چین ادعای تلاش برای “اجبار” قانونگذار کانادایی و بستگانش را رد کرد اخبار سیاسی

[ad_1]

این بیانیه پس از آن منتشر شد که یک روزنامه کانادایی اعلام کرد پکن به دنبال اطلاعاتی در مورد بستگان یک قانونگذار که ممکن است در چین باشند، “نمونه ای از این قانونگذار را بسازد.”

چین گزارش رسانه‌ها مبنی بر «اجبار» یک قانونگذار کانادایی و خانواده‌اش توسط یک مقام کنسولی چین را تکذیب کرد و گفت این ادعا «هیچ مبنای واقعی ندارد و کاملاً بی‌اساس است».

بیانیه سرکنسولگری چین در تورنتو در روز پنجشنبه چند روز پس از آن منتشر شد که روزنامه گلوب اند میل گزارش داد پکن به دنبال اطلاعاتی در مورد بستگان یک قانونگذار کانادایی است که ممکن است در چین باشد تا “نمونه ای از این قانونگذار و بازدارنده باشد. دیگران از اتخاذ مواضع ضد PRC.

PRC به جمهوری خلق چین اشاره دارد.

این روزنامه به گزارش طبقه بندی شده آژانس جاسوسی کانادا اشاره کرد.

این روزنامه گفته است که گزارش سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) نام قانونگذار را ذکر نکرده است. اما به نقل از یک منبع امنیت ملی، او این سیاستمدار را مایکل چونگ، قانونگذار از حزب اصلی مخالف محافظه کار کانادا معرفی کرد.

چونگ در سال 2021 پس از تصویب طرح وی مبنی بر اینکه رفتار چین با اقلیت اویغور عمدتا مسلمان به عنوان نسل کشی است، توسط پکن تحریم شد.

بر اساس گزارش ها، یک مقام دیپلماتیک در کنسولگری چین در تورنتو در این توطئه دست داشته است.

سخنگوی سرکنسولگری چین در تورنتو با رد این اتهامات، “ناراحتی شدید و مخالفت قاطع” خود را با این اتهامات ابراز کرد و از رسانه ها و سیاستمداران خواست که “از شایعات و تهمت ها دست بردارند”.

این سخنگو گفت که رسانه ها و سیاستمداران کانادایی “عمدا به اعتبار و وجهه” کنسولگری آسیب می زنند و “بدخواهانه در ارتباطات و همکاری عادی بین دو کشور دخالت می کنند.”

در همین حال، چونگ از CSIS به دلیل عدم اطلاع رسانی به او از تهدیدات احتمالی علیه او و نزدیکانش در هنگ کنگ انتقاد کرد و گفت که “عمیقاً ناامید” شده است که از یک روزنامه در مورد آنها مطلع شده است.

چونگ روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «اگرچه از سوی CSIS در مورد فعالیت‌های تهدید مداخله خارجی به من اطلاع داده شده است، این جلسات توجیهی هیچ اطلاعاتی در مورد این فرد و تهدیدهای خاص برای من یا خانواده‌ام ارائه نمی‌کند».

چونگ گفت که دولت باید او را از گزارش CSIS مطلع می کرد و دیپلمات مسئول “کمپین ارعاب” باید از کانادا اخراج می شد.

در میان این اعتراض ها، جاستین ترودو، نخست وزیر، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که او نیز از تهدیدات علیه چونگ از گزارش گلوب مطلع شده و پس از پرس و جو در مورد آن، متوجه شده است که CSIS تصمیم گرفته است اطلاعات را مخفی کند.

او توضیح داد: «CSIS تصمیم گرفت که این چیزی نیست که نیاز به تشدید داشته باشد، زیرا این نگرانی به اندازه کافی قابل توجه نیست.

ترودو گفت: “در ادامه، ما به CSIS و همه مقامات اطلاعاتی خود بسیار بسیار واضح می گوییم که وقتی نگرانی هایی وجود دارد که به طور خاص با یکی از اعضای پارلمان، به ویژه خانواده آنها صحبت می کند، باید تشدید شود.”

نخست وزیر قبلا گفته بود که چین تلاش کرده در انتخابات 2019 و 2021 کانادا مداخله کند، اما گفت که مداخله ادعایی نتیجه را تغییر نداده است. او یک بازپرس ویژه مستقل را برای بررسی این اتهامات تعیین کرده است.

پکن این اتهامات را رد کرده و گفته است که هیچ علاقه ای به دخالت در امور داخلی کانادا ندارد.

[ad_2]