کشورهای خارجی در سودان تخلیه را آغاز کردند | اخبار درگیری

[ad_1]

برخی از اتباع خارجی تخلیه سودان را در حالی آغاز کرده اند که درگیری های خونینی که این کشور پهناور آفریقا را در برگرفته است وارد دومین هفته خود شده است.

هجوم خونین جنگ شهری تعداد زیادی از مردم را در خارطوم، پایتخت سودان به دام انداخته است. فرودگاه بارها مورد حمله قرار گرفته است و بسیاری از ساکنان نتوانسته اند خانه های خود را ترک کنند یا از شهر خارج شده و به مناطق امن تر بروند.

سازمان ملل و کشورهای خارجی از رهبران نظامی رقیب خواسته اند تا به آتش بس اعلام شده که عمدتا نادیده گرفته شده است، احترام بگذارند و گذرگاه امن را هم برای غیرنظامیان فراری و هم برای ارسال کمک های بسیار مورد نیاز باز کنند.

با بسته شدن فرودگاه و ناامن بودن آسمان، هزاران خارجی – از جمله کارکنان سفارت، امدادگران و دانشجویان در خارطوم و سایر نقاط در سومین کشور بزرگ آفریقا – نیز قادر به خروج از آن نیستند.

ارتش سودان روز شنبه اعلام کرد که تخلیه شهروندان آمریکایی، انگلیسی، چینی و فرانسوی و دیپلمات‌ها از سودان را تسهیل می‌کند، در حالی که عربستان سعودی و اردن در حال تخلیه از طریق بندر سودان در دریای سرخ هستند. این گزارش گفت فرودگاه های خارطوم و بزرگترین شهر دارفور، نیالا، مشکل دارند.

تا اواخر بعد از ظهر شنبه، عربستان سعودی اعلام کرد که 157 سعودی و ملیت های دیگر را تخلیه کرده است، و تصاویری از افراد سوار بر یک کشتی جنگی پخش کرد، و کویت گفت که برخی از اتباع این کشور به جده رسیده اند. اردن گفت که تخلیه 300 شهروند را آغاز کرده است.

سفارت آمریکا در سودان در یک هشدار امنیتی اعلام کرد که “اطلاعات ناقصی در مورد کاروان های مهمی که از خارطوم حرکت می کنند و به بندر سودان می روند” وجود دارد و وضعیت همچنان خطرناک است. در این بیانیه آمده است: «سفر در هر کاروانی با مسئولیت خودتان است.

پس از اینکه ایالات متحده ابتدا بر تخلیه دیپلمات ها تمرکز کرد، پنتاگون گفت که در حال انتقال نیروها و تجهیزات اضافی به پایگاه دریایی در ایالت کوچک خلیج عدن جیبوتی است تا برای این تلاش آماده شود.

امنیت فرودگاه “اولویت شماره یک”

البرهان روز شنبه به شبکه ماهواره ای العربیه که متعلق به عربستان سعودی است، گفت که پروازها از خارطوم و از خارطوم به دلیل درگیری های مداوم همچنان خطرناک است. او مدعی شد که ارتش کنترل همه فرودگاه های دیگر کشور را به جز یکی در شهر جنوب غربی نیالا به دست گرفته است.

او گفت: «ما در نگرانی جامعه بین‌المللی در مورد اتباع خارجی شریک هستیم.» او متعهد شد که سودان «فرودگاه‌های لازم و گذرگاه‌های امن» را برای خارجی‌هایی که در جنگ گرفتار شده‌اند، بدون ذکر جزئیات فراهم می‌کند.

جیمز موران، سفیر سابق اتحادیه اروپا در منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا، به الجزیره گفت که تامین امنیت فرودگاه “اولویت اصلی” برای تخلیه است زیرا خارطوم “دور” از بندر است.

موران گفت: «در این شرایط بسیار دشوار است که مردم را از خارطوم در آن سوی ساحل خارج کنید… شما باید بیشتر به حمل و نقل هوایی متکی باشید.

و اگر بدانیم که امنیت فرودگاه در حال حاضر وجود ندارد، جای تعجب نیست که آمریکایی‌ها و دیگران در مورد خروج مردم در حال حاضر تا زمانی که امنیت آن فرودگاه تامین نشود، تردید دارند.»

“ایمن سازی آن فرودگاه و اطمینان از اینکه باند فرودگاه به اندازه کافی خوب است که به هواپیماهای نظامی اجازه فرود بدهد – و من فکر می کنم هواپیماهای نظامی در بیشتر موارد برای بیرون راندن مردم باید استفاده شوند – این اولویت شماره یک است.”

