معاون وزیر خارجه اوکراین به هند سفر کرده است اخبار جنگ روسیه و اوکراین

[ad_1]

امینه جاپارووا، معاون اول وزیر خارجه اوکراین، برای یک سفر چهار روزه وارد هند شده است که اولین سفر وزیر دولت اوکراین از زمان تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته است.

جاپارووا قرار است با نمایندگان وزارت امور خارجه هند از جمله میناکشی لخی، وزیر امور خارجه و فرهنگ هند گفتگو کند. وی همچنین با ویکرام مصری معاون مشاور امنیت ملی دیدار خواهد کرد.

چه چیزی در دستور کار است؟

به گفته دولت هند، جاپارووا، مسلمان تاتار کریمه، قرار است با نمایندگان وزارت امور خارجه دیدار کند تا در مورد وضعیت کنونی اوکراین و مسائل جهانی مورد نگرانی دوجانبه گفتگو کند.

روزنامه هندو هند گزارش داد که جاپارووا از هند می خواهد تا “پیام قوی صلح” را به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در ماه ژوئیه برای نشست سازمان همکاری شانگهای به هند سفر خواهد کرد، ارسال کند. او بار دیگر در ماه سپتامبر برای اجلاس G20 بازخواهد گشت.

شورای هند در امور جهانی، یک اندیشکده مستقر در دهلی نو، در توییتر اعلام کرد که جاپارووا روز سه شنبه نیز سخنرانی خواهد کرد با عنوان جنگ روسیه در اوکراین: چرا جهان باید به آن اهمیت دهد.

راجسواری راجاگوپالان – مدیر مرکز امنیت، استراتژی و فناوری در بنیاد تحقیقات آبزرور در دهلی نو – گفت که او معتقد است هند از این سفر برای بحث در مورد موضوعاتی استفاده خواهد کرد که شامل “امنیت غذایی، امنیت انرژی و طیف وسیعی از کمبود کودهای شیمیایی” است.

جنگ در اوکراین تأثیر عمده‌ای بر زنجیره‌های تأمین جهانی و تجارت بین‌المللی مواد غذایی و کود داشت که به طور نامتناسبی بر جنوب جهانی تأثیر گذاشت. اوکراین و روسیه هر دو تامین کنندگان اصلی کالاهای غذایی کلیدی مانند گندم، ذرت و روغن آفتابگردان هستند و روسیه نیز صادرکننده جهانی کود است.

راجاگوپالان گفت: «هند همچنین خود را به عنوان صدای جنوب جهانی معرفی می‌کند، بنابراین این پیام را به طیف وسیعی از کشورهایی می‌رساند که ممکن است با مشکلات خاصی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین مواجه باشند».

زیرساخت انرژی

روزنامه هندو به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که اوکراین از هند درخواست کمک های بشردوستانه بیشتر از جمله دارو، تجهیزات پزشکی و تجهیزات برق برای تعمیر زیرساخت های انرژی آسیب دیده در طول جنگ کرده است.

در ماه اکتبر، روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین حمله کرد و به نیروگاه های حرارتی و برق آبی و شبکه برق حمله کرد. این حملات به حدود 60 درصد از نیروگاه های اوکراین و بیش از 40 درصد از زیرساخت های شبکه فشار قوی آسیب رساند. در نتیجه، اوکراینی‌ها از اکتبر تا فوریه دچار قطعی برق دائمی شدند.

هوای گرمتر و تعمیرات موثر وضعیت را در ماه‌های اخیر بسیار بهبود بخشیده است. در نتیجه، وزیر انرژی هرمان هالوشچنکو اخیراً پس از تولید ظرفیت اضافی برای تقریباً دو ماه، به صادرات برق اجازه داد.

با این حال، اپراتور سیستم انتقال انرژی Ukrenergo نسبت به رضایت خاطر هشدار داد و شرکت‌های انرژی اوکراین اکنون در حال تلاش برای ذخیره تجهیزات قبل از حملات مورد انتظار در زمستان آینده هستند.

