چین دیپلمات کانادایی را در دوئل اخراج می کند | اخبار

[ad_1]

این اخراج پس از آن صورت گرفت که کانادا اعلام کرد یک دیپلمات چینی را در بحبوحه تلاش ادعایی برای ارعاب یک قانونگذار کانادایی به خانه می فرستد.

ساعاتی پس از آنکه کانادا یک دیپلمات چینی در کنسولگری چین در تورنتو را به اتهام دست داشتن در کمپینی برای ارعاب یک قانونگذار کانادایی اعلام کرد، وزارت خارجه چین یک دیپلمات کانادایی را از کنسولگری این کشور در شانگهای به عنوان یک «اقدام متقابل متقابل» اخراج خواهد کرد. انتقاد از پکن

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد: به عنوان یک اقدام متقابل متقابل در پاسخ به اقدام ناجوانمردانه کانادا، چین تصمیم گرفته است جنیفر لین لالوند، کنسول سرکنسولگری کانادا در شانگهای را شخصا غیر ارثی اعلام کند.

وی افزود: از لالوند خواسته شده است تا قبل از 13 می چین را ترک کند.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا روز دوشنبه در بیانیه ای گفت اتاوا دیپلمات چینی ژائو وی را به دلیل کمپین ارعاب اخراج خواهد کرد.

وی افزود: «من واضح گفتم: ما هیچ گونه مداخله خارجی در امور داخلی خود را تحمل نخواهیم کرد. جولی گفت: «به دیپلمات‌های کانادا هشدار داده شده است که اگر چنین رفتاری انجام دهند، به خانه فرستاده خواهند شد.

خشم ماه گذشته زمانی آغاز شد که روزنامه کانادایی گلوب اند میل گزارش داد که پکن به دنبال اطلاعاتی در مورد بستگان یک قانونگذار کانادایی است که ممکن است در چین باشد، احتمالاً در تلاش برای “نمونه سازی از این قانونگذار”، و بیشتر بستگان نزدیک او را هدف قرار داده است. برای منع دیگران در کانادا از موضع گیری در برابر جمهوری خلق چین (PRC).

این روزنامه به گزارش آژانس جاسوسی کانادا اشاره کرد. گزارش سرویس اطلاعات امنیتی کانادا (CSIS) نام قانونگذار را ذکر نکرد، اما گلوب گفت که یک منبع امنیت ملی این سیاستمدار را مایکل چونگ، یکی از اعضای حزب مخالف محافظه کار کانادا معرفی کرده است. بر اساس گزارش‌ها، یک مقام چینی در کنسولگری چین در تورنتو در این توطئه دست داشته است.

چین در سال 2021، چونگ را پس از رهبری طرح پارلمان کانادا در محکومیت رفتار پکن با اقلیت مسلمان اویغور به عنوان “نسل کشی” تحریم کرد.

چونگ از این حرکت استقبال کرد اما گفت که “نباید اینقدر طول می کشید”.

چونگ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: سال‌ها می‌دانستیم که جمهوری خلق چین از دیپلمات‌های معتبر خود در کانادا برای حمله به کانادایی‌ها و خانواده‌هایشان استفاده می‌کند.

او گفت: “امیدوارم این نه تنها برای جمهوری خلق چین، بلکه برای سایر کشورهای مستبدی که اینجا در کانادا نمایندگی دارند، روشن کند که این عبور از مرز دیپلماسی در فعالیت‌های تهدید مداخله خارجی در اینجا در خاک کانادا به شدت غیرقابل قبول است.” گفت.

روابط بین چین و کانادا برای چندین سال سرد بوده است، به ویژه پس از اینکه مقامات کانادایی، منگ وانژو، مدیر عامل شرکت فناوری هوآوی را در سال 2018 بر اساس حکم بازداشت آمریکا بازداشت کردند. سپس چین دو کانادایی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد.

این بن بست زمانی پایان یافت که هر سه در سال 2021 آزاد شدند، اما روابط بر سر چندین نقطه اختلاف، از جمله حقوق بشر و تجارت، تیره ماند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز در ماه‌های اخیر با درخواست‌های فزاینده‌ای برای تحقیق درباره ادعاهایی مبنی بر دخالت دولت چین در انتخابات این کشور و اداره «ایستگاه‌های پلیس» مخفی در کانادا مواجه شده است.

پکن همه این ادعاها را رد کرده است.

[ad_2]