چین علیه اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی در تایوان شکایت کرد | اخبار درگیری

[ad_1]

یون سوک یول، معاون وزیر امور خارجه چین، تایوان را «مشکل جهانی» و قابل مقایسه با کره شمالی خواند.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، سان ویدونگ، معاون وزیر امور خارجه چین از سفیر کره جنوبی در پکن در مورد اظهارات “اشتباه” رئیس جمهور کره جنوبی در مورد تایوان شکایت کرده است.

سان به سفیر گفت، اظهارات یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی “کاملا غیرقابل قبول” بود، و همچنین بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین در روز یکشنبه، “ناخشنودی شدید” را ابراز کرد.

جدال دیپلماتیک بین پکن و سئول از مصاحبه اخیر با رویترز نشات می گیرد که در آن یون گفت که تشدید تنش ها بر سر تایوان به دلیل تلاش برای تغییر وضعیت موجود با زور است و او با تلاش ها برای انجام این کار مخالف است.

رهبر کره جنوبی همچنین گفت که مناقشه چین و تایوان اکنون یک موضوع جهانی است.

او به رویترز گفت: «مسئله تایوان فقط یک موضوع چین و تایوان نیست، بلکه مانند مسئله کره شمالی، یک موضوع جهانی است.

مقامات گفتند که چین قاطعانه هرگونه مقایسه بین موضوع تایوان و کره شمالی را رد کرده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، سان گفت: رهبر کره جنوبی به اصل چین واحد اشاره نکرد، اما موضوع تایوان را با موضوع شبه جزیره کره یکی دانست.

در این بیانیه آمده است: کره شمالی و جنوبی هر دو کشور مستقلی هستند که به سازمان ملل متحد پیوسته اند. این یک واقعیت مشهور است که موضوع شبه جزیره کره و مسئله تایوان از نظر ماهیت و از نظر طول و عرض جغرافیایی کاملاً متفاوت است و اصلاً قابل مقایسه نیستند.

بر اساس سیاست چین واحد، چین اصرار دارد که تایوان تحت حاکمیت دموکراتیک بخشی از قلمرو خود است، موضعی که تایپه به شدت آن را رد می کند. پکن اصرار دارد که کشورهایی که با آنها روابط دارد، موضع این کشور مبنی بر اینکه تایوان قلمرو چین است را بپذیرند. چین همچنین گفت که نمی تواند استفاده از زور برای اتحاد مجدد تایوان با سرزمین اصلی را رد کند.

شکایت سان پس از انتقاد هفته گذشته از سوی وزارت خارجه چین مبنی بر اینکه کره جنوبی باید در مورد مسائل مربوط به تایوان “معقول” باشد، دنبال شد. سئول با فراخواندن سفیر چین در اعتراض به اظهارات پکن که آن را “بی ادبی جدی دیپلماتیک” توصیف کرد، واکنش نشان داد.

اعتراض چین پیش از سفر دولتی یون به ایالات متحده، بزرگترین متحد کره جنوبی، صورت گرفت. پکن مدت‌هاست که ایالات متحده را به خاطر تسلیح تایوان مورد انتقاد قرار می‌دهد و به طور فزاینده واشنگتن را به تشویق سیاستمداران طرفدار استقلال در این جزیره خودگردان متهم می‌کند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اظهارات یون در مورد تایوان را تکرار کرد.

یونهاپ روز شنبه گزارش داد، ودانت پاتل، سخنگوی این وزارتخانه گفت: ایالات متحده به همکاری با متحدان خود از جمله کره جنوبی برای حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان ادامه خواهد داد.

به نظر می رسد که چینگ گانگ، وزیر امور خارجه چین نیز به اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی در سخنرانی روز جمعه در یک مجمع در شانگهای اشاره کرده است.

چین گفت: اخیراً لفاظی‌های پوچ و بی‌معنی مطرح شده است که چین را به واژگونی وضعیت موجود، برهم زدن صلح و ثبات در تنگه تایوان متهم می‌کند. “منطق پوچ و نتیجه گیری خطرناک است.”

تنش‌ها در تنگه تایوان در سال‌های اخیر تشدید شده است که اخیراً مربوط به چین است، که تمرین‌های نظامی را در ماه جاری پس از سفر تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا و دیدار با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا آغاز کرد.



[ad_2]