گرمایش جهانی احتمالا برای اولین بار از آستانه 1.5 درجه سانتیگراد فراتر می رود | اخبار بحران آب و هوا

[ad_1]

سازمان جهانی هواشناسی زنگ خطر را به صدا در می آورد و می گوید حداقل یکی از پنج سال آینده گرم ترین سال تاریخ خواهد بود.

سازمان ملل هشدار داده است که پنج سال آینده تقریباً مطمئناً گرم ترین سال تاریخ خواهد بود، زیرا گازهای گلخانه ای و ال نینو با یکدیگر ترکیب می شوند و دما را افزایش می دهند.

سازمان جهانی هواشناسی روز چهارشنبه اعلام کرد، برای اولین بار، دمای کره زمین تا سال 2027 بیشتر از 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت) افزایش می یابد.

اما این لزوماً به این معنی نیست که جهان از آستانه گرمایش طولانی مدت 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن تعیین شده در توافقنامه پاریس در سال 2015 عبور خواهد کرد.

WMO دریافت که الگوی آب و هوای ال نینو که انتظار می رود در چند ماه آینده ایجاد شود، می تواند تأثیر بگذارد.

خنک شدن شرایط لا نینا در سه سال گذشته، که در مارس 2023 به پایان رسید، افزایش دمای جهانی را محدود کرد.

اما پدیده طبیعی ال نینو باعث می شود که آب های اقیانوس آرام گرمسیری جو بالا را گرم کنند و دمای جهانی را افزایش دهند.

پتری تالاس، دبیر کل WCO، “با تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان ترکیب می شود تا دمای جهانی را به قلمروی ناشناخته سوق دهد.”

این امر پیامدهای گسترده ای برای سلامت، امنیت غذایی، مدیریت آب و محیط زیست خواهد داشت. ما باید آماده باشیم.»

تغییر آب و هوا
نمایی هوایی از 200 فوتی (60 متری) جلوی شکاف قفسه یخی Getz، قطب جنوب، در این تصویر 2016. [File: NASA/Handout via Reuters]

آدام اسکایف، رئیس پیش‌بینی دوربرد در مرکز هادلی اداره هواشناسی، گفت: با 66 درصد احتمال رسیدن موقت به 1.5 درجه سانتیگراد تا سال 2027، “این اولین بار در تاریخ است که احتمال بیشتری وجود دارد که از 1.5 درجه سانتیگراد فراتر برویم.” در آخرین به روز رسانی آب و هوای سالانه تا دهه ای WMO.

WMO همچنین به احتمال 98 درصد یافته است که یکی از پنج سال آینده گرم ترین سال ثبت شده باشد و از سال 2016 پیشی بگیرد، زمانی که دمای جهانی حدود 1.3 درجه سانتیگراد افزایش یافت.

برخلاف پیش‌بینی‌های اقلیمی هیئت بین‌دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی، که بر اساس انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده است، پیش‌بینی‌های WCO بر اساس پیش‌بینی‌های بلندمدت آب‌وهوا است.

توافقنامه پاریس در سال 2015 اهداف بلندمدتی را برای راهنمایی کشورها برای کاهش انتشار گاز و محدود کردن افزایش دمای جهانی در این قرن به 2 درجه سانتیگراد تعیین کرد و در عین حال برای رسیدن به حد بالاتر 1.5 درجه سانتیگراد تلاش کرد.

اما احتمال فراتر رفتن موقت از 1.5 درجه سانتیگراد در طول زمان افزایش یافته است زیرا گازهای گلخانه ای ناشی از انسان منجر به افزایش گرمایش اقیانوس ها، یخ دریا و ذوب شدن یخچال های طبیعی شده است.

بین سال های 2017 تا 2021، 10 درصد احتمال عبور از آستانه 1.5 درجه سانتی گراد وجود داشت.

[ad_2]