چرا آفریقای جنوبی 160000 مجوز کار در زیمبابوه را تمدید نمی کند؟ | اخبار حقوق کار

[ad_1]

روز سه‌شنبه، دادگاه آفریقای جنوبی تصمیم می‌گیرد که آیا هزاران زیمبابوه می‌توانند در این کشور بمانند یا ممکن است با اخراج مواجه شوند.

کیپ تاون، آفریقای جنوبی – هزاران زیمبابوه ساکن آفریقای جنوبی با آینده نامشخص و احتمال اخراج پیش از انقضای مجوز کارشان در ژوئن 2023 روبرو هستند، پس از آنکه دولت محلی سال گذشته اعلام کرد که تمدید نخواهد شد.

*ماتیلدا تبوگو (نام واقعی او نیست)، یک مغازه دار 35 ساله، می گوید که از آنچه در پیش است برای او و خانواده اش استرس و عصبی است. این شهروند زیمبابوه بیش از 10 سال در کیپ تاون زندگی و کار کرده است طرح تمدید مجوز زیمبابوه (ZEP).

او به الجزیره گفت که دو فرزند او در مدرسه هستند و آفریقای جنوبی خانه آنهاست.

او گفت: “همه چیز نامشخص است و ما نمی دانیم چه کنیم.” “فرزندان من چیزی در مورد زیمبابوه نمی دانند. رفتن سخت خواهد بود.»

او و هزاران نفر دیگر از طرح مجوز توسعه زیمبابوه (ZEP) که در سال 2017 معرفی شد، بهره مند هستند.

انجمن دارندگان مجوز معافیت زیمبابوه (ZEPHA) می گوید تعداد دارندگان مجوز حدود 160000 نفر است، اما هر فرد به طور متوسط ​​3 تا 4 نفر تحت تکفل دارد، که در واقع تعداد مبتلایان را به حدود دو میلیون زیمبابوه می رساند.

ZEP چیست؟

در حدود سال 2008، هزاران زیمبابوه به دلیل مشکلات اقتصادی در کشور خود در جستجوی فرصت های بهتر به آفریقای جنوبی مهاجرت کردند.

هزاران نفر از حامیان حزب اصلی اپوزیسیون، جنبش تغییر دموکراتیک، نیز گفتند که جان آنها در خطر است زیرا به حزب حاکم زیمبابوه ZANU-PF – که از زمان استقلال در سال 1980 در قدرت بوده – رای دادند و در این کشور درخواست پناهندگی کردند.

  • رشد مهاجرت منجر به معرفی مجوز زیمبابوه، DZP، برای قانونی کردن زیمبابوه‌های ساکن و کار در این کشور در سال 2009، آفریقای جنوبی شد.
  • در سال 2014، DZP به مجوز ویژه زیمبابوه تغییر نام داد. این نام سه سال بعد دوباره به مجوز معافیت زیمبابوه یا ZEP تغییر کرد.
  • در سپتامبر 2022، وزارت کشور این مجوز را که قرار بود در 31 دسامبر منقضی شود، برای شش ماه دیگر تا 30 ژوئن 2023 تمدید کرد.
  • این پس از آن صورت گرفت که گروه هایی مانند ZEPHA این تصمیم را به چالش کشیدند و دولت 12 ماه مهلت اعطا کرد.

واکنش ها تاکنون چه بوده است؟

  • وکیل سیمبا چیتاندو، نماینده حقوقی ZEPHA، در اکتبر 2022 اسناد دادگاه را ارائه کرد. او به الجزیره گفت: “اگر مجوزها منقضی شوند، “فاجعه ای برای اقتصاد کشور” خواهد بود.
  • یکی دیگر از سازمان های حقوق بشری، بنیاد هلن سوزمن، HSF، نیز تصمیم دولت مبنی بر عدم تمدید مجوز را به چالش کشید و گفت: «کسانی که قوانین آفریقای جنوبی را برای زندگی و کار در اینجا تحت ZEP به شدت دنبال کرده اند، نمی توانند به عنوان چنین مجوزهایی فسخ شوند. بدون روند قانونی، دلیل خوب، و فرصتی معنادار برای تنظیم وضعیت آنها.”
  • HSF و کنسرسیوم فدراسیون مهاجرت زیمبابوه برای پناهندگان به ZEPHA در دادگاه عالی پرتوریا خواهند پیوست.
  • بخش هتلداری یکی از بزرگترین کارفرمایان دارندگان مجوز ZEP در کشور است. در بیانیه ای، انجمن هتلداری فدرال آفریقای جنوبی (FEDHASA)، بزرگترین اتحادیه صنفی این صنعت، اعلام کرد که عدم تمدید مجوزها عواقب منفی برای صنعت خواهد داشت و “برای افرادی که تنها گناهشان نگاه کردن است، آسیب و درد ایجاد می کند. به طور مشروع برای زندگی خوب برای آنها و خانواده هایشان».

بعد چه اتفاقی می افتد؟

  • هارون متصالدی، وزیر کشور، بارها گفته است که تمدید دیگری وجود نخواهد داشت. «این پایان مجوز است. به همه دارندگان مجوز نامه نوشتیم و به گوشی آنها پیامک هم فرستادیم و در سایت قرار دادیم تا به مردم اطلاع دهیم که مجوز تمدید نخواهد شد. ما فکر می کنیم به اندازه کافی انجام داده ایم و توضیح داده ایم.»
  • دارندگان ZEP اکنون امید خود را به دستگاه قضایی کشور بسته اند. بسیاری از مهاجران آن را نبرد دیوید علیه جالوت می دانند زیرا دادگاه عالی پرتوریا در گوتنگ دارای کارشناسان حقوقی مختلفی از چندین سازمان مهاجر است که با دولت آفریقای جنوبی می جنگند.
  • روز سه شنبه تصمیم گیری خواهد شد. چیتاندو گفت: “ما به روند قضایی اعتماد داریم، ما به دادگاه ها اعتماد داریم.”
  • متصالدی در دسامبر به رسانه های محلی گفت که 10000 نفر در واقع برای قانونی شدن اقامت خود در کشور تحت طرح جدیدی که قرار است معرفی شود، درخواست داده اند.
  • دولت همچنین تحت فشار گروه های ضد مهاجرتی مانند عملیات دودولا و احزاب سیاسی دست راستی مانند اتحاد میهنی است که خواهان بازگشت مهاجران غیرقانونی به کشورهای خود هستند.

[ad_2]