مرد پاکستانی به اتهام اظهارات توهین آمیز در راهپیمایی لینچ شد | اخبار دین

[ad_1]

یک عالم مسلمان که پس از سخنرانی خود در یک گردهمایی حزب مخالف در خیبر پختونخوا کشته شد، توهین آمیز تلقی شد.

یک مقام پلیس محلی به الجزیره گفت، یک مرد پاکستانی به اتهام اظهارات توهین آمیز در جریان تجمع احزاب مخالف در شمال غربی استان خیبر پختونخوا تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

از نگر علم، یک محقق مسلمان محلی، خواسته شد تا در تظاهراتی که توسط حزب تحریک انصاف، عمران خان، نخست وزیر سابق، در روستای ساوالدر ولسوالی مردان سازماندهی شده بود، سخنرانی کند.

یک مقام محلی که خواست نامش فاش نشود، به الجزیره گفت که علم پس از «گفتن برخی اظهارات کفرآمیز که خشم مردم را برانگیخت، توسط اوباش کشته شد».

پلیس در ابتدا موفق شد علم را در مغازه ای در همان نزدیکی به امن برساند، اما اوباش از در هجوم بردند و او را به زور بیرون کشیدند و با باتوم زدند. او در دم جان باخت.

فیلم‌های ویدئویی این لینچ به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و پلیس تلاش بی‌ثمری برای جلوگیری از ضرب و شتم اوباش دیوانه‌وار داشت.

این مقام مسئول گفت: جسد عالم برای اقدامات بیشتر به بیمارستان منتقل شده و تحقیقات در حال انجام است.

وی افزود: اولین گزارش اطلاعاتی را ارائه کرده ایم که خود پلیس شاکی است اما به دلیل حساسیت موضوع FIR پلمب شده است.

توهین به مقدسات یک موضوع بسیار حساس در پاکستان با اکثریت مسلمان است، جایی که حتی اتهامات اثبات نشده می تواند جرقه ای برای اوباش و خشونت ایجاد کند.

در ماه فوریه، یک گروه خشمگین وارد یک پاسگاه پلیس در شهر لاهور در شرق پاکستان شدند، مردی را که متهم به توهین به مقدسات بود از سلولش گرفتند و او را کشتند.

در دسامبر 2021، یک شهروند سریلانکایی به نام پریانتا دیاواداناژ که به عنوان مدیر کارخانه در پاکستان کار می کرد، توسط یک گروه خشمگین به اتهام توهین به مقدسات مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

نخست وزیر وقت خان علناً از قتل دیاوداناژ انتقاد کرد و آن را “روز شرم برای پاکستان” خواند. ماه‌ها بعد، شش نفر به دلیل نقش داشتن در قتل ناظر به اعدام محکوم شدند.

همین اتفاق برای مشعل خان، دانشجوی 23 ساله ای افتاد که پس از مناظره در مورد دین در محوطه دانشگاهش به قتل رسید.

گروه های حقوق بین الملل و پاکستانی می گویند که اتهامات توهین به مقدسات اغلب برای ارعاب اقلیت های مذهبی و تسویه حساب های شخصی مورد استفاده قرار گرفته است. دولت پاکستان مدت‌هاست که برای تغییر قوانین توهین به مقدسات تحت فشار بوده است، اما مقاومت شدید سایر نیروهای سیاسی در این کشور وجود داشته است.

بر اساس گزارش مرکز عدالت اجتماعی، یک گروه مستقل حقوق اقلیت ها، بیش از 2000 نفر از سال 1987 به توهین به مقدسات متهم شده اند و حداقل 88 نفر در پی چنین اتهاماتی توسط اوباش کشته شده اند.

[ad_2]