انتخابات در ترکیه: اردوغان و کولچداراوغلو چه چیزی می توانند ارائه دهند؟ | اخبار انتخابات

[ad_1]

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با کمال کولچداراوغلو، نامزد مخالفان روبرو خواهد شد.

اردوغان که بیش از 20 سال بر کشور حکومت می کند، پس از شکست در اولین انتخابات در 14 مه، پنج سال دیگر پیروز می شود.

رئیس جمهور فعلی 49.5 درصد آرا و کولچداراوغلو در دور اول 44.8 درصد آرا را کسب کردند. سومین نامزد، سینان اوگان، که برای افکار عمومی ترکیه چهره ای ناشناخته است، با حمایت یک ائتلاف افراطی ناسیونالیست، 5.2 درصد را از آن خود کرد.

با این حال، در یک شکاف سیاسی پیش بینی نشده، اوگان تصمیم گرفت در دور دوم از اردوغان حمایت کند، در حالی که ائتلاف ATA که از او حمایت می کرد، پس از دستیابی به توافق، وزن خود را پشت سر کولچداراوغلو انداخت.

افزایش آرای ملی گرایان در اولین رای گیری و ماهیت ملی گرایی سومین نامزد و ائتلاف تأثیر بسزایی در کارزار انتخاباتی در فاصله دو هفته ای قبل از دور دوم داشت.

دستور کار انتخابات به وضوح از اقتصاد بحران زده ترکیه و کمک به زلزله های فوریه که ده ها هزار نفر را کشت، به موضوعاتی مانند “تروریسم” و سرنوشت پناهندگان در این کشور تغییر کرده است.

در اینجا خلاصه ای از سیاست ها، وعده ها و سخنان دو نامزد در مورد موضوعات کلیدی آمده است:

رجب طیب اردوغان

  • “ترور”: رئیس جمهور در طول مبارزات انتخاباتی پیوسته لفاظی های سختی را علیه گروه های “تروریستی” دنبال کرده است و مسائل امنیتی را در دستور کار قرار داده است تا بتواند آرای ملی گرایان را جذب کند.

او اغلب ادعا کرده است که حریفش توسط گروه‌های “تروریستی” مانند حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) حمایت می‌شود که از دهه 1980 جنگی را برای خودمختاری به راه انداخته است و جنبش گولن، متحد سابق اردوغان که تبدیل به دشمن سرسخت شده است و متهم به آن می‌شود. کودتای 2016

اردوغان در طول مبارزات انتخاباتی خود گفت که دولتش این گروه ها را سرکوب خواهد کرد.

او در اوایل این هفته در یک سخنرانی عمومی گفت: «مبارزه ما علیه همه شبکه‌های شیطانی، از جمله سازمان تروریستی جدایی‌طلب پ‌ک‌ک و الحاقیه‌های آن، قاطعانه ادامه خواهد داشت.» وی افزود که پ‌ک‌ک به دلیل تلاش‌های او «دیگر نمی‌تواند» در ترکیه حرکت کند.

  • پناهندگان: اردوغان وعده داده است که پس از اجرای پروژه های مسکن در شمال سوریه تحت کنترل ترکیه، حدود یک میلیون آواره سوری را به کشورشان بازگرداند، بدون اینکه زمان بندی مشخصی ارائه کند.

او همچنین گفت که بهبود گفت‌وگو بین سوریه و ترکیه از طریق تلاش‌های میانجی‌گری روسیه به افزایش بازگشت «داوطلبانه» پناهجویان کمک می‌کند.

اردوغان بارها مخالفان را به تبعیض علیه پناهجویان در این کشور متهم کرده است که به طور رسمی میزبان 3.4 میلیون نفر از آنها است.

رئیس‌جمهور اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است که کولچداراوغلو سعی می‌کند با سخنان نفرت‌آمیز وضعیت را نجات دهد.

  • اقتصاد: اردوغان قول داده است که به سیاست های اقتصادی غیرمتعارف خود از جمله پایین نگه داشتن نرخ بهره با وجود تورم شدید و بحران هزینه های زندگی ادامه دهد.

