اردوغان پس از پیروزی در انتخابات ترکیه با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد؟ | اخبار انتخابات

[ad_1]

استانبول، ترکیه – پس از سومین پیروزی در ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان پشت میز خود می نشیند تا به مسائل مهمی که ترکیه با آن مواجه است رسیدگی کند.

اولین موضوع اقتصاد و نحوه مقابله با بحران مالی جاری در کشور است.

اردوغان با موفقیت تمرکز خود را از بحران هزینه زندگی در طول مبارزات انتخاباتی تغییر داد – افزایش قابل توجهی در حقوق بازنشستگی و دستمزدها، ارائه تخفیف در قبوض انرژی خانوارها، در حالی که بحث را به موضوعاتی مانند امنیت و ارزش های خانوادگی تغییر داد.

اما اقتصاد ترکیه در وضعیت بدی قرار دارد و اردوغان در سخنرانی پیروزی خود یکشنبه شب تورم را به عنوان مشکل اصلی این کشور برجسته کرد.

وی در جمع هواداران خود در خارج از کاخ ریاست جمهوری در آنکارا گفت: حل مشکلات ناشی از افزایش قیمت ها و تورم فوری ترین موضوع در روزهای آینده است.

«حل آنها برای ما سخت نیست. آیا ما کسانی نبودیم که این را در دوران نخست وزیری من ثابت کردیم؟

تورم در اواخر سال گذشته به 85 درصد رسید و در ماه گذشته به 44 درصد کاهش یافت، اگرچه اقتصاددانان مستقل با این رقم رسمی مخالفت می کنند و می گویند این رقم 105 درصد است.

سیاست نرخ بهره

ارزش پول ترکیه که دولت با فروش ذخایر خارجی از آن محافظت کرد، در حال کاهش است.

پوند صبح روز دوشنبه در 20.06 در برابر دلار آمریکا پس از از دست دادن تقریبا 80 درصد ارزش خود در پنج سال گذشته به پایین ترین سطح خود رسید.

بسیاری از اقتصاددانان این امر را به دلیل سیاست غیرمتعارف اردوغان در کاهش نرخ بهره، که از اواخر سال 2021 تقریباً به نصف کاهش یافته بود، به عنوان ابزاری برای مبارزه با تورم سرزنش می کنند.

تیموتی اش، کارشناس ترکیه در BlueBay Asset Management مستقر در لندن، گفت که سطح فعلی ارز “به سادگی ناپایدار” است.

وی افزود که بانک مرکزی “در حال دمیدن ذخایر برای حفظ ثبات نسبی لیر در آستانه انتخابات است تا پیروزی اردوغان را تضمین کند… با ذخایر خارجی محدود و نرخ های بهره واقعی بسیار منفی، فشار بر لیر قوی است.”

اما امره پکر، مدیر اروپا در گروه اوراسیا، گفت که اردوغان احتمالاً پیروزی روز یکشنبه را تاییدی بر سیاست‌های اقتصادی خود می‌داند که به گفته رئیس‌جمهور، اقتصاد ترکیه را در بلندمدت قوی‌تر خواهد کرد.

علیرغم بالاترین تورمی که سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم، علی‌رغم فشار قابل توجه بر پوند، با وجود بیکاری بالا و نگرانی مردم، [in] اگر او در انتخابات پیروز شود، احساس می‌کند کاملاً محق است.»

جریان خارجی

پکر افزود که انگیزه اردوغان “میل به از بین بردن وابستگی کامل اقتصادی ترکیه به شرکای غربی” است.

ترکیه در ماه های اخیر با پول روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس کمک شده است. قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی میلیاردها دلار در بانک مرکزی ترکیه سپرده گذاری کرده اند یا صندوق های سرمایه گذاری میلیارد دلاری ایجاد کرده اند.

روسیه پرداخت های گاز طبیعی را به تعویق انداخته و میلیاردها دلار برای اولین نیروگاه هسته ای ترکیه فراهم کرده است.

پکر گفت: «اقتصاد به منابع مالی روسیه، سرمایه‌گذاری از خلیج فارس متکی است و این حوزه‌ای است که اردوغان همچنان روی آن تمرکز خواهد کرد».

