یلن می گوید آمریکا به دنبال روابط اقتصادی «سازنده» با چین است | اخبار سیاسی

[ad_1]

یلن می‌گوید چین در حال رشد تا زمانی که از قوانین جهانی پیروی کند به نفع هر دو کشور است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفت که ایالات متحده به دنبال روابط اقتصادی “سازنده و منصفانه” با چین است، اما از منافع امنیت ملی خود محافظت خواهد کرد و با اقدامات چین برای تسلط بر رقبای خارجی مقابله خواهد کرد.

یلن در سخنرانی خود در دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز، اهداف اصلی دولت جو بایدن را برای آنچه که او آن را یک رابطه اقتصادی «قابل توجه» بین دو اقتصاد بزرگ جهان خواند، بیان کرد، در حالی که چین موضع تقابلی تری در قبال دارد. در مقابل ایالات متحده و متحدانش.

یلن گفت: «روابط ما به وضوح در یک لحظه پرتنش است. “هدف من این است که شفاف و صادق باشم، سر و صدا را قطع کنم و در مورد این رابطه ضروری بر اساس واقعیت های هوشیار صحبت کنم.”

او گفت که قصد دارد “در زمان مناسب” به پکن سفر کند تا با همتایان چینی جدید خود دیدار کند تا به مدیریت “مسئولانه” روابط کمک کند، اما وزارت خزانه داری جزئیاتی در مورد زمان این سفر ارائه نکرد.

یلن اظهارات خود را در بحبوحه تشدید تنش ها و بدبینی در روابط ایالات متحده و چین بر سر مسائل امنیت ملی از جمله تایوان، جنگ روسیه در اوکراین، ممنوعیت فزاینده صادرات فناوری ایالات متحده و سیاست صنعتی دولتی چین بیان کرد.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، هفته گذشته هشدار داد که چنین تنش‌ها و «حمایت از دوستان» در طول زنجیره تأمین می‌تواند به جنگ سرد جدیدی تبدیل شود که رشد جهانی را متوقف خواهد کرد.

یلن روز پنجشنبه نسبت به موقعیت ایالات متحده به عنوان بزرگترین و پویاترین اقتصاد جهان که در حوزه های مختلف از ثروت گرفته تا نوآوری های فناوری پیشرو است، عذرخواهی نکرد، اما گفت که چین در حال رشد تا زمانی که از قوانین جهانی پیروی کند به نفع هر دو کشور است.

او مشارکت “بدون مرز” چین با روسیه را هدف قرار داد و آن را “نشان نگران کننده ای از جدی نبودن” پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین خواند.

او گفت: «ضروری است که چین و سایر کشورها برای دور زدن تحریم‌ها حمایت مادی یا کمکی به روسیه ارائه نکنند.» و هشدار داد که عواقب هرگونه نقض «شدید» خواهد بود.

مسابقه “سالم”.

یلن گفت که اولویت های اقتصادی دولت بایدن در مورد چین شامل تامین منافع امنیت ملی ایالات متحده، ترویج رقابت “سالم” و همکاری در صورت امکان در مورد مسائل جهانی مانند تغییرات آب و هوا، کاهش بدهی ها و ثبات اقتصاد کلان است.

اما او گفت که واشنگتن نگرانی های خود را در مورد افزایش حمایت چین از شرکت های دولتی و شرکت های خصوصی داخلی برای تسلط بر رقبای خارجی و همچنین تلاش های “تهاجمی” خود برای به دست آوردن دانش جدید، از جمله با سرقت مالکیت معنوی، آشکار خواهد کرد. سایر وسایل غیر مجاز».

یلن همچنین گفت که ایالات متحده در مورد منافع امنیت ملی و ارزش های دموکراتیک سازش نمی کند، حتی اگر مصالحه اقتصادی را تحمیل کند. او تأکید کرد که اقدامات واشنگتن علیه چین صرفاً با این نگرانی‌ها انجام می‌شود و نه برای کسب مزیت اقتصادی رقابتی.

وی در عین حال گفت که دولت بایدن به دنبال رقابت “برنده همه چیز” نیست و معتقد است که رقابت اقتصادی سالم با مجموعه ای از قوانین عادلانه می تواند در طول زمان به نفع هر دو کشور باشد.

تیم های ورزشی زمانی که به طور مداوم با حریفان برتر روبرو می شوند در سطح بالاتری عمل می کنند. شرکت‌ها وقتی برای مصرف‌کنندگان رقابت می‌کنند، کالاهای بهتر و ارزان‌تری تولید می‌کنند.»

وی همچنین از چین خواست تا به وعده خود برای همکاری با ایالات متحده در زمینه مسائل کلان اقتصادی و چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوا و بدهی عمل کند.

یلن گفت: باید کارهای بیشتری انجام شود. ما از چین می‌خواهیم که به وعده خود مبنی بر همکاری با ما در مورد این مسائل عمل کند – نه به عنوان لطفی که به ما می‌کند، بلکه به دلیل وظیفه و تعهد مشترک ما در قبال جهان».

[ad_2]