آمریکا برای تخلیه احتمالی کارکنان سفارت در سودان آماده می شود | اخبار درگیری

[ad_1]

پنتاگون می گوید در صورت نیاز به تسهیل خروج کارکنان سفارت، «قابلیت های نظامی» را به نزدیک سودان منتقل کرده است.

واشنگتن – پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده «ظرفیت نظامی» بیشتری را در منطقه اطراف سودان مستقر می کند تا در صورت تشدید خشونت، برای تخلیه احتمالی پرسنل سفارت آمریکا در خارطوم آماده شود.

فیل ونتورا، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت که پنتاگون در حال انجام “برنامه ریزی معقول” برای سناریوهای مختلف در سودان است، جایی که درگیری بین ژنرال های رهبری یک گروه شبه نظامی و ارتش می تواند به یک جنگ همه جانبه تبدیل شود.

ونتورا در بیانیه‌ای گفت: «به عنوان بخشی از این، ما در نزدیکی منطقه برای موارد احتمالی مربوط به تأمین امنیت و تسهیل خروج پرسنل سفارت آمریکا از سودان در صورت اقتضای شرایط، قابلیت‌های بیشتری داریم».

خبرگزاری رویترز و AP به نقل از مقامات دولت گزارش دادند که نیروهای آمریکایی در کمپ لمونیر در جیبوتی مستقر هستند.

هفته گذشته درگیری بین نیروهای مسلح سودان (SAF) به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) وفادار به ژنرال محمد حمدان “همدی” داگالو روی داد که بیش از 300 نفر را کشت و آنها را در دام انداخت. هزاران نفر در خانه های خود در خارطوم.

روز پنجشنبه، واشنگتن از هر دو ژنرال خواست آتش‌بس شکننده‌ای را که اواخر روز پنج‌شنبه منقضی شد، برای پوشش تعطیلات سه روزه عید فطر تا یکشنبه تمدید کنند.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که بحران “راه حل نظامی” ندارد.

وی گفت: «ایالات متحده با شدیدترین عبارات خشونت بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع را محکوم می کند.

پاتل اضافه کرد که پرسنل سفارت ایالات متحده در خارطوم در امان هستند و به آنها رسیدگی می شود. وی گفت که شهروندان آمریکایی در این کشور باید “در داخل خانه بمانند، از جاده ها دور بمانند، در محل خود پناه بگیرند و از سفر خودداری کنند.”

فرودگاه خارطوم چند روزی است که بسته شده است زیرا هر دو طرف درگیر در تلاش برای کنترل آن هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اوایل این هفته با البرهان و همدی تلفنی گفتگو کرد و همچنین خواستار آتش بس شد.

بلینکن روز سه شنبه گفت: «مردم سودان آرزوهای دموکراتیک خود را به وضوح بیان کرده اند. پس از ماه‌ها گفت‌وگو، آن‌ها به احیای یک دولت غیرنظامی نزدیک شده بودند.» ما همچنان متعهد به کمک به آنها در دستیابی به این هدف هستیم. در عین حال، ما تمام اقدامات لازم را برای تضمین امنیت مردم خود انجام خواهیم داد.

پس از سال‌ها خصومت، روابط بین خارطوم و واشنگتن از زمانی که ارتش سودان در سال 2019 عمر البشیر، رئیس‌جمهور قدیمی را پس از ماه‌ها اعتراضات ضد دولتی برکنار کرد، گرمتر شد.

دو کشور روابط دیپلماتیک خود را در سال 2020 احیا کردند. سودان همچنین با عادی سازی روابط با اسرائیل موافقت کرد و از فهرست “دولت های حامی تروریسم” آمریکا حذف شد.

در طول سال گذشته، واشنگتن برای انتقال به حکومت غیرنظامی و دموکراتیک در سودان فشار آورده است.

ارتش سودان در اکتبر 2021 علیه دولت غیرنظامی نخست وزیر عبدالله حمدوک کودتا کرد که منجر به استعفای او در اوایل سال 2022 شد.

پیش از آغاز خشونت‌های اخیر، در اوایل ماه جاری، رهبران سودان قرار بود توافقنامه‌ای را برای بازگرداندن این کشور به مرحله گذار دموکراتیک امضا کنند، اما به دلیل اختلافات حل نشده، این توافق به تعویق افتاد.

تیموتی کارنی، سفیر سابق آمریکا در سودان، روز پنجشنبه به الجزیره گفت: «نکته مهم اکنون دست‌کم به آتش‌بس دست‌کم برای ایام عید است».

او گفت که معتقد است واشنگتن “در همکاری با قدرت های منطقه ای برای حفظ فشار لفظی بر متخاصمان برای دستیابی به آتش بس که منجر به مذاکرات می شود” کار می کند.

[ad_2]