“عادی سازی خشونت”: چه چیزی منجر به تیراندازی های دسته جمعی در صربستان شد؟ | اخبار خشونت با اسلحه

[ad_1]

دو تیراندازی مرگبار پشت سر هم در هفته گذشته صربستان را تکان داده است و روانشناسان می گویند که “عادی سازی خشونت” در این کشور بالکان چنان خطرناک شده است که برای جلوگیری از تیراندازی های گسترده بیشتر به تغییرات اساسی در همه بخش های جامعه نیاز است.

صربستان پس از تیراندازی دسته جمعی در یک مدرسه سه روز عزای عمومی تا یکشنبه اعلام کرد – اولین بار برای این کشور. یک پسر 13 ساله هشت دانش آموز – هفت دختر و یک پسر – و یک نگهبان امنیتی را در یک مدرسه ابتدایی در مرکز پایتخت بلگراد به ضرب گلوله کشت.

به گفته وسلین میلیچ، رئیس پلیس بلگراد، او شش دانش آموز دیگر و یک معلم را زخمی کرد و سپس از حیاط مدرسه با پلیس تماس گرفت و به آنها گفت: “من یک روانپزشک هستم و باید آرام باشم.”

میلیچ گفت که مظنون دو اسلحه پدرش را از گاوصندوق در خانه آورده بود و می دانست که چگونه از آنها در هنگام شرکت در تیراندازی با پدرش استفاده کند. او همچنین در کوله پشتی خود چهار کوکتل مولوتف با خود آورده بود.

انگیزه مظنون هنوز مشخص نیست. به گفته مقامات، این دانشجو برای یک ماه حمله را طراحی کرده است. او فهرستی از دانش‌آموزانی داشت که قصد کشتن آنها را داشت و نقشه‌ای از کلاس‌های درس ترسیم شده بود که نشان می‌داد چگونه قصد داشت حمله را انجام دهد.

این طرح شبیه چیزی از یک بازی ویدیویی و یک فیلم ترسناک است. میلیچ روز چهارشنبه به مطبوعات گفت که این موضوع با جزئیات کار شده است.

پس از تیراندازی، اتحادیه معلمان صربستان اعلام اعتصاب کرد و خواستار پایان دادن به ترویج خشونت در این کشور شد.

آنها در بیانیه ای اعلام کردند: “ما خواستار ممنوعیت تبلیغات و حضور در علنی همه مجرمان محکوم و همچنین تمام برنامه های واقعیت است که شرکت کنندگان در آنها رفتار خشونت آمیز انجام می دهند.”

«ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پرخاشگری و خشونت در همه جا وجود دارد: کلامی، رسانه‌ای، فیزیکی… نه تنها در مدارس، بلکه در سراسر جامعه به اوج خود رسیده‌اند. ما به عنوان یک جامعه و به عنوان یک کشور شکست خورده ایم. در این بیانیه آمده است: «صربستان باید متوقف شود و از خود بپرسد که تا کجا پیش رفته و کجا و چگونه باید پیش برود.

این اتحادیه همچنین خواستار نصب فلزیاب در ورودی مدارس، استخدام نگهبان حرفه ای و ساماندهی بهتر پلیس مدارس شد.

تنها یک روز پس از تیراندازی در مدرسه، در حالی که مردم از این فاجعه در امان بودند، یک مرد 21 ساله در یک منطقه روستایی در جنوب بلگراد از خودروی خود به عابران پیاده تیراندازی کرد و هشت نفر را کشت و 14 نفر را زخمی کرد.

رادیو تلویزیون عمومی صربستان RTS گزارش داد که اوروس بلاژیچ مظنون پس از دستگیری به دادستان ها گفت که به افرادی که شخصاً آنها را نمی شناخت شلیک کرد زیرا می خواست در بین ساکنان ترس ایجاد کند.

“عادی سازی خشونت”

مارینا نادژین سیمیک روانشناس به الجزیره گفت که تیراندازی در مدارس یک “خط قرمز” برای کشور است.

او گفت: «ما از هر خط عبور کرده‌ایم و باید به طور جدی به خشونت در سطح کل کشور رسیدگی کنیم.

متأسفانه در جامعه ما خشونت در اطراف ما وجود دارد و قابل تحمل است. به نوعی خشونت را عادی می‌کند… این بچه‌ها به زندگی در چنین محیطی عادت کرده‌اند و برخی از آنها احساس خیلی بدی نسبت به آن دارند.»

نادژن سیمیک گفت: «بسیاری از کودکان بسیار بیشتر از دنیای واقعی آنلاین هستند، که منجر به رشد ناکافی مهارت‌های عاطفی و اجتماعی می‌شود.

زمانی که رشد می‌کنیم، بالغ می‌شویم، باید برخی از فرآیندهای اجتماعی شدن را طی کنیم… این یادگیری نحوه برقراری ارتباط با دیگران، یادگیری نحوه برآورده کردن خواسته‌های خود بدون آسیب رساندن به دیگران، یادگیری نحوه رفتار در موقعیت‌هایی است که با آنها در تضاد هستید. کسی. راه های مختلفی برای حل تعارض وجود دارد. خشونت راه حل نیست متأسفانه فرزندان ما در این مورد اطلاعات کافی ندارند. نادژین سیمیک گفت که پیشگیری از خشونت ما را کاملاً شکست داده است.

بسیاری از مردم برنامه های تلویزیونی، از جمله برنامه تلویزیونی واقعیت محبوب Zadruga را به ترویج خشونت کلامی و فیزیکی، از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت متهم می کنند.

