چرا حامیان عمران خان از ارتش پاکستان عصبانی هستند؟ | اخبار عمران خان

[ad_1]

اسلام آباد، پاکستان – ویدئویی 34 ثانیه ای که در شهر لاهور پاکستان در شرق پاکستان در 9 مه فیلمبرداری شده است با نشان دادن گروهی از مردم از جمله زنان در حال ورود به یک عمارت آغاز می شود.

آنها عصا را تکان می دهند، شعار می دهند و پرچم های حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان (PTI) را حمل می کنند.

فردی که این ویدئو را تهیه می کند، با اشاره به یکی از افسران ارشد نظامی می گوید: «مردم دروازه ها را شکسته و قبلاً وارد محل اقامت فرمانده سپاه شده اند.

او سپس به سمت سربازی می رود که گوشه یک چمنزار بزرگ ایستاده و جمعیت را تماشا می کند که وارد محوطه می شوند و به او می گوید: “آقا، ما به شما گفتیم که به عمران خان دست نزنید.”

این عمارت نه تنها محل سکونت یک ژنرال ارشد نظامی در لاهور است، بلکه دارای اهمیت تاریخی نیز می باشد. بخشی از این ساختمان باشکوه که به نام «خانه جناح» به نام بنیانگذار کشور محمد علی جناح نامگذاری شد، بعداً توسط معترضان به آتش کشیده شد.

این ویدئو که در شبکه های اجتماعی پاکستان منتشر شد، اندکی پس از دستگیری خان توسط دفتر ملی پاسخگویی (NAB) در دادگاهی در اسلام آباد پایتخت به اتهام فساد، ضبط شد.

این دستگیری چشمگیر ملت را شوکه کرد و حامیان خان به خیابان ها آمدند و خواستار آزادی فوری او شدند.

ده ها ویدئوی مشابه نشان می دهد که معترضان در چندین شهر تاسیسات و ساختمان های متعلق به ارتش قدرتمند پاکستان را هدف قرار می دهند.

فیلم‌های ویدئویی گرفته شده در شهر پادگان راولپندی – محل مقر فرماندهی ارتش پاکستان – زنی را نشان می‌دهد که در ورودی محوطه مستحکم تظاهرات می‌کند و در حالی که دو زن دیگر او را محاصره کرده‌اند به دروازه می‌کوبد تا دروازه را باز کند.

ویدئوی دیگری نشان می‌دهد که صدها نفر پرچم‌های PTI را حمل می‌کنند و روسری‌های مهمانی به سر دارند که از همان دروازه پایین می‌روند، سعی می‌کنند از آن بالا بروند و با چماق به آن ضربه می‌زنند. طولی نکشید که آنها با شعار “الله اکبر” وارد محوطه شدند و خواستار آزادی خان شدند.

روز پنجشنبه، دادگاه عالی کشور حکم به بازداشت غیرقانونی خان داد و دستور آزادی فوری او را صادر کرد. رهبر 70 ساله مخالفان احتمالا روز جمعه در دادگاه عالی اسلام آباد حاضر می شود، جایی که وی در مورد بازداشت خود اعتراض کرده است.

عمران خان در مقابل ارتش

ارتش پاکستان از زمان تأسیس این کشور در سال 1947 تاکنون سه کودتا انجام داده است. این کشور بیش از سه دهه است که مستقیماً بر کشور حکومت می کند و از نفوذ عظیمی در سیاست داخلی برخوردار است.

هنگامی که حزب تحریک انصاف خان در سال 2018 در انتخابات ملی پیروز شد، مخالفان و ناظران سیاسی این پیروزی تاریخی را به حمایت ارتش قدرتمند نسبت دادند و حتی برخی ارتش را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

در طول تصدی خود به عنوان نخست وزیر بین سال های 2018 و 2022، خان اغلب توصیه می کرد که چگونه در “یک صفحه” با ارتش است و نشان از هماهنگی نزدیک خود با رهبری ارشد ارتش دارد.

