کنگره برزیل محیط زیست و وزارتخانه های بومی را تضعیف می کند | اخبار حقوق بومی

[ad_1]

این اقدام نشان دهنده یک شکست برای تلاش رئیس جمهور لولا داسیلوا برای محافظت از حقوق بومیان و توقف جنگل زدایی در آمازون است.

کنگره برزیل با اکثریت محافظه‌کار به کاهش اختیارات دو وزارتخانه اختصاص داده شده به حمایت از حقوق مردم بومی و حفاظت از محیط زیست، در پی مخالفت صنعت قدرتمند تجارت کشاورزی این کشور آمریکای جنوبی، رأی داد.

قانونگذاران برزیلی با رای 51 به 9 در سنا روز پنجشنبه تصمیم گرفتند تا برخی از اختیارات وزارت بومیان و وزارت محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را سلب کنند. این اقدام به راحتی یک روز قبل از مجلس سفلی کنگره تصویب شد.

سناتور کارلوس ویانا در جلسه رای گیری روز پنجشنبه با اعتراض به آنچه که او آن را “محدودیت های تجارت کشاورزی که می تواند به صادرات لطمه بزند” خواند، گفت که “نکات اصلی [of the caucus] مورد خطاب قرار می گیرند.

این رای به معنای شکست برای رئیس جمهور چپگرای برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا است، که قول داده است حقوق بومیان و مبارزه با تغییرات اقلیمی را پس از سال ها بی توجهی در زمان سلف راست افراطی خود، ژایر بولسونارو، در خط مقدم قرار دهد.

طرفداران بومی و محیط زیست امیدوار بودند که پیروزی لولا در انتخابات سال گذشته بتواند ثروت آنها را پس از دوره بولسونارو افزایش دهد. دولت آن متهم به جنگل زدایی بی سابقه و خشونت علیه مردم بومی شد.

با این حال، رای پنج‌شنبه، انعطاف‌پذیری سیاسی صنعت کشاورزی برزیل را برجسته کرد و منتقدان از آنچه به عنوان تلاش‌های ضعیف لولا برای مبارزه با کاهش تولید می‌دانستند، ابراز ناامیدی کردند.

این تغییرات، وزارت بومیان را از قانونی کردن مرزهای سرزمین‌های بومی جدید مسدود می‌کند و وزارت محیط‌زیست و تغییرات آب و هوایی را از اجرای ثبت زمین، ابزاری مرکزی برای ردیابی جنگل‌زدایی و مدیریت منابع آب، باز می‌دارد.

لغو این قدرت ها نشان دهنده یک پیروزی بزرگ برای “گروه گوشت گاو” برزیل است که ارتباط نزدیکی با صنایع گاوداری و کشاورزی این کشور دارد که عناصر کلیدی حوزه انتخابیه بولسونارو را تشکیل می دهند.

این گروه با قانونی شدن بیشتر زمین های بومی و همچنین هرگونه اقدامی برای کنترل جنگل زدایی مخالف است.

در طول دولت بولسونارو، جنگل‌زدایی در بخش جنگل‌های بارانی آمازون برزیل به اوج‌های خیره‌کننده‌ای رسید، زیرا منافع تجارت کشاورزی و شرکت‌های تجاری غیرقانونی فعالیت‌های خود را در این منطقه گسترش دادند.

گروه های دیده بان می گویند که دولت تا حد زیادی چشم خود را بسته است و جوامع محلی اغلب مورد خشونت و آزار قرار گرفته اند.

روز سه‌شنبه، حامیان حقوق بومیان با شکست دیگری مواجه شدند، زیرا مجلس سفلی کنگره لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن استقرار ذخایر بومی در سرزمین‌هایی که در سال 1988 در آن‌جا حضور نداشتند، ممنوع شد، زمانی که قانون اساسی فعلی تصویب شد.

گروه‌های بومی ادعا می‌کنند که این محدودیت حقوق آنها را نقض می‌کند، با توجه به اینکه بسیاری از آنها به‌ویژه در دوران دیکتاتوری نظامی 1964-1985 برزیل مجبور به ترک زمین‌های اجدادی خود شدند.

گروه حقوق بومی Survival International در پستی در توییتر روز پنجشنبه این لایحه را “بوسه مرگ برای مردم بومی برزیل و مناطق بسیار متنوع زیستی آنها” خواند.

[ad_2]