اتحادیه عرب با بازگرداندن سوریه به آغوش خود موافقت کرد | اخبار اتحادیه عرب

[ad_1]

کشورهای عربی در حال عادی سازی روابط با سوریه هستند و برای “مسیر سیاسی تحت رهبری اعراب” برای حل بحران سوریه تلاش می کنند.

به گزارش رسانه دولتی عراق، وزرای خارجه اتحادیه عرب با بازگرداندن عضویت سوریه پس از تعلیق بیش از 10 سال پیش موافقت کردند.

وزیران روز یکشنبه در مقر اتحادیه عرب در قاهره به بازگرداندن سوریه به گروه رای دادند.

این تصمیم پیش از نشست سران اتحادیه عرب در 19 ماه مه در عربستان سعودی و در بحبوحه موج عادی سازی منطقه ای روابط با دمشق در هفته های اخیر اتخاذ شد.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب پس از آن لغو شد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مارس 2011 دستور سرکوب معترضان را صادر کرد و این کشور را وارد یک جنگ داخلی کرد که از آن زمان تاکنون نزدیک به نیم میلیون نفر کشته و 23 میلیون نفر دیگر آواره شده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات ارشد اردن گفت، از آنجایی که اسد تسلط خود را در خاک سوریه مستحکم کرده است، کشورهای عربی به دنبال عادی سازی روابط با تلاش برای “مسیر سیاسی به رهبری اعراب” برای حل بحران هستند.

این رای به دنبال نشست دیپلمات‌های ارشد منطقه‌ای از مصر، عراق، عربستان سعودی و سوریه در اردن هفته گذشته صورت گرفت، جایی که آنها روند بازگرداندن دمشق به منطقه عرب را “ابتکار اردن” خواندند.

احیای روابط با دمشق از زمان زلزله مرگبار 6 فوریه در ترکیه و سوریه و بازگرداندن روابط بین عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین که از طرف های مخالف در درگیری سوریه حمایت می کرد، سرعت گرفته است.

در حالی که عربستان سعودی مدت ها در برابر عادی سازی روابط با اسد مقاومت کرده است، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی ماه گذشته برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته از دمشق بازدید کرد و دو کشور همچنین سفارت ها و پروازهای بین خود را بازسازی کردند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز هفته گذشته به دمشق سفر کرد و قراردادهای تجاری و نفتی بلندمدت امضا کرد.

اردن، کویت و قطر با حضور اسد در نشست اتحادیه عرب مخالفت کردند و گفتند که دعوت قبل از موافقت دمشق برای مذاکره در مورد طرح صلح زودرس است.

در همین حال، آمریکا اعلام کرد که سیاست خود را در قبال دولت سوریه تغییر نخواهد داد و آن را “دولت سرکش” خواند و از کشورهای عربی خواست در ازای تعامل با اسد چیزی دریافت کنند.

[ad_2]