یونان خود را برای انتخاباتی آماده می‌کند که می‌تواند نوید یک دوره سیاسی جدید باشد اخبار انتخابات

[ad_1]

آتن، یونان – حزب محافظه کار حاکم در یونان، دموکراسی نوین، در تلاش است تا برای دور دوم ریاست جمهوری خود تلاش کند.

اما قانون جدید انتخابات و تصادف قطار که در 28 فوریه منجر به کشته شدن 57 نفر شد، این کار را پیچیده کرد.

آنچه باید در مورد رای گیری 21 مه بدانید در اینجا آمده است:

چه کسی متقاضی است؟

سه کشور اصلی عبارتند از:

دموکراسی جدید وعده می دهد که بر کاهش مالیاتی که در دوره اول ریاست جمهوری خود انجام داد ادامه دهد و به رشد سالانه 3 درصدی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیشتر و کمتر از 8 درصد بیکاری دست یابد – از 11.4 درصد امروز.

بودجه دولتی سال گذشته پس از یک بحران بدهی، سه برنامه نجات و سال‌ها نظارت طلبکاران به مازاد اولیه بازگشت. انتظار می‌رود که در سال جاری به وضعیت درجه سرمایه‌گذاری AAA نزد آژانس‌های رتبه‌بندی دست یابد که این امر هزینه‌های استقراض آن را کاهش می‌دهد. او همچنین متعهد شد تا سال 2027 تقریباً تمام برق یونان را از منابع تجدیدپذیر تولید کند تا این کشور خودکفاتر شود.

نخست وزیر کیریاکوس میتسوتاکیس بر میزان محبوبیت شخصی بالای خود متکی است. او به دلیل مدیریتش با همه‌گیری کووید-19، اختلاف پناهجویان با ترکیه در سال 2020 و بحران انرژی که با جنگ در اوکراین شروع شد، مورد ستایش قرار گرفت. یونان پس از آلمان با صرف 4.8 میلیارد یورو (5.27 میلیارد دلار) بالاترین یارانه انرژی در اروپا را پرداخت کرد.

الکسیس سیپراس
الکسیس سیپراس، رهبر حزب چپ‌گرای سیریزا در سال 2015 پس از پیروزی حزب در انتخابات سراسری با هواداران صحبت می‌کند. [File: Marko Djurica/Reuters]

سیریزایا ائتلاف رادیکال چپ، که در سال 2019 قدرت را به دموکراسی نو از دست داد، بی امان از میتسوتاکیس انتقاد کرد.

گمان می‌رود که وی در کنار ویکتور اوربان، رهبر پوپولیست مجارستان و جورجیا ملونی، نخست‌وزیر راست افراطی ایتالیا، در مورد سیاست پناهندگان، او را متهم به چشم‌پوشی بر روی دور زدن غیرقانونی پناهجویان در مرز با ترکیه کرده است.

سیریزا همچنین واکنش میتسوتاکیس به رسوایی شنود تلفن را ناکافی خواند. سال گذشته، میتسوتاکیس برادرزاده خود را به دلیل امضای مجوز برای شنود تلفن‌های نیکوس آندرولاکیس، رهبر پاسوک، دو نماینده مخالف پارلمان اروپا و حداقل دو روزنامه‌نگار، از یک پست دولتی اخراج کرد. او همچنین قانون جدیدی را برای ارتقای شفافیت عملیات مخفی به تصویب رساند.

اما سیریزا می گوید که او به اعتماد عمومی خیانت کرده و خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق پارلمانی شده است. الکسیس سیپراس، رهبر حزب، همچنین دمکراسی نوین را متهم می کند که تنها مسئول اقدامات ایمنی ناکافی در راه آهن یونان است که منجر به تصادف قطار در ماه فوریه شد که منجر به کشته شدن بسیاری از دانشجویان شد.

در جریان ناآرامی‌های آتن در 8 دسامبر 2008، یک بانک گرافیتی در آتش سوخت. معترضان یک فروشگاه بزرگ در مرکز آتن را به آتش کشیدند و درخت کریسمس غول‌پیکر شهر را در بیرون پارلمان روشن کردند، زیرا اعتراضات ضد دولتی بدتر شد.  رویترز/جان کولسیدیس (یونان)
یک بانک گرافیتی در جریان شورش‌های آتن در سال 2008 پس از شیوع بحران مالی جهانی سوخت. [File: John Kolesidis/Reuters]

PASOK-KINALجنبش برای تغییر، جنبش سوسیالیست پان هلنیک، رقیب اصلی دموکراسی نو بود و در سال 2009 44 درصد آرا را به دست آورد. پس از حمایت از کاهش هزینه های دولت برای متعادل کردن بودجه در پی آن، در انتخابات تک رقمی شد. از بحران مالی جهانی

رهبر جدید آن، نیکوس آندرولاکیس، برای سهم بزرگی از آرا تلاش می کند و وعده گذار سبز به دور از زغال سنگ و گاز طبیعی، یک سیستم سلامت ملی قوی، شفافیت و شایسته سالاری را می دهد. او میتسوتاکیس و سیپراس را به عنوان ناتوان برای رهبری محکوم کرد زیرا هر دو از سیاست های ریاضتی در طول بحران مالی جهانی پس از 2008 حمایت کردند که بسیاری از یونانی ها را فقیر کرد. او این دو سیاستمدار را «پوپولیسم با کراوات و پوپولیسم بدون کراوات» خواند.