وی افزود: سه تا چهار ماه آینده برای اقتصاد نسبتاً آرام خواهد بود زیرا درآمدهای گردشگری تابستانی جاری می شود، کاهش پوند صادرات را رقابتی تر می کند و تقاضای داخلی برای انرژی پایین است.

اما تا پاییز، اردوغان ممکن است برای تغییر سیاست های اقتصادی خود با فشار مواجه شود.

پکر گفت: پویایی اقتصادی فعلی نمی تواند نیازهای ترکیه را برآورده کند. ترکیه برای مدیریت پرداخت‌های خارجی خود به جریان‌های خارجی بیشتری نیاز دارد و با توجه به نرخ‌های بهره منفی، حفظ این امر دشوار است.»

روابط غربی

موضوع دیگری که توجه فوری رئیس جمهور را در آغاز دوره پنج ساله خود می طلبد، روابط ترکیه با شرکای غربی خود، به ویژه موضوع الحاق سوئد به ناتو خواهد بود.

ترکیه و مجارستان تنها اعضای ناتو هستند که از درخواست استکهلم برای پیوستن به ائتلاف دفاعی که پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته صورت گرفت، حمایت کردند.

سوئد و ایالات متحده گفته اند که انتظار دارند تا زمان نشست رهبران ناتو در لیتوانی در ماه جولای، موضوع عضویت حل شود.

کمتر از دو هفته پیش اردوغان مخالفت خود را با الحاق سوئد تایید کرد. وی با اشاره به نگرانی آنکارا از موضع استکهلم در قبال آنچه ترکیه گروه های تروریستی خوانده است، گفت: ما در حال حاضر برای سوئد آماده نیستیم.

آش گفت: «اگر اردوغان به تأخیر در امضای قرارداد ادامه دهد، من انتظار دارم که یک بحران بزرگ در روابط با غرب ایجاد شود.

اردوغان «هر چه سرمایه سیاسی می توانست از این انتخابات به دست آورد، حالا که پیروز شده است، به تعویق انداختن امر اجتناب ناپذیر تنها جنبه منفی دارد. بنابراین من انتظار دارم که سوئد در نشست ناتو عضو ناتو شود.»

مشاجره با غرب و حقوق بشر محتمل است.

اردوغان در سخنرانی پیروزی خود هیچ نشانه ای از سازش با کسانی که دولتش آنها را “تروریست” می داند نشان نداد و گفت صلاح الدین دمیرتاش، سیاستمدار برجسته کرد را که از سال 2016 در زندان است، آزاد نخواهد کرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا در سال 2020 حکم داد که ترکیه باید دمیرتاش را آزاد کند و گفت که بازداشت او به دلایل سیاسی بوده است، اما دولت ترکیه مدعی است که دمیرتاش با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که از زمان جنگ علیه دولت ترکیه در حال جنگ است، ارتباط دارد. 1984.

پ.ک.ک در ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده یک گروه “تروریستی” محسوب می شود.

در جبهه داخلی، اردوغان با وظیفه عظیم بازسازی استان های جنوبی که در زلزله های فوریه که بیش از 50000 کشته برجای گذاشت، مواجه است.

هزینه این فاجعه توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد بیش از 100 میلیارد دلار برآورد شده است. اردوغان که در انتخابات مورد حمایت اکثر منطقه قرار گرفت، قول داد ظرف یک سال 319000 خانه بسازد.

با توجه به حضور قابل توجه رای دهندگان ملی گرا در انتخابات و تمایل گسترده برای بازگرداندن سوری ها به کشورشان، اردوغان نیز برای نشان دادن نشانه هایی از بازگشت پناهجویان تحت فشار خواهد بود.

وی یکشنبه شب گفت: «وظیفه ماست که انتظارات شهروندان خود را در این زمینه از راه‌ها و روش‌هایی که مناسب کشور و ملت ماست برآورده کنیم».

آژانس مهاجرت ترکیه اعلام کرد که حدود 554000 سوری بازگردانده شده اند و اردوغان گفت که یک میلیون نفر دیگر نیز طی یک سال با ساخت خانه های جدید به سوریه خواهند رفت.

[ad_2]