ازبکستان در همه پرسی به تمدید دوره ریاست جمهوری رأی داد | اخبار سیاسی

[ad_1]

مردم ازبکستان در همه پرسی قانون اساسی رای می دهند که می تواند به شوکت میرضیایف رئیس جمهور اجازه دهد تا حکومت خود را برای 14 سال تمدید کند.

در صورت تصویب همه پرسی روز یکشنبه، دوره ریاست جمهوری از پنج سال به هفت سال افزایش خواهد یافت. این تغییر به میرضیایف 65 ساله اجازه می دهد تا دو دوره دیگر خدمت کند و دوره قدرت خود را تا سال 2040 تمدید کند.

مقامات در پرجمعیت ترین جمهوری شوروی سابق آسیای مرکزی گفتند که تغییر اساسی قانون اساسی، حکومت و کیفیت زندگی را در این کشور اکثریت مسلمان با جمعیت 35 میلیون نفر بهبود می بخشد. دولت همچنین گفت که همه پرسی اصلاحات حقوق بشر را آغاز خواهد کرد.

به گفته کمیسیون انتخابات ازبکستان، مراکز رای گیری ساعت 8 صبح (03:00 به وقت گرینویچ) باز شدند. آنها در ساعت 20:00 (15:00 GMT) بسته خواهند شد.

قبل از رای گیری، رسانه ها در کشوری که حقوق آن مدت هاست به شدت محدود شده بود، به شدت تحت کنترل بود. دو روزنامه‌نگار که برای رسانه دولتی ازبکستان کار می‌کردند، به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفتند که “به آنها دستور داده شده است که ازبکستان، همه پرسی و رئیس جمهور را به نحوی مثبت پوشش دهند.”

هر دو گفتند سانسور در طول