اگرچه طرف‌های درگیر در روز جمعه گفتند که با آتش‌بس برای تعطیلات سه روزه عید فطر موافقت کرده‌اند، انفجارها و تیراندازی‌ها روز شنبه در خارطوم به گوش رسید.

دو تلاش برای آتش بس در اوایل این هفته نیز به سرعت شکست خورد. این آشفتگی ضربه بالقوه مهلکی به امیدهای کشور برای گذار به دموکراسی تحت رهبری غیرنظامی وارد کرد و این نگرانی را ایجاد کرد که هرج و مرج ممکن است همسایگانش از جمله چاد، مصر و لیبی را در بر بگیرد.

پیر هونورات، رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) در چاد، گفت که 10 تا 20 هزار سودانی از زمان شروع جنگ در هفته گذشته از مرز این کشور عبور کرده اند و این سازمان در حال آماده شدن برای “پذیرایی از حداقل 100000” پناهنده است.

هونورات به الجزیره گفت که دولت چاد برای مقابله با هجوم آوارگان به حمایت نیاز دارد.

“اگر ما حمایت نشویم، بسیار دشوار خواهد بود. وی گفت: ما در حال حاضر 400000 پناهنده سودانی در 14 اردوگاه در امتداد این مرز داریم، اما “برای 400000 نفر هیچ بودجه ای وجود ندارد.”

محمد حمدان داگالو، رئیس گروه شبه‌نظامی که با ارتش می‌جنگند، موسوم به نیروی پشتیبانی سریع یا RSF، گفت که او برای “باز کردن کریدورهای بشردوستانه برای تسهیل حرکت شهروندان و امکان دادن به همه کشورها برای تخلیه شهروندان خود به مکان‌های امن” تلاش خواهد کرد.

او به کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: ما متعهد به آتش بس کامل هستیم.

اما کسانی که روی زمین بودند، تصویری متفاوت از جمعه ترسیم کردند.

«جنگ از روز اول ادامه دارد. عطیه عبدالله عطیا، دبیر اتحادیه پزشکان سودان که قربانیان را زیر نظر دارد، گفت: این یک لحظه متوقف نشده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، این درگیری ها تاکنون بیش از 400 کشته برجای گذاشته است. بمباران، تیراندازی و شلیک تک تیراندازها در مناطق پرجمعیت زیرساخت های غیرنظامی از جمله بسیاری از بیمارستان ها را تحت تأثیر قرار داد.

فرودگاه بین‌المللی در نزدیکی مرکز پایتخت در حالی که نیروهای RSF تلاش می‌کنند کنترل این مجموعه را به دست بگیرند، زیر آتش شدید قرار گرفته است.

در تلاشی آشکار برای حذف جنگنده‌های RSF، ارتش با حملات هوایی به فرودگاه حمله کرد، حداقل یک باند فرود آمد و هواپیماهای شکسته‌شده را در سراسر آسفالت پراکنده کرد. میزان کامل خسارت وارده به فرودگاه هنوز مشخص نیست.

این درگیری فصل جدیدی خطرناک در تاریخ سودان گشوده و کشور را به سمت ناامنی سوق داده است.

البرهان به شبکه تلویزیونی الحدث گفت: «هیچکس نمی تواند پیش بینی کند که این جنگ چه زمانی و چگونه پایان خواهد یافت. من در حال حاضر در مرکز فرماندهی هستم و آن را در یک تابوت می گذارم.

انفجار خشونت‌های کنونی پس از آن آغاز شد که البرهان و دغالو بر سر یک معامله اخیر بین‌المللی با فعالان دموکراسی که هدف آن الحاق نیروهای RSF به ارتش و در نهایت منجر به حکومت غیرنظامی بود، شروع شد.

ژنرال های رقیب در پی آشوب قیام های مردمی که در سال 2019، عمر البشیر، حاکم دیرینه سودان را برکنار کردند، به قدرت رسیدند. دو سال بعد، آنها برای به دست گرفتن قدرت در کودتای که رهبران غیرنظامی را برکنار کردند، به نیروها پیوستند.

ارتش و RSF سابقه طولانی در نقض حقوق بشر دارند. RSF از شبه نظامیان جنجاوید تحت حمایت دولت متولد شد که به جنایات در سرکوب شورش در منطقه دارفور غربی در اوایل دهه 2000 متهم شد.

بسیاری از سودانی‌ها می‌ترسند که علی‌رغم وعده‌های مکرر ژنرال‌ها، خشونت‌ها با تلاش ده‌ها هزار نفر از شهروندان خارجی تشدید شود.

عطیه گفت: «ما مطمئن هستیم که هر دو طرف متخاصم بیشتر به زندگی خارجی ها توجه دارند تا زندگی شهروندان سودانی.

[ad_2]