آنچه باید در مورد قرص سقط جنین میفپریستون بدانید | اخبار سلامت

[ad_1]

دادگاه عالی ایالات متحده قرار است حکمی را صادر کند که می تواند دسترسی به میفپریستون، قرص سقط جنین را که در بیش از نیمی از تمام مراحل سقط جنین در ایالات متحده استفاده می شود، تحت تاثیر قرار دهد.

Mifepristone در سال 2000 توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، سازمان دولتی مسئول تعیین ایمنی داروها و داروها تأیید شد. اما در اوایل این ماه، یک قاضی محافظه کار در ایالت تگزاس ایالات متحده حکمی را صادر کرد که فروش مایفپریستون را از 7 آوریل ممنوع کرد.

این تصمیم به سرعت توسط دولت بایدن مورد تجدیدنظر قرار گرفت و اکنون به دیوان عالی رسیده است، که انتظار می‌رود قبل از مهلت تعیین شده نیمه شب جمعه تصمیم خود را صادر کند.

میفپریستون چیست، چرا مورد اعتراض است و دسترسی محدود به استفاده از آن برای مردم ایالات متحده چه معنایی دارد؟ الجزیره شما را از طریق این مسائل راهنمایی می کند.

میفپریستون چیست؟

میفپریستون یک قرص سقط جنین است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد که اغلب به عنوان اولین قرص در یک روش دو قسمتی مصرف می شود که شامل یک قرص دوم به نام میزوپروستول است. این قرص ها با هم می توانند برای توقف بارداری تا 10 هفته استفاده شوند.

میزوپروستول را می توان به عنوان یک قرص برای خاتمه بارداری مصرف کرد، اما دانشمندان می گویند که مصرف آن همراه با میفپریستون موثرتر است.

Mifepristone در سپتامبر 2000 توسط FDA برای استفاده تا هفت هفته بارداری تایید شد. در سال 2016، FDA استفاده از آن را 10 هفته تمدید کرد تا دسترسی را آسان تر کند.

در سال های اخیر، قرص به شکل غالب سقط جنین در ایالات متحده تبدیل شده است و بیش از نیمی از سقط جنین در ایالات متحده را تشکیل می دهد. در سال 2020، موسسه Guttmacher، یک گروه حقوق سقط جنین، دریافت که 53 درصد از تمام سقط جنین های قانونی در ایالات متحده از طریق دارو انجام می شود، در حالی که این رقم در سال 2017، 39 درصد بود.

آیا استفاده از آن امن است؟

بله، یک اجماع علمی و پزشکی قوی وجود دارد که میفپریستون یک راه بی خطر برای خاتمه بارداری است و برای چندین دهه توسط میلیون ها نفر در ایالات متحده و در سراسر جهان استفاده شده است.

میفپریستون را می توان به تنهایی در یک مکان خصوصی مانند خانه مصرف کرد که دارای عوارض جانبی مانند خونریزی و درد کوتاه شکمی است. عوارض جدی ممکن است رخ دهد، اما نادر است.

در ژانویه، FDA دسترسی به این قرص را گسترش داد و آن را برای فروش در داروخانه‌های ایالات متحده تأیید کرد و به مردم اجازه داد تا دارو را از طریق پست دریافت کنند، سیاستی که در طول همه‌گیری COVID-19 ادامه داشت.

چرا استفاده از میفپریستون بحث برانگیز است؟

ژوئن گذشته، دادگاه عالی ایالات متحده، با اکثریت 6-3 محافظه کار، حکم به لغو پرونده Roe v. Wade در سال 1973 داد که بر اساس قانون اساسی حق سقط جنین را تضمین می کرد.

بسیاری از ایالت های تحت رهبری جمهوری خواهان در سراسر کشور قبلاً محدودیت های مختلفی را برای کاهش دسترسی به سقط جنین وضع کرده اند. با این حال، با واژگونی Roe، به ایالت ها این امکان داده شد که سقط جنین را به طور کلی ممنوع کنند و از آن زمان تاکنون بیش از ده ایالت چنین ممنوعیت هایی را وضع کرده اند.