اما تنش بین خان و ارتش بر سر مسائل سیاست خارجی که دولت خان خواستار اظهار نظر بیشتر در آن بود، به وجود آمد. تشدید تنش ها منجر به برکناری او در سال 2022 شد، که خان ادعا کرد توسط ارتش سازماندهی شده بود.

عمران خان همیشه گفته است که پاکستان در زمان حکومت خود به ارتش قوی نیاز دارد. این مهمترین چیز برای کشور است و ما فکر می کردیم آنها هم آن را درک کرده اند. اما وقتی نوبت به رای عدم اعتماد رسید، تکان دهنده بود. عبدالعزیز، یک ساکن 35 ساله لاهور، به الجزیره گفت: هرگز نمی توانستم فکر کنم که وضعیت به این نتیجه برسد.

مسافران در جریان تظاهرات فعالان حزب تحریک انصاف پاکستان و حامیان عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در اعتراض به دستگیری رهبرشان از کنار خودروی سوخته ای عبور می کنند.
مسافران از کنار یک وسیله نقلیه سوخته در لاهور عبور می کنند [Arif Ali/AFP]

از آوریل 2022، خان تظاهراتی را در سراسر کشور برگزار کرده است تا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام تا اکتبر همان سال شود. در جریان مبارزات انتخاباتی در نوامبر سال گذشته، سوء قصدی علیه وی صورت گرفت. خان دولت و برخی از افسران ارتش را به توطئه برای کشتن او متهم کرد.

حامیان خان می گویند دستگیری دراماتیک او در روز سه شنبه نیز توسط دولت شهباز شریف، نخست وزیر، به دستور ارتش سازماندهی شده بود.

«در حالی که ارتش از قانون اساسی حمایت می کرد و در کنار رهبر ما بود، ما نیز همیشه در کنار ارتش بودیم. ما فکر می‌کردیم که آنها می‌دانند درست یا غلط چیست. اما وقتی ارتش را دیدیم که با خان و ایدئولوژی او مخالفت می کند و سعی می کند صدای ما را سرکوب کند، می دانستم که نمی توانم با آنها باشم.” الجزیره.

حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، جاده ای را در اعتراض به دستگیری رهبر خود در پیشاور پاکستان مسدود کردند.
طرفداران خان جاده ای را در خارج از اردوگاه نظامی در پیشاور مسدود کردند [File: Muhammad Sajjad/AP]

خط قرمز ما عمران خان است

عزیز گفت که او بخشی از گروه معترضانی بود که روز سه شنبه به محل اقامت فرمانده نظامی در لاهور یورش بردند.

«خط قرمز ما عمران خان است و وقتی می بینید که این همه وحشیگری برای او اتفاق افتاده و نحوه ربوده شدنش، باید یک خط وجود داشته باشد. او به الجزیره گفت: نقطه جوش وجود دارد، همه چیز حدی دارد و وقتی از آن فراتر می روید، همه چیز منفجر می شود و نمی توانید کاری انجام دهید.

در حالی که عزیز عضویت در گروهی که خانه را تخریب کردند را تکذیب کرد، اما اعتراف کرد که شور و شوق زیاد شده و مهار آن دشوار است.

او همچنین مدعی شد که بسیاری از «عناصر ناشناس» در جمعیت وارد محل سکونت شده و معترضان را به حمله «تحریک و تحریک» کرده اند.

«ما همیشه تظاهرات خود را به شیوه ای آرام و مسالمت آمیز انجام داده ایم. اما وقتی به کسی ظلم می‌کنید تا جایی که بازگشتی ندارد، مردم در نهایت به مقابله می‌پردازند و غل و زنجیر را می‌شکنند. وقتی جمعیت هیجان زده می شود، کنترل آن دشوار می شود.»

افریدی که یک تجارت املاک و مستغلات در خیبر دارد، به الجزیره گفت که در خارج از قلعه بالاحصار در پیشاور، که تحت کنترل یک واحد شبه نظامی ارتش پاکستان است، تظاهرات کرد.

او گفت: “شما می توانید بگویید که اعتراض ما اشتباه است یا غیرقانونی تلقی می شود، اما چرا کسی از ارتش نمی پرسد که آنها چه می کنند؟”



[ad_2]