چه چیزی باعث درگیری های مرگبار افغانستان و ایران شد؟ بعد چه اتفاقی می افتد؟ | اخبار آب

[ad_1]

هفته گذشته، درگیری‌های مرگباری بین محافظان افغان و ایرانی در مرز آنها رخ داد که نگرانی از درگیری جدید را افزایش داد.

هر دو طرف یکدیگر را به دلیل آغاز تیراندازی که حداقل دو محافظ ایرانی و یک محافظ افغان کشته شدند، مقصر می دانند. با این حال، آنها با بیانیه های سنجیده با هدف تنش زدایی از وضعیت بیرون آمدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا ایران، در پی خشونت های مرزی، مقامات ایرانی گذرگاه مرزی میلک-زرنج، یک پاسگاه تجاری مهم -نه محل درگیری- را تا اطلاع ثانوی بستند.

با وجود معاهده تقسیم آب در سال 1973 در مورد رودخانه هیرمند، دو کشور برای چندین دهه با یکدیگر اختلاف داشتند. این رودخانه از افغانستان به شرق ایران می ریزد.

چه چیزی باعث دعوا شد؟

علت این درگیری مرگبار هنوز مشخص نیست، اما تیراندازی در پاسگاه مرزی بین استان نیمروز افغانستان و استان سیستان بلوچستان ایران پس از آن صورت گرفت که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در اوایل ماه جاری، حاکمان طالبان را به محدود کردن جریان آب به مناطق شرقی متهم کرد. ایران در نقض معاهده 1973.

رئیسی در 28 اردیبهشت گفت: «نخواهیم گذاشت حقوق مردم ما پایمال شود».

طالبان که این اتهام را رد کردند، خواستار «حل و فصل موضوع» در راستای معاهده 50 ساله شدند. طالبان که از زمان به قدرت رسیدن در اوت 2021 از نظر دیپلماتیک در انزوا باقی مانده است، گفته است که خواهان “روابط خوب” با تهران است.

به گفته سینا طوسی، کارشناس ارشد خارجی در اندیشکده مرکز سیاست بین‌الملل (CIP) مستقر در ایالات متحده، «عدم تعیین مرزها و درک واضح از مرزها و قوانین» در هر دو طرف وجود دارد.

مقامات ایرانی از زمان تصرف افغانستان در دو سال پیش، بارها طالبان را به زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی و پروتکل های مرزی متهم کرده اند. درگیری‌ها بارها و بارها رخ داده است، اما به ندرت منجر به تلفات جانی شده است و معمولاً به دلیل “سوء تفاهم” مقصر شناخته می‌شوند.

یک روز قبل از درگیری های مرزی، حسین امیرعبدالخیان، وزیر امور خارجه ایران، از حاکمان افغانستان خواست تا برای حل مناقشه آب «از چارچوب قانونی پیروی کنند».

طوسی از CIP به الجزیره گفت: «در سال‌های اخیر، این قرارداد توسط حاکمان افغانستان، از جمله طالبان، رعایت نشده است.

وی گفت: این امر با بدتر شدن شرایط خشکسالی در ایران تشدید شده و مشکل آب را به طور فزاینده ای بحرانی کرده است.

طالبان با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که نمی‌خواهند با همسایگان خود وارد جنگ شوند.

مرز افغانستان با ایران
پرچم ایران در گذرگاه مرزی میلاک بین ایران و افغانستان به نمایش گذاشته شده است [File: Majid Asgaripour/WANA via Reuters]

اختلاف آب افغانستان و ایران چیست؟

رودخانه هلمند که بیش از 1000 کیلومتر (621 مایل) طول دارد و از مرز می گذرد، در سمت افغانستان برای تولید برق و آبیاری زمین های کشاورزی سد شده است.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، خشکسالی حدود 30 سال است که در ایران یک مشکل بوده است که در دهه گذشته بدتر شده است. سازمان هواشناسی ایران می گوید حدود 97 درصد کشور در حال حاضر با سطحی از خشکسالی مواجه است.

بر اساس معاهده آب هیرمند که در سال 1973 بین افغانستان و ایران امضا شد، کابل باید سالانه 850 میلیون متر مکعب آب هیرمند را با تهران تقسیم کند.

همچنین از دو طرف می‌خواهد که اختلافات خود را از طریق مجاری دیپلماتیک حل کنند و در صورت عدم موفقیت، از طریق یک شورای مشورتی به ریاست یک داور منتخب دو طرف.

تهران بارها افغانستان را به عدم پایبندی به این معاهده متهم کرده و با تصمیم کابل برای ساختن سد بر روی رودخانه مخالفت کرده است.

مرز افغانستان با ایران
برج مراقبت بین افغانستان و ایران در گذرگاه مرزی میلاک، ایران [File: Majid Asgaripour/WANA via Reuters]

واکنش دو طرف به این درگیری ها چگونه بود؟

رهبران طالبان خواستار حل چنین مشکلاتی از طریق کانال های دیپلماتیک شدند.

ما نمی خواهیم روابط با کشورهای همسایه مان بدتر شود. حافظ ضیاء احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه به روزنامه سعودی عرب نیوز گفت: امارت اسلامی افغانستان هرگز به دنبال تشدید تنش نیست.

در همین حال، سید رسول موسوی، رئیس بخش جنوب آسیا در وزارت امور خارجه ایران، از هر دو کشور خواست تا از درگیری اجتناب کنند زیرا این امر به ضرر آنهاست.

وی در توییتی نوشت: «اگر مردم و نخبگان هر دو طرف باهوش باشند، هر نوع درگیری از نظر استراتژیک برای هر دو مضر است.

تحلیلگر طوسی معتقد است که درگیری‌های مرزی هر دو طرف را بر آن داشته تا اوضاع را کاهش داده و “تعهد خود را به گفت‌وگو و همکاری” تایید کنند.

او گفت، با توجه به اینکه سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در روز درگیری با نماینده ایران دیدار کرد تا در مورد حقوق آب رودخانه هلمند در روز درگیری گفتگو کنند، نشانه‌هایی وجود دارد که ایران آماده گفت‌وگو است.

نقشه ایران، افغانستان
ولسوالی هیرمند در مرز ایران و افغانستان [Al Jazeera]

روابط افغانستان و ایران چگونه است؟

به گفته طوسی، از آنجایی که کابل و تهران “تلاش می کنند منافع و نگرانی های خود را متعادل کنند”، روابط آنها همچنان در وضعیت “نامشخص” قرار دارد.

وی پس از آنکه فیلم‌های ویدئویی نشان داد تعداد زیادی از جنگجویان طالبان هفته گذشته به مرز ایران نزدیک می‌شوند، گفت: «مشخص نیست که آیا طالبان جنگجویان خود را از مرز خارج کرده‌اند یا در آینده به توافق پایبند خواهند بود».

او گفت که مناقشه آب بین دو کشور احتمالا یک “مسئله مناقشه برانگیز” باقی خواهد ماند زیرا آنها با کمبود و تقاضای آب فزاینده روبرو هستند.

علاوه بر این، اگرچه ایران با طالبان در حال گفت و گو بوده است، اما رسما آنها را به عنوان حاکمان قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است.

این کشور با اکثریت شیعه خواستار تشکیل یک دولت فراگیر که نماینده همه گروه های قومی و مذهبی افغانستان باشد، شده است.

طوسی گفت: ایران نسبت به امنیت و رفاه مردم افغانستان به ویژه اقلیت هزاره شیعه که در گذشته با آزار و اذیت و خشونت طالبان روبرو بوده اند، ابراز نگرانی کرده است.

[ad_2]