یک افسر پلیس گفت به نظر می رسد درگیری بین گروه های رقیب دانشجویان حرفه ای وجود دارد.

پاریت چیوارک ، یکی از رهبران اعتراض که به اتهامات توهین آمیز سلطنتی روبرو شده است ، گفت: “میلیون ها خانواده در حال مبارزه هستند ، پس چگونه می توانیم پول مالیات دهندگان خود را فقط به یک خانواده بدهیم تا هزینه تجملی داشته باشد؟”

درخواست پاسخگویی

معترضین می خواهند طبق قانون اساسی پادشاه را بیشتر مورد مسئولیت قرار دهند و همچنین تغییراتی را که به او امکان کنترل شخصی را می دهد نه تنها بر ثروت سلطنتی بلکه بر برخی واحدهای ارتش نیز معکوس کنند.

پیش از این ، هیئت مدیره دفتر توسط وزیر دارایی با عقد قراردادی هدایت می شد که یک چشم انداز از نظارت عمومی داشت.

از زمان آغاز اعتراضات کاخ در این باره اظهار نظری نکرده است ، اما هنگامی که اخیراً از شاه در مورد معترضان سال شد ، وی گفت آنها “گویی” آنها را دوست دارند.

برخی از منتقدان پادشاه پس از احضار به اتهام توهین به سلطنت ، سخنان خود را با تمسخر نقل كردند ، كه پرایوت گفت در ژوئن به درخواست شاه استفاده نمی شود.

تایلند یکی از سختگیرانه ترین قوانین را برای کوچکترین عظمت در جهان دارد. به طور معمول تفسیر می شود که شامل هر گونه انتقاد از سلطنت است – از جمله محتوای منتشر شده یا به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی.

معترضان طرفدار دموکراسی در هنگام تجمع ضد دولت چهارشنبه شب در مقابل مقر بانک تجارت سیام با سه انگشت استقبال می کنند [Jack Taylor/AFP]

منابع پلیس به رویترز گفتند که 15 رهبر اعتراض با اتهاماتی روبرو هستند که باید تا پایان ماه اعتراف کنند.

سخنگوی دولت آنوچا بوراپاچایسری به خبرگزاری فرانسه گفت كه مقامات “به طور فزاینده ای در مورد تلاش برای تضعیف حاكمیت قانون نگران هستند” و از “تمام قوانین قابل اجرا” برای پیگرد قانونی افراد مزاحم استفاده می كنند.

این قانون برای اولین بار از اوایل سال 2018 مورد استفاده قرار گرفته است. سازمان های بین المللی حقوق بشر از مقامات خواسته اند که تعقیب نکنند.

آدیلور رحمان خان ، دبیرکل فدراسیون بین المللی حقوق بشر ، در بیانیه ای گفت: “جامعه بین المللی باید از دولت تایلند بخواهد که از طریق گفتگو و در چارچوب تعیین شده توسط استانداردهای بین المللی حقوق بشر به اعتراضات جاری بپردازد.”



[ad_2]