او گفت که قصد دارد نرخ تورم را در سال 2023 به 20 درصد و در سال 2024 به زیر 10 درصد کاهش دهد، اما افزود که دولتش به کاهش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

او پس از انتخابات 14 اردیبهشت تکرار کرد: «من یک تز دارم که نرخ بهره و تورم نسبت مستقیم دارند. هر چه بیشتر نرخ بهره را کاهش دهید، تورم کمتر می شود. تئوری من در اینجا این است که نرخ بهره علت و تورم اثر است.

  • امداد زلزله: اردوغان قول داده است به بازماندگان زلزله در جنوب شرقی ترکیه وام مسکن با سررسید 20 ساله و مهلت دو ساله ارائه دهد.

دولت وی قصد دارد در مجموع 650000 آپارتمان جدید در منطقه بسازد و قول داده است 319000 مورد از آنها را در یک سال تحویل دهد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد که در برخی از استان های زلزله زده تاسیسات تولیدی کلیدی برای صنایع دفاعی راه اندازی خواهد کرد.

کمال کولچداراوغلو

  • “ترور”: کاندیدای ریاست جمهوری در فاصله دو هفته ای بین آرا، «تروریسم» را یکی از موضوعات اصلی خود قرار داد.

وی در مورد اینکه چگونه دولت اردوغان و سازمان گولن متحدان سابق بودند و ترکیه و پ‌ک‌ک در گذشته مذاکراتی را با موافقت رئیس‌جمهور انجام داده‌اند، اظهار داشت.

او در تلویزیون و شبکه های اجتماعی، قول داد که با همه «تروریست ها» مبارزه کند.

«تروریسم موضوع مبارزه خواهد بود نه مذاکره. هیچ توافق سیاسی و حقوقی با هدف ساختار دولتی ملی و واحد ترکیه مجاز نخواهد بود.”

  • پناهندگان: کولچداراوغلو از اولین انتخابات در تلاشی آشکار برای جلب آرای ملی گرایان، لفاظی های ضد پناهجویان را تشدید کرده است.

این نامزد قول داد که دو سال قبل از اولین انتخابات از طریق توافق با دولت سوریه، آوارگان ترکیه را به کشورشان بازگرداند. پروتکل کولاکداراوغلو و حزب پیروزی این مدت را به یک سال کاهش داد.

در یک برنامه یوتیوب که اوایل این هفته پخش شد، او گفت که روند بازگشت به کشور تحت قوانین خاصی انجام می شود و اتحادیه اروپا مجبور به تامین مالی آن به دلیل پیمان فعلی پناهندگان بین دو کشور است.

ما زیرساختی برای این فرآیند ایجاد خواهیم کرد. ما امنیت آنها را تضمین خواهیم کرد [refugees’] زندگی و اموال و سپس آنها را ارسال می کند.

  • اقتصاد: کولچداراوغلو قول داده است که سیاست های اقتصادی متعارف از جمله نرخ بهره منطقی را برای مبارزه با تورم فلج کننده در کشور بازگرداند و اغلب سیاست های نرخ بهره پایین اردوغان را محکوم می کند.

نامزد ریاست جمهوری گفت که برای جذب سرمایه گذاری خارجی به ترکیه تلاش خواهد کرد و در عین حال برای ایجاد کشوری تولید کننده محصولات با ارزش بالا تلاش خواهد کرد.

او مدعی شد که می تواند تا 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند و گفت که سرمایه گذاران فقط خواهان دموکراسی و اعتماد به ترکیه برای سرمایه گذاری هستند.

کولچداراوغلو گفت تا زمانی که بحران مسکن ترکیه ناشی از تورم شدید، زلزله و سایر عوامل برای ترک ها حل نشود، فروش خانه به اتباع خارجی را ممنوع خواهد کرد.

  • امداد زلزله: رهبر مخالفان وعده داد که برای بازماندگان زلزله که دارایی خود را در این فاجعه از دست داده اند مسکن رایگان ارائه دهد.

کولچداراوغلو گفت که قصد دارد استان های زلزله زده را به یک پایگاه تولیدی تبدیل کند و افزود که مواد مورد نیاز برای ساخت خانه های جدید در این منطقه تولید خواهد شد.

وی اخیراً گفت: «زمانی که زخم ها بهبود یابد، این منطقه به یکی از بزرگترین مناطق تولیدی در مدیترانه، خاورمیانه و آفریقا تبدیل خواهد شد.

اتحادیه های تعاملی ترکیه

[ad_2]