کانادا و عربستان سعودی پس از اختلاف در سال 2018 روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند | اخبار سیاسی

[ad_1]

شکاف دیپلماتیک در سال 2018 با توئیت های وزارت خارجه کانادا در محکومیت حقوق بشر در عربستان سعودی آغاز شد.

عربستان سعودی و کانادا اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت و به مناقشه تلخ سال 2018 بر سر حقوق بشر پایان خواهد داد.

در بیانیه های جداگانه، دو طرف گفتند که “سطح روابط دیپلماتیک” را که قبل از مناقشه 2018 وجود داشت، احیا خواهند کرد.

هر کشور همچنین یک سفیر جدید را تعیین خواهد کرد. عربستان سعودی هنوز انتخاب خود را اعلام نکرده است، در حالی که کانادا ژان فیلیپ لینتو، یکی از اعضای قدیمی وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل خود را معرفی کرده است.

این اقدام به دلیل گفتگوهای جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در ماه نوامبر صورت گرفت. کانادا از “احترام متقابل و منافع مشترک” به عنوان انگیزه برای تجدید روابط نام برد.

روابط دیپلماتیک اولین بار در سال 2018 زمانی که عربستان سعودی چندین فعال زن برجسته حقوق بشر را دستگیر کرد، قطع شد.

از جمله آنها سمر بدوی است که برادرش، رایف بدوی، مخالف، نیز در آن زمان در زندان بود. همسر و فرزندانش به کانادا گریختند و در آنجا تابعیت دریافت کردند.

دستگیری‌های جدید موجی از پیام‌ها را در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از فعالان برانگیخت. ابتدا توسط وزیر امور خارجه کاناداسپس توسط خود وزارت خارجه.

این وزارتخانه گفت: «کانادا به طور جدی نگران دستگیری‌های بیشتر فعالان جامعه مدنی و حقوق زنان در #عربستان سعودی، از جمله سمر بدوی است. در صفحه رسمی توییتر خود نوشت در آگوست 2018

ما از مقامات سعودی می خواهیم که فورا آنها و سایر فعالان صلح طلب حقوق بشر را آزاد کنند.»

این پیام ها باعث شد a دشمنی توییتر با عربستان سعودیاو پاسخ داد که مداخله کانادا در امور این کشور «نقض اصل حاکمیت» است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در پیام‌های متعددی اعلام کرد که سفیر خود از کانادا را فرا می‌خواند: موضع کانادا نقض جدی و غیرقابل قبول قوانین و رویه‌های پادشاهی است.

او همچنین سفیر کانادا، دنیس هوراک را «شخصا غیر گراتا» اعلام کرد و به او 24 ساعت فرصت داد تا کشور را ترک کند.

روابط بین کانادا و عربستان سعودی به ویژه پس از ادعاهای اکتبر 2018 مبنی بر کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار در کنسولگری عربستان در استانبول سرد باقی مانده است.

کانادا، در میان دیگر کشورها، این قتل را به عنوان “حمله بی پروا به آزادی بیان” محکوم کرد و تحریم هایی را علیه اتباع سعودی مرتبط با این حمله اعمال کرد.

اما اخیراً عربستان سعودی برای یک سری از نزدیک شدن ها در صحنه جهانی قرار گرفته است. در ماه مارس، پادشاهی روابط دیپلماتیک خود را با ایران در توافقی با میانجیگری چین احیا کرد و در ماه جاری روابط خود را با سوریه از سر گرفت. وی همچنین میزبان بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای نشست سران اتحادیه عرب در روز جمعه بود.

عربستان سعودی همچنین برای برقراری صلح در سودان تلاش کرده است و میزبان مذاکرات بین نمایندگان دو ژنرال متخاصم این کشور است. آمریکا نیز در این گفت وگوها حضور داشت و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با مقامات سعودی دیدار و درباره صلح یمن گفتگو کرد.



[ad_2]