گروه های ضد سقط جنین پوسترهای ضد سقط جنین را در بیرون دادگاه عالی نصب کرده اند
تظاهرکنندگان ضد سقط جنین در مقابل دادگاه عالی در ماه ژوئن زمانی که دادگاه در حکمی بحث برانگیز حق سقط جنین را لغو کرد. [File: Jacquelyn Martin/AP Photo]

حامیان حقوق ضد سقط جنین قرص هایی مانند میفپریستون را میدان نبرد مهمی در نبرد جاری برای تعریف دسترسی به خدمات بهداشت باروری می دانند و بر محدودیت های بیشتر در استفاده از آنها فشار می آورند.

در تگزاس، ائتلافی از ارائه دهندگان پزشکی ضد سقط جنین به نام اتحاد برای پزشکی بقراط شکایتی را در اعتراض به تایید FDA از مایفپریستون تنظیم کرد و گفت که این قرص ناایمن است و هرگز نباید تایید می شد.

این پرونده در برابر قاضی منطقه متیو کازمریک، قاضی منصوب شده توسط ترامپ با شهرت به دلسوزی با اهداف محافظه کار، که به نفع درخواست گروه ضد سقط جنین مبنی بر ممنوعیت میفپریستون در 7 آوریل رای داد.

اگر این تصمیم تأیید شود، دسترسی به خدمات سقط جنین در ایالات متحده را محدودتر می کند، جایی که میلیون ها نفر از زمان لغو تصمیم Roe قبلاً دسترسی خود را از دست داده اند یا کاهش یافته اند.

بعدش چه اتفاقی افتاد؟

با ادامه دادخواهی، این دستور فروش میفپریستون در ایالات متحده را متوقف می کرد، اما حکم Kacsmaryk به دولت بایدن هفت روز فرصت داد تا قبل از اجرایی شدن این دستور تجدید نظر کند.

این تصمیم اولین بار توسط یک قاضی در نظر گرفته می‌شود که اختیارات سازمان غذا و دارو را برای تصمیم‌گیری درباره سلامت و ایمنی یک دارو به چالش می‌کشد و کارشناسان بهداشت هشدار دادند که در صورت تایید این حکم، اختیار آژانس کاهش می‌یابد.

اندکی پس از حکم Kacsmaryk، یک قاضی دیگر در ایالت واشنگتن حکمی صادر کرد که «هر گونه اقدام برای حذف میفپریستون از بازار» را مسدود کرد.

سه روز بعد، دولت بایدن درخواست اضطراری داد و از دادگاه استیناف درخواست کرد که ممنوعیت Kacsmaryk را موقتاً متوقف کند و گفت که این امر اختیارات FDA را تضعیف می کند و دسترسی به مراقبت های بهداشتی مورد نیاز را کاهش می دهد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در آن زمان گفت که دولت از تایید FDA از میفپریستون حمایت می کند. او افزود که دولت انتظار داشت که این پرونده به دادگاه عالی برسد و “کاملاً مطمئن است که ما پیروز خواهیم شد.”

در 13 آوریل، دادگاه تجدیدنظر در نیواورلئان برخی از محدودیت‌های حکم Kacsmaryk را لغو کرد، قرص را قانونی نگه داشت اما محدودیت‌های قابل توجهی را حفظ کرد، امکان دریافت آن از طریق پست را حذف کرد و نیاز به مراجعه حضوری به پزشک داشت.

دولت بایدن به سرعت نسبت به این تصمیم به دادگاه عالی اعتراض کرد، دادگاهی که یک هفته پیش توقف موقت محدودیت ها را صادر کرد و روز چهارشنبه مدت اقامت را برای دو روز تمدید کرد.

انتظار می رود روز جمعه قبل از ساعت 12:00 عصر به وقت شرقی (4:00 به وقت گرینویچ شنبه) تصمیم خود را در یک مهلت تعیین شده صادر کند.

[ad_2]