چین دو وکیل حقوق بشر را به اتهام “براندازی” زندانی کرد | اخبار حقوق بشر

[ad_1]

یک گروه مدافع حقوق بشر و یکی از همسران این مردان گفتند، دو وکیل برجسته حقوق بشر چین، از جمله یکی که از شی جین پینگ، رهبر چین خواست استعفا دهد، به بیش از 10 سال زندان محکوم شده اند.

شو ژیونگ و دینگ جیاکسی همکار مبارز پس از محاکمه های پشت درهای بسته به “براندازی علیه قدرت دولتی” محکوم شدند.

هر دو از چهره‌های برجسته جنبش مدنی جدید بودند، یک گروه حقوق مدنی که خواستار اصلاح قانون اساسی و انتقاد از فساد دولتی بود.

سازمان دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه اعلام کرد که شو، که از رئیس جمهور شی خواست تا به دلیل مدیریتش با همه گیری کووید-19 کناره گیری کند، پس از یک محاکمه غیرعلنی در استان شاندونگ در شرق چین به 14 سال زندان محکوم شد.

همسرش، لو شنگچون، با اشاره به مجازاتی در چین که محکومان را از داشتن مناصب دولتی منع می کند، گفت: دینگ به مدت 12 سال زندانی شد و به مدت سه سال از حقوق سیاسی محروم شد.

شنچون که در ایالات متحده زندگی می کند، پرونده خود را با مقامات وزارت خارجه آمریکا پیگیری کرد.

او به رویترز گفت: «وکلای آنها از انتشار اسناد حکم دادگاه منع شده‌اند و جرأت نمی‌کنند افشا کنند که کجا و به چه اتهامی محکوم شده‌اند.

او افزود که برای کسب اطلاعات به فشارهای خود ادامه خواهد داد.

من به آنها اجازه نمی دهم دینگ جیاکسی و شو جی یونگ را به این راحتی به زندان بیاندازند.

ویلیام نی، نماینده مدافعان حقوق بشر چین، گفت: این جمله نشان می دهد که “چین شی جین پینگ تا چه اندازه نسبت به مردمی که خواستار دموکراسی هستند دشمنی می کند.”

دادگاه و وزارت دادگستری چین بلافاصله درباره این حکم اظهار نظر نکردند.

این دو برای بیش از سه سال در بازداشت بودند و دینگ در دسامبر 2019، اندکی پس از شرکت در یک گردهمایی در جنوب چین با حدود 20 وکیل و فعال دیگر توسط پلیس بازداشت شد.

پنگ جیان، وکیلش به دادگاه گفت که پس از آن تقریباً شش ماه در سلول انفرادی در حالی که مرتباً برای گرفتن اعتراف شکنجه می‌شد، نگهداری می‌شد.

شو، یکی از دوستان نزدیک دینگ که زمانی نامه‌ای سرگشاده نوشت و خواستار کناره‌گیری شی شد، در فوریه 2020 پس از مخفی شدن بازداشت شد.

لو افزود که مقامات وکلای خود را از تماس با رسانه‌های خارجی منع کرده‌اند، کاری که در سال‌های اخیر برای خفه کردن تبلیغات پیرامون پرونده‌های حقوقی رایج شده است.

هر دو قبلاً به دلیل فعالیت خود در زندان گذرانده بودند.

یاکیو وانگ، پژوهشگر ارشد چین در دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک، گفت: محکومیت ها و احکام بی رحمانه ظالمانه ای که به شو ژیونگ و دینگ جیاکسی داده شد نشان دهنده خصومت تزلزل ناپذیر رئیس جمهور شی با فعالیت های صلح آمیز است.

این گروه حقوق بشر افزود، جلسات محرمانه آنها “به دلیل مشکلات رویه ای و اتهامات بدرفتاری خدشه دار شد.”

چین از زمان به قدرت رسیدن شی در سال 2012، مخالفان را به طرز چشمگیری سرکوب کرده است. صدها فعال حقوق بشر در یک سری از دستگیری ها موسوم به “709” مربوط به سرکوب 9 ژوئیه 2015 بازداشت و ده ها نفر زندانی شده اند.

چین بیش از یک میلیون مسلمان اویغور را در منطقه شمال غربی سین کیانگ بازداشت کرده است. سال گذشته، سازمان ملل گفت که این بازداشت می تواند به عنوان “جنایت علیه بشریت” باشد.

چین انتقاد از سوابق حقوق بشر خود را رد می کند و می گوید این کشور قانون است و وکلای بازداشت شده و فعالان حقوق بشر جنایتکارانی هستند که قانون را زیر پا گذاشته اند.

گروه های حقوق بشری می گویند که آزادی های مدنی و آزادی بیان در طول یک دهه تصدی ریاست شی جینپینگ بیشتر کاهش یافته است.



[ad_2]