آندرولاکیس اصرار دارد که ائتلافی که او بخشی از آن است، یک رهبر غیرحزبی را به عنوان نخست وزیر مورد توافق انتخاب خواهد کرد.

رای گیری چگونه انجام می شود؟

احزاب برای ورود به پارلمان باید حداقل 3 درصد آرا را به دست آورند.

سپس کرسی های پارلمانی به نسبت مستقیم به سهم خود از آرا به آنها اختصاص داده می شود.

بسیار محتمل است که به بن‌بست در پارلمان منجر شود، زیرا به نظر می‌رسد هیچ حزبی آرای 151 کرسی مجلس 300 کرسی را ندارد و سه حزب پیشرو گفته‌اند که نمی‌خواهند با یکدیگر همکاری کنند – اگرچه این رفتار قطبی کننده استاندارد قبل از انتخابات است.

اگر هیچ حزبی نتواند دولت تشکیل دهد، انتخابات مجدد در اوایل ژوئیه برگزار خواهد شد.

چرا انتخابات مهم است؟

یونان در تلاش است تا پس از سقوط کمونیسم در اروپا به یک اقتصاد رقابتی تبدیل شود.

فساد سیاسی، بوروکراسی سنگین دولتی، سیستم قضایی عقب مانده، آموزش عمومی مشکل ساز، مالیات بالا و جمعیت سالخورده تلاش های آن را برای جذب و حفظ سرمایه گذاران با مشکل مواجه کرده است، اما آتن اقدامات آزمایشی را برای رسیدگی به این مشکلات انجام داده است.

در سال 2010، یونان عملاً ورشکست شد و مجبور شد وام های اضطراری اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول را تحت شرایط سخت بپذیرد. توانست بودجه‌اش را متعادل کند، اما با هزینه‌ای گزاف – زیان انباشته 25 درصد تولید ناخالص داخلی، 28 درصد بیکاری، و از دست دادن جمعیت بیش از نیم میلیون مالیات‌دهنده تحصیل کرده و مولد.

وعده امضای دموکراسی نو در سال 2019 این بود که سرانجام بر مشکلات بومی یونان غلبه کند و اقتصاد مرفهی بسازد که در مسیر ارائه استاندارد زندگی متوسط ​​برای اتحادیه اروپا باشد. همه‌گیری کووید-19، بن‌بست با ترکیه در سال 2020 و هزینه‌های بالای انرژی در طول جنگ در اوکراین با مشکل مواجه شده است. می گوید که با یک دوره ریاست جمهوری، سرانجام می تواند مشکلات یونان را برطرف کند.

این انتخابات همچنین از آن جهت مهم است که اختلاف یونان با ترکیه بر سر مرزهای دریایی در دریای اژه و شرق مدیترانه به شدت متشنج می شود. این احتمال وجود دارد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر هر دو طرف فشار بیاورند تا به توافق برسند یا در دیوان بین المللی دادگستری درخواست داوری کنند. برخی از ناظران می گویند که یک دولت باتجربه در مدیریت آن جبهه کلیدی خواهد بود.

یونانی ها می خواهند سیاستمداران چه مشکلاتی را حل کنند؟

نگرانی اصلی یونانی ها، طبق نظرسنجی ها، تورم و به طور کلی اقتصاد است.

آمار مهاجرت نشان می‌دهد که این کشور علیرغم وعده‌های دموکراسی جدید برای تغییر روند، جوانان یونانی تحصیل‌کرده دانشگاهی را به بازارهای کار غرب می‌اندازد.

امنیت با کشور همسایه ترکیه نیز یک مسئله است.

نظرسنجی ها چه می گویند؟

دموکراسی نو در نظرسنجی ها پیشتاز است و انتظار می رود حدود 32 درصد آرا را به دست آورد. سیریزا با حدود 27 درصد پس از آن.

Pasok-KINAL با حدود 9 درصد در رتبه سوم قرار دارد. حزب کمونیست یونان، KKE، به طور غیرعادی بالای 6 درصد را به دست آورد.

چندین حزب کوچکتر نیز ممکن است از آستانه 3 درصد برای ورود به پارلمان عبور کنند. اگر آنها به این امر دست یابند، کرسی هایی را به دست خواهند آورد که در غیر این صورت به نسبت سهم آراء آنها بین احزاب بزرگ تقسیم می شود و شانس آنها برای تشکیل اکثریت تک حزبی کاهش می یابد.

این احزاب کوچکتر عبارتند از Diem25 با 4.5 درصد حمایت در نظرسنجی ها. حزب چپ اخلالگر توسط یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق سیریزا تأسیس شد که معتقد است یونان باید یورو را کنار بگذارد و با بازگشت به دراخم، حاکمیت مالی خود را بازیابد.

در تصمیم یونان 3.5 درصد آمده است. رهبر حزب روسفیل، مذهبی و پوپولیستی اسنادی را می فروخت که ادعا می کرد نامه های اصلی بود که عیسی به شاگردانش نوشت.

در نهایت، حزب ملی یونان وجود دارد که انتظار می رود حدود 3 درصد را به دست آورد. این حزب توسط نئوفاشیست ایلیاس کاسیدیاریس تأسیس شد که در حال حاضر به دلیل کمک به رهبری حزب طلوع طلایی که در سال 2020 به اتهام سازمان جنایی محکوم شده بود، در حال گذراندن محکومیت 13 ساله خود است.

[ad_2]