آنتونینا آنتونشا، سخنگوی DTEK، بزرگترین تامین کننده انرژی خصوصی اوکراین، گفت: “شرکت هایی در هند وجود دارند که ترانسفورماتور تولید می کنند.” او گفت که این می تواند یک فرآیند طولانی باشد و نه تا دوازده ماه طول بکشد.

موضع هند در مورد جنگ در اوکراین: یک اقدام متعادل کننده دیپلماتیک

از زمانی که روسیه در 24 فوریه 2022 تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، هند رویکردی غیر متعهد را در قبال جنگ اتخاذ کرد زیرا به دنبال حفظ روابط دیپلماتیک خوب با غرب و روسیه است.

راجاگوپالان گفت: “هند سعی می کند بی طرف بازی کند.” هند میزبان وزیر امور خارجه روسیه بود. [Sergey] لاوروف چند ماه پیش و اکنون میزبان معاون وزیر خارجه اوکراین هستیم.

هند برای چندین دهه از روابط نزدیک و روابط دفاعی نزدیک با روسیه برخوردار بوده است. مسکو بزرگترین تامین کننده تسلیحات هند است. پس از شروع جنگ در اوکراین، دهلی نو واردات نفت روسیه را با قیمت های کاهش یافته افزایش داد. در ماه دسامبر، هند 1.2 میلیون بشکه نفت خام روسیه وارد کرد. 33 برابر بیشتر نسبت به یک سال قبل

در ماه سپتامبر، نخست وزیر هند، نارندرا مودی، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ملاقات کرد و دوستی دو کشور را “نشکن” توصیف کرد. دو ماه بعد، سوبرهمانیام جایشانکار، دیپلمات هندی در سفر به مسکو، مودی را تکرار کرد و روابط بین کشورها را “باثبات و آزمایش شده” خواند.

هند به طور مرتب از رای دادن به قطعنامه های سازمان ملل در محکومیت جنگ در اوکراین خودداری می کند. اما او همچنین به طور غیرمستقیم نگرانی هایی را در مورد اقدامات روسیه ابراز کرد و بر اهمیت منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد.

در ماه سپتامبر، مودی در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان به پوتین گفت: می‌دانم که عصر امروز دوران جنگ نیست و در این مورد با شما تلفنی صحبت کرده‌ام.

دولت هند همچنین از زمان آغاز جنگ به دنبال کانال ارتباطی باز با دفتر رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی بوده است.

در ماه اکتبر، مودی در یک تماس تلفنی به زلنسکی گفت که هیچ “راه حل نظامی” برای جنگ در اوکراین وجود ندارد.

سه ماه بعد، زلنسکی گفت که در گفتگوی دیگری با نخست وزیر هند از هند برای اجرای «فرمول صلح» کمک گرفته است.

آیا روسیه همچنان شریک قابل اعتمادی برای هند است؟

روسیه و هند از زمان جنگ سرد روابط متقابل سودمندی را حفظ کرده اند. با این حال، راجاگوپالان گفت که از زمانی که به اوکراین حمله کرده است، “روسیه بیشتر به یک مسئولیت تبدیل شده است تا یک شریک.”

او به چرخش اخیر روسیه به چین اشاره می کند که با سفر رئیس جمهور شی جین پینگ به مسکو در اواخر مارس مشخص شد. روابط هند با چین از سال 2020 که درگیری بین سربازان هندی و چینی در امتداد مرز زمینی آنها در منطقه لاداخ رخ داد، تیره شد.

تجارت روسیه با چین با یوان چین از زمان آغاز جنگ 80 برابر شده است.

راجاگوپالان گفت: هند همچنین در تلاش است به روسیه پیام دهد که هند از شراکت خود با چینی ها و تاخیرهای اخیر در سکوهای نظامی خسته شده است.

در ماه مارس، نیروی هوایی هند (IAF) اعلام کرد که روسیه نمی تواند به دلیل جنگ در اوکراین، تسلیحات خود را به هند انجام دهد.

راجاگوپالان گفت: «جت‌های جنگنده میگ 29 و سکوهای سوخو قرار بود امسال تحویل داده شوند، اما با تأخیر مواجه شده‌اند و نیروی هوایی ارتش به دلیل این تأخیرها آسیب قابل توجهی خواهد دید».



[ad_2]