پس از تیراندازی در مدرسه، شبکه تلویزیونی صربستان Happy، مجرم جنگی محکوم، وویسلاو شسلی را در برنامه قرار داد تا افکار خود را در مورد این تراژدی به اشتراک بگذارد. سیسل توسط دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق (ICTY) به جنایات جنگی محکوم شد و مهمان مکرر این برنامه است.

در سال‌های گذشته، این برنامه گفت‌وگوی خنده‌داری را با ژنرال سابق صرب و جنایتکار جنگی محکوم به راتکو ملادیچ پخش کرد که به عنوان مهمان از لاهه، جایی که او زندانی است، تماس گرفت و “بوسه” خود را به عنوان “پدربزرگ” خود برای آنها فرستاد. تیم

«ما شرایطی داریم که در تلویزیون مصاحبه انجام می شود، مهمان فردی است که مکرراً به جرم محکوم شده است. نادژین سیمیک گفت: این شایعه نیست، همه آن را می دانند.

او می‌آید و داستان، اهداف زندگی‌اش و غیره را به اشتراک می‌گذارد و جوانان آن را تماشا می‌کنند. و سپس از خود می پرسند: «چرا باید اینجا بنشینم و درس بخوانم و سخت تلاش کنم وقتی دیگران زندگی خود را می کنند [another way]؟”

ما به جوانان ارزش های واقعی ارائه نکرده ایم. مسئله این است. ما ارزش های سنتی را از بین بردیم اما ارزش های جدیدی را پیشنهاد نکردیم [values] و این کودکان در خلاء هستند. این بچه ها هیچ جهت گیری ندارند.»

اندکی پس از تیراندازی در مدرسه، رسانه های صربستان نیز گزارش دادند که جوانان این حمله را در شبکه های اجتماعی تمجید کرده اند.

یک دختر در استوری اینستاگرام خود با ایموجی قلب روی عکس مظنون نوشت: “تو قوی ترینی.”

یک کودک دیگر در بالای عکس مظنون در استوری اینستاگرام خود نوشت: «شاه».

سایر نظرات در اینستاگرام عبارتند از: “How’s the kill count hahaha”، “8/0/0 او نمره خوبی دارد” و “8 kills nice”.

برانکا کردیچ روانشناس بالینی به الجزیره گفت که جوانان در یک “محیط ناسالم” بزرگ شده اند زیرا جامعه “هر چیزی که اشتباه است” به آنها ارائه می دهد.

“اخلاق مدنی وجود ندارد – احترام، احترام، مراقبت از دیگران. این یک دروغ است، هر کجا که می روید یک دروغ است و بچه ها با آن بزرگ می شوند.”

«بچه ها مجلس ما را ببینند کافی است. [MPs] تف می کنند، توهین می کنند و بچه ها این شوهای واقعی و وحشتناک را تماشا می کنند. و سپس از خود می پرسیم که چگونه این اتفاق افتاد؟ باید تعجب کنیم که زودتر این اتفاق نیفتاد.»

اقدامات اعلام شده

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، از آن زمان «خلع سلاح صربستان» را اعلام کرد. در میان یک سری اقدامات جدید که روز جمعه اعلام شد، او گفت که هر کسی که به طور قانونی صاحب اسلحه باشد – صدها هزار نفر – تحت تعمیرات اساسی قرار خواهند گرفت که در نهایت تنها 30000 تا 40000 نفر اسلحه دارند.

وی افزود که 1000 افسر پلیس در مکاتب مستقر خواهند شد و مجازات سلاح های غیرقانونی تقریبا دو برابر خواهد شد.

کردیچ گفت که از بین تمام اقدامات اعلام شده، هیچ گونه ممنوعیتی برای نمایش مشکل دار وجود ندارد.

کوردیچ گفت: «نمایش های واقعیت وحشتناک و نفرت انگیزی مانند زادروگا وجود دارد… زمانی که ما فرزندان خود را کمتر از استانداردهای کرامت انسانی تربیت می کنیم، کنترل اسلحه چه فایده ای دارد؟

معلمان می گویند، ما نمی دانیم چگونه با بچه های پرخاشگر کار کنیم. همه به کمک نیاز دارند، اما کمک از جایی نمی آید. کردیچ گفت: همه چیز سیاسی شده بود.

کوردیچ پیشنهاد کرد که هر مدرسه باید مکانی داشته باشد که دانش‌آموزان بتوانند برای کمک گرفتن بیایند و یاد بگیرند که چگونه با احساسات خود کنار بیایند، خواه خشم باشد یا غم.

وقتی جوانان مشکلی دارند، معمولاً ابتدا به سراغ همسالان خود می روند تا صحبت کنند، نه بزرگسالان. او گفت که ایجاد یک برنامه آزمایشی که در آن کودکان فضایی برای ملاقات با یکدیگر داشته باشند و “برای خدمت به عنوان کمک های اولیه و پلی برای کمک های حرفه ای آموزش ببینند، مفید خواهد بود.”

نادژین سیمیک گفت که سیستم آموزشی صربستان نیاز به اصلاح دارد و سیستم بهداشت باید به سلامت روان جوانان توجه بیشتری داشته باشد.

او گفت: «نمایش‌های تلویزیونی و قرار گرفتن در معرض آن‌ها از افراد بسیار پریشان که انواع چیزها را می‌گویند، قهرمانان جنگ را پیشنهاد می‌کنند، ارزش‌هایی را ارائه می‌کنند که برای جامعه خطرناک است – نه نامطلوب، بلکه خطرناک – روی همه این‌ها باید کار کرد.

اما من فکر می کنم که باید در سطح ایالتی انجام شود. فعالیت های فردی به نتایج عالی منجر نخواهد شد.

[ad_2]