چه چیزی باعث خشونت قومی در مانیپور، هند می شود؟ | اخبار درگیری

[ad_1]

به گفته مقامات نظامی هند، دست کم 54 نفر کشته و حدود 23000 نفر آواره شده اند که اکثر آنها در اردوگاه های نظامی پناه گرفته اند، در خشونت های قومیتی در ایالت مانیپور در شمال شرقی هند.

روز یکشنبه، ارتش گفت که نظارت خود را در مناطق آسیب دیده از خشونت، از جمله دره ایمفال، از طریق دارایی های هوایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین و استقرار بالگردهای نظامی “به طور قابل توجهی افزایش داده است”.

ناآرامی در ایالت مانیپور روز چهارشنبه پس از تظاهرات اعتراضی سازمان‌دهی شده توسط گروه قبیله‌ای کوکی با گروه غیر قبیله‌ای میتی آغاز شد که منجر به خسارات گسترده به خودروها و اموال شد.

مقامات روز پنجشنبه دستورات “تیراندازی در چشم” را صادر کردند و از نیروهای کمکی نظامی برای فرونشاندن خشونت دعوت کردند که شکاف جدیدی را در این ایالت با تاریخ بحث برانگیز خشونت قومی ایجاد کرد. به دنبال وقوع خشونت در روز چهارشنبه، اتصال اینترنت قطع شد و در 9 منطقه از 16 منطقه منع آمد و شد اعمال شد.

روز یکشنبه، ارتش اعلام کرد که هیچ “خشونت بزرگ” جدیدی در یک شب رخ نداده است و منع آمد و شد بین ساعت 7 صبح تا 10 صبح (0200 و 0500 GMT) در منطقه چورچاندپور، یکی از نقاط آتش سوزی اصلی، لغو شده است.

مقامات آمار رسمی تلفات را اعلام نکرده‌اند، اما به گفته رسانه‌های محلی، سردخانه‌های بیمارستانی در پایتخت ایالت ایمفال و در چورچاندپور در مجموع ۵۴ کشته را گزارش کرده‌اند.

احزاب رقیب چه کسانی هستند؟

جامعه میتی: طبق آخرین سرشماری هند در سال 2011، جامعه عمدتاً هندو، که در مرکز ایالت ایمفال مستقر است، بیش از 60 درصد از جمعیت 3.5 میلیونی ایالت را تشکیل می دهد.

در حالی که میتی ها عمدتاً در دشت ها مستقر هستند، آنها در تپه ها نیز حضور دارند.

قبایل ناگا و کوکی: این دو قبیله عمدتاً مسیحی حدود 40 درصد از جمعیت ایالت را تشکیل می دهند و از وضعیت “قبیله برنامه ریزی شده” برخوردار هستند که به آنها حق مالکیت زمین در تپه ها و جنگل ها را می دهد. آنها مهمترین قبایل ساکن در تپه ها هستند.

گروه‌های قبیله‌ای دیگر، از جمله میزو، نیز ترکیب قومی متنوع این ایالت را تشکیل می‌دهند که هم مرز میانمار است.

“قبیله برنامه ریزی شده” چیست؟

این نام رسمی که توسط قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است، از قبایل و جوامع حمایت می کند.

آرونابه سایکیا، روزنامه نگاری که منطقه را پوشش می دهد، گفت: «این اقدام مثبتی است که تضمین می کند جوامع به حاشیه رانده شده نمایندگی می شوند و به آنها رزرو و سهمیه در موسسات آموزشی و مشاغل دولتی می دهد.

او گفت: «میتی‌ها ادعا می‌کنند که در مقایسه با سایر جوامع جریان اصلی به حاشیه رانده شده‌اند.

درگیری های خشونت آمیز چگونه آغاز شد؟

خشونت در منطقه چورچاندپور تحت تسلط کوکی ها در ایالت رخ داد، جایی که اعضای قبیله کوکی به درخواست های جامعه میتی برای تعیین به عنوان “قبیله برنامه ریزی شده” اعتراض کردند.

سایکیا به الجزیره گفت: «قبایل احساس می کنند که اعطای وضعیت «قبیله مشمول» به میتی ها نقض حقوق آنها است، زیرا آنها ادعا می کنند که بخش حاشیه نشین جمعیت هستند نه میتی ها.

چرا اقوام اعتراض می کنند؟

به گفته سایکیا، قبایل معتقدند که میتی ها قبلاً یک جامعه مسلط هستند و “شات را در سیاست دولتی می نامند” و بنابراین نباید در معرض اقدام مثبت قرار گیرند.

“آنها آن را می بینند [Scheduled Tribe status] همانطور که میته ها از پای خود می خورند.

او توضیح داد که مناطق قبیله‌ای در شمال شرق هند از حمایت قانون اساسی برخوردار هستند و در میان آنها “نگرانی” وجود دارد که وضعیت قبیله برنامه‌ریزی شده به این معنی باشد که میتی‌ها می‌توانند زمین‌هایی در تپه‌ها داشته باشند.

پیشینه تاریخی خشونت چیست؟

هر دو کشور سابقه طولانی درگیری های خشونت آمیز و تنش های قومی عمیق دارند.

سایکیا گفت: یک تنش عمیق و طولانی مدت بین تپه و دره وجود داشت و در سال 2015 آتش‌سوزی به دلایل مختلف اما تنش‌های اساسی یکسان بود.

وی خاطرنشان کرد که خشونت از لحاظ تاریخی قومی بوده است و در حالی که برخی از همپوشانی با مذهب وجود دارد، در درجه اول یک تضاد قومی با برخی موارد خشونت بین قبیله ای باقی مانده است.

«از زمان الحاق مانیپور به دولت هند خشونت در این کشور وجود داشته است. این است سایکیا گفت: یک منطقه پیچیده و پیچیده که توسط چندین عامل شکل گرفته است.

در این عکس که در 4 می 2023 گرفته شده است، پرسنل امنیتی در ایمفال گاز اشک آور شلیک می کنند.
نیروهای امنیتی در 4 مه 2032 علیه معترضان جامعه میتی در ایمفال گاز اشک آور شلیک کردند. [AFP]

نقش دولت پس از وقوع خشونت چیست؟

دولت ایالتی توسط حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر اداره می شود.

سایکیا توضیح داد: «پس از شروع درگیری‌های خشونت‌آمیز، دولت مرکزی به ماده‌ای در قانون اساسی استناد کرد که به آن اجازه می‌دهد در یک ایالت قدرت را به دست گیرد و از اختیارات ویژه برخوردار شود.

او به نقل از شاهدان عینی گفت که پلیس ایالت در مهار جمعیت و کنترل درگیری ها در ایمفال تحت تسلط میتی و سایر مناطق ایالت ناکام مانده است.

سایکیا گفت: «مردم جامعه کوکی گفتند که حملات هدفمندی توسط اوباش خشونت‌آمیز به آنها صورت گرفته است. .

رسانه های محلی گزارش دادند که جنگجویان کوکی مسلح حملاتی انجام دادند، خیابان ها را تصرف کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

الان اوضاع کجاست؟

نزدیک به 23000 نفر از هر دو طرف آواره شده اند.

سایکیا توضیح داد: «میتی‌ها در تپه‌ها اقلیت هستند، بنابراین از آنجا آواره شدند، در حالی که قبایل در دشت‌ها و شهرها در اقلیت هستند، جایی که آواره شدند».

او گفت که دولت دو مشاور امنیتی را برای کمک به برقراری نظم و قانون به ایالت فرستاده است، اما اوضاع همچنان متشنج است.

[ad_2]