یک قاضی آمریکایی حکمی علیه شراکت خطوط هوایی آمریکا، JetBlue | اخبار تجارت و اقتصاد

[ad_1]

قاضی لئو سوروکین این اتحاد را تهدیدی برای “رقابت کامل” در صنعت هواپیمایی ایالات متحده خواند.

یک قاضی فدرال در ایالات متحده حکم داد که دو شرکت هواپیمایی بزرگ باید ظرف 30 روز به همکاری منطقه‌ای خود در شمال شرق پایان دهند و دلیل آن خطر افزایش نرخ کرایه و کاهش رقابت است.

حکم روز جمعه مربوط به خطوط هوایی امریکن ایرلاینز و جت بلو ایرویز، وزارت دادگستری ایالات متحده را که در سال 2021 برای جلوگیری از “اتحاد داخلی بی سابقه” بین این دو شرکت شکایت کرد، پیروز شد.

لئو سوروکین، قاضی منطقه ای ایالات متحده، در حکم خود، این معامله را محکوم کرد و گفت: «جت بلو را با امریکن درگیر می کند به گونه ای که موقعیت آن را به عنوان یک بازیگر مستقل و کم هزینه در بازار کاهش می دهد».

او همچنین نگرانی های وزارت دادگستری مبنی بر اینکه این مشارکت رقابت سایر خطوط هوایی را خفه می کند، تکرار کرد.

سوروکین در تصمیم خود نوشت: “این دو حامل قدرتمند به عنوان یک موجودیت واحد در شمال شرق عمل می کنند و بازارها را بین آنها تقسیم می کنند و رقابت مستقیم را با همکاری گسترده جایگزین می کنند.”

پشت چند هواپیمای جت بلو، جایی که لوگوی این شرکت در پس زمینه طرح دار دیده می شود.
JetBlue Airways همچنین با چالش دوم وزارت دادگستری ایالات متحده برای خرید شرکت هواپیمایی ارزان قیمت Spirit مواجه است. [File: Fred Prouser/Reuters]

اما JetBlue و امریکن ایرلاینز می گویند که همکاری آنها به نام اتحاد شمال شرقی، در واقع به این دو شرکت هواپیمایی اجازه می دهد تا در منطقه با رقبایی مانند دلتا ایر لاین و یونایتد ایرلاینز رقابت بهتری داشته باشند.

سخنگوی JetBlue در بیانیه‌ای پس از تصمیم روز جمعه گفت: «ما در طول فرآیند به وضوح اعلام کردیم که اتحاد شمال شرق یک پیروزی بزرگ برای مشتریان است.

این سخنگو افزود که این مشارکت به شرکت هواپیمایی ارزان قیمت اجازه می دهد تا “کرایه های پایین و خدمات عالی خود را به مسیرهای بیشتری نسبت به آنچه در غیر این صورت ممکن بود” گسترش دهد.

خطوط هوایی آمریکا نیز از تصمیم قاضی انتقاد کرد. این شرکت گفت: “تحلیل حقوقی دادگاه به وضوح برای یک سرمایه گذاری مشترک نادرست و بی سابقه است.”

هر دو شرکت هواپیمایی JetBlue و American Airlines پس از این تصمیم به ترتیب 1.8 درصد و 1.5 درصد کاهش یافتند.

این دو شرکت برای اولین بار در جولای 2020 قراردادی را برای فروش صندلی در پروازهای یکدیگر در تلاش برای تقویت بازارهای خود در نیویورک و بوستون اعلام کردند.

این ائتلاف توسط دولت مستعفی دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوری خواه، تأیید شد و در اوایل سال 2021 اجرایی شد. اما در سپتامبر همان سال، وزارت دادگستری ایالات متحده در زمان جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، شکایتی را برای تعلیق ائتلاف ارائه کرد.

مردی با کت و شلوار تیره با پرچم های آمریکا و سکو به روی صحنه می رود
مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، پرونده های ضد انحصار را در صنایع از جمله فناوری و بیمه سلامت به شدت پیگیری کرده است. [File: Kevin Lamarque/Reuters]

مریک گارلند، دادستان کل منصوب شده توسط بایدن، گفت: «در صنعتی که تنها چهار شرکت هواپیمایی بیش از 80 درصد از سفرهای هوایی داخلی را کنترل می‌کنند، «ائتلاف» خطوط هوایی آمریکا با جت‌بلو در واقع یک مانور بی‌سابقه برای تحکیم بیشتر صنعت است. بیانیه در آن زمان

شش ایالت و ناحیه کلمبیا نیز با ادعای آسیب رساندن به مصرف‌کننده، به شکایت ضدتراست پیوستند. وکلای وزارت دادگستری به تخمین‌ها اشاره کردند که این اتحاد می‌تواند سالانه بین 500 تا 700 میلیون دلار برای خریداران بلیط هزینه بیشتری داشته باشد.

امریکن ایرلاینز دارای بزرگترین ناوگان هوایی ایالات متحده است و جت بلو ششمین ناوگان بزرگ است.

دولت بایدن از زمان روی کار آمدن خود به شدت موارد ضد انحصار را دنبال کرده است، از جمله در صنایع دیگر از جمله تصفیه شکر، تبلیغات اینترنتی، بیمه درمانی و غیره.

پرونده روز جمعه تنها شکایت علیه شرکت هواپیمایی ارزان قیمت جت بلو نبود. در ماه مارس، شکایتی را در ماساچوست برای جلوگیری از تصاحب یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت دیگر توسط JetBlue به نام Spirit به راه انداخت و بار دیگر به دلیل کاهش رقابت و کرایه های بالاتر اشاره کرد.

گارلند در بیانیه‌ای گفت: «شرکت‌ها در هر صنعتی باید تا کنون بدانند که این وزارت دادگستری در اجرای قوانین ضدانحصار ما و حمایت از مصرف‌کنندگان آمریکایی تردیدی نخواهد داشت».

[ad_2]