چرا آتش بس سودان مدام شکست می خورد؟ | اخبار

[ad_1]

ژنرال های متخاصم علاقه چندانی به آتش بس طولانی مدت نشان نداده اند، اما نتوانسته اند به یک پیروزی سریع دست یابند.

به نظر می‌رسد که آخرین آتش‌بس با میانجیگری جناح‌های متخاصم سودان، با میانجیگری سودان جنوبی، تقریباً فوراً تیره شده است، همانطور که تمام آتش‌بس‌های قبلی از زمان شروع جنگ در این کشور در ماه گذشته میلادی رخ داده است.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش کشور و رهبر بالفعل، و محمد حمدان “همدی” داگالو، که رهبری نیروهای واکنش سریع شبه نظامی (RSF) را بر عهده دارد، در حالی که درگیری به پایان هفته سوم خود نزدیک می شد، به نبرد ادامه دادند.

شامگاه چهارشنبه، دفاله الحاج، فرستاده البرهان به الجزیره گفت که این توافق تنها برای آتش بس است، “نه برای میانجیگری از نظر حل مناقشه”، امیدهای شکننده مبنی بر اینکه توافق ژنرال ها با آتش بس نشانه پیشرفت است را از بین برد.

آیا آتش بسی که قرار بود از روز پنجشنبه آغاز شود موفقیت نسبی خواهد داشت؟ و چرا آتش بس های قبلی شکست خورد؟

در آتش بس های قبلی چه گذشت؟

  • آتش بسی اعلام شده است که از ساعت ها تا چند روز ادامه دارد، اما واقعیت این است که درگیری ها با شدت های متفاوت ادامه دارد. برخی سودانی‌ها حتی شروع به شوخی کرده‌اند که صدای انفجارهایی که می‌شنوند «صدای آتش‌بس» است.
  • درگیری ها به ویژه در اطراف مراکز اصلی دولتی و نظامی در پایتخت شدید است، زیرا هر دو طرف سعی می کنند کنترل مناطق و نهادهایی را به دست بگیرند که به آنها مشروعیت می بخشد. اما حتی بیمارستان ها هم آسیب دیده اند.
  • تعداد تلفات در حال حاضر بیش از 500 نفر است – اگرچه ممکن است بیشتر باشد زیرا اکثر بیمارستان ها نمی توانند به طور کامل کار کنند.
مردی در حالی راه می‌رود که دود از بالای ساختمان‌ها پس از بمباران هوایی در شمال خارطوم، سودان، 1 مه 2023 بلند می‌شود.
دود پس از یک بمباران هوایی، در طی درگیری بین نیروهای RSF و ارتش در خارطوم شمالی، 1 مه 2023 بلند می شود. [Mohamed Nureldin Abdallah/Reuters]

آیا یک طرف می تواند طرف دیگر را شکست دهد؟

  • هر دو طرف مزایایی دارند و تاکنون هیچ یک از ژنرال ها نشانه هایی از عقب نشینی نشان نداده است، اما هیچ یک نتوانسته طرف مقابل را به اندازه کافی تضعیف کند تا پیروزی را تضمین کند.
  • ارتش عمدتاً سعی کرده است از قدرت آتش به ظاهر برتر خود – و به ویژه توانایی خود برای ضربه زدن به RSF از هوا استفاده کند.
  • نیروهای RSF خود را در مناطق مسکونی مستقر کرده اند تا حملات هوایی را کمتر مؤثر کنند. او همچنین متهم به تصرف خانه ها و بازارها برای استفاده به عنوان پایگاه عملیات است.
  • این تاکتیک ها ارتش را مجبور کرد که بین تخریب مناطق وسیعی از خارطوم در تلاش برای ضربه زدن به RSF یا یک رویکرد کندتر یکی را انتخاب کند.
  • البرهان دارای مقام نماینده ارتش است که یک نهاد دولتی تمام عیار است.
  • اما نیروهای RSF پس از جنگیدن برای دولت در غرب منطقه دارفور، سخت نبرد به نظر می رسند.
سودان
در این تصویر گرفته شده از فیلم ویدئویی منتشر شده توسط RSF در 23 آوریل 2023، جنگنده ها سوار بر یک خودروی فنی در منطقه نیل شرقی خارطوم می شوند. [Rapid Support Forces/AFP]

آیا ژنرال ها می توانند نیروهای خود را کنترل کنند؟

  • هم البرهان و هم حمدی قبل از اینکه در سال 2019 برای برکناری او در سال 2019 به نیروها ملحق شوند، متحدان دیرینه عمر البشیر بودند و ممکن است نگران باشند که در صورت شکست در مدیریت اتحادهایشان، سرنوشت مشابهی در انتظار آنها باشد.
  • گمانه زنی هایی وجود دارد که ممکن است البرهان توسط ژنرال های خود برکنار شود، برخی از آنها روابط نزدیکی با البشیر و جنبش اسلام گرایان سیاسی سودان دارند، که ممکن است البرهان را تحت فشار قرار دهند تا عقب نشینی نکند و با همدی موافقت کند.
  • همدی سعی دارد خود را به عنوان سنگری در برابر بازگشت حامیان البشیر به قدرت معرفی کند.
  • رهبر RSF همچنین باید نیروی عظیم خود را راضی نگه دارد، به ویژه در دارفور، جایی که نام خود را در مبارزه با گروه های جدایی طلب و قبایل محلی بر سر زبان ها انداخت.
موسی هلال، رهبر قبیله سودان
موسی هلال، رهبر قبیله سودان
  • اما حتی در آنجا همدی با یک رقیب روبرو می شود – موسی هلال، رئیسی از همان قبیله. پس از اختلافات با دولت، همدی به عنوان رئیس RSF جایگزین هلال شد. هلال ممکن است اکنون بخواهد موقعیت قدیمی خود را بازیابد و ارتش ممکن است برای انجام این کار به روی او باز باشد.

آیا قدرت های منطقه ای یا بین المللی نمی توانند جنگ را متوقف کنند؟

  • آنها تلاش کرده‌اند، اما تاکنون واقعاً توانسته‌اند شهروندان خود را بیرون ببرند و در تخلیه کمک کنند، اگرچه برخی حتی در انجام آن ناکام مانده‌اند.

[ad_2]