ارمنستان و آذربایجان می گویند سربازان در درگیری های مرزی کشته شدند | اخبار

[ad_1]

طرفین یکدیگر را به گشودن آتش در اطراف منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی متهم می کنند که منجر به کشته شدن افراد می شود.

ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به آغاز تبادل آتش بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی که منجر به کشته شدن هر دو طرف شده است، متهم کرده اند.

وزارت دفاع هر دو طرف بعد از ظهر روز سه‌شنبه بیانیه‌هایی صادر کردند که گفتند تعداد نامشخصی از سربازان خود در درگیری در نزدیکی کریدور مورد مناقشه لاچین کشته شده‌اند.

«مواضع ارتش ارمنستان در نزدیکی شهرک دیگ قرار دارد [at the countries’ shared border] وزارت دفاع در باکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آذربایجان به مواضع ارتش آذربایجان شلیک کردند.

در این بیانیه بدون اشاره به تعداد تلفات، آمده است: «در میان نظامیان آذربایجان کشته و زخمی وجود دارد».

وزارت دفاع ارمنستان نیز تعداد نامشخصی از تلفات را گزارش کرد و باکو را مسئول شروع آتش سوزی دانست.

این وزارتخانه اعلام کرد: «در ساعت 16:00 (12:00 به وقت گرینویچ) روز سه‌شنبه، نیروهای مسلح آذربایجان به سمت نظامیان ارمنی که در حال انجام کارهای مهندسی بودند، در نزدیکی مرز تیراندازی کردند.

وی افزود: بر اساس اطلاعات اولیه، از طرف ارمنی کشته و زخمی وجود دارد.

دو کشور قفقاز جنوبی – هر دو بخش سابق اتحاد جماهیر شوروی – در طول 35 سال گذشته برای کنترل قره باغ کوهستانی، که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود، اما جمعیتی عمدتاً ارمنی را در خود جای داده است، جنگ های متعددی انجام داده اند.

روسیه یک نیروی حافظ صلح چند هزار نفری را در سال 2020 به عنوان بخشی از توافقی برای پایان دادن به هفته‌ها درگیری که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد و شاهد دستیابی آذربایجان به دستاوردهای ارضی قابل توجهی بود، به منطقه اعزام کرد.

مسکو از طریق یک پیمان دفاعی متقابل با ارمنستان متحد است، اما همچنین سعی می کند روابط خوبی با باکو داشته باشد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان چندین دور مذاکرات صلح را با میانجیگری اتحادیه اروپا و ایالات متحده برگزار کردند.

ماه گذشته، پاشینیان به پیشرفت هایی در روند صلح اشاره کرد، اما گفت که «مشکلات اساسی» همچنان پابرجاست، زیرا «آذربایجان در تلاش است تا ادعاهای ارضی داشته باشد، که خط قرمزی برای ارمنستان است».

در ماه فوریه، اتحادیه اروپا یک ماموریت نظارتی گسترده را در سمت ارمنستان از مرز مستقر کرد، زیرا تعامل غرب در منطقه ای که به طور سنتی حوزه نفوذ کرملین است، افزایش می یابد.

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 فروپاشید، جدایی طلبان قومی ارمنی در قره باغ از آذربایجان جدا شدند. حدود 30000 نفر در درگیری های متعاقب آن کشته شدند.

[ad_2]