مجروح شدن نیروهای بین المللی صلح در درگیری ها در شمال کوزوو | اخبار مربوط به اعتراضات

[ad_1]

حداقل 30 حافظ صلح از ماموریت ناتو در کوزوو روز دوشنبه در درگیری با معترضان صرب که خواستار برکناری شهرداران آلبانیایی نژادی تازه انتخاب شده بودند، زخمی شدند.

نیروهای کوزوو (KFOR) گفت که پس از درگیری تظاهرکنندگان با پلیس و تلاش برای ورود به ساختمان دولتی در شهر شمالی زوچان، با “حملات غیرقابل تحریک” روبرو شدند.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان گفت که 52 صرب نیز زخمی شده اند که حال سه صرب وخیم است، در حالی که یکی از آنها “با دو گلوله مجروح شده است. [ethnic] نیروهای ویژه آلبانی».

وزیر دفاع مجارستان در فیس بوک گفت که «بیش از 20 سرباز مجارستانی» در میان مجروحان هستند که حال هفت نفر آنها وخیم اما پایدار است.

وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که سه تن از سربازان این کشور به شدت مجروح شدند و جورجیا ملونی، نخست وزیر این کشور، با پیوستن به ناتو از همه کشورها خواست تا یک گام به عقب به سمت کاهش تنش بردارند.

انتخابات را تحریم کرد

صرب‌های کوزوو انتخابات ماه گذشته در شهرهای شمالی را تحریم کردند و به آلبانیایی‌های قومی اجازه دادند تا با وجود مشارکت بسیار پایین کمتر از 3.5 درصد، کنترل شوراهای محلی را در دست بگیرند.

دولت آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو، هفته گذشته رسما شهرداران را منصوب کرد و درخواست های اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای کاهش تنش ها را که از استقلال این منطقه در سال 2008 از صربستان حمایت کردند، رد کرد.

بسیاری از صرب‌ها خواستار خروج نیروهای پلیس کوزوو – که حضور آنها در شمال کوزوو مدت‌هاست مخالفت‌ها را برانگیخته است – و همچنین شهرداران آلبانیایی نژادی که آنها را نمایندگان واقعی خود نمی‌دانند، هستند.

ناتو حملات “بی دلیل” به نیروهای KFOR را به شدت محکوم کرد و افزود که چنین اقداماتی “کاملا غیرقابل قبول” است.

«خشونت باید فورا متوقف شود. ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از اقداماتی که بیشتر به تنش‌ها دامن می‌زند خودداری کنند و وارد گفت‌وگو شوند.

پلیس کوزوو گفت که تظاهرکنندگان “سازمان یافته” در شهرهایی در شمال کوزوو تجمع کرده اند، محل زندگی بسیاری از صرب های قومی که استقلال کوزوو از صربستان را رد می کنند.

کوزوو در سال 2008 به طور یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرد و بلگراد و متحدان اصلی آن روسیه و چین از به رسمیت شناختن آن خودداری کردند و عملاً کوزوو را از کرسی در سازمان ملل منع کردند.

صرب های کوزوو عمدتاً به بلگراد وفادار مانده اند، به ویژه در شمال، جایی که اکثریت را تشکیل می دهند و هر گونه اقدام پریشتینا برای تحکیم کنترل خود بر منطقه را رد می کنند.

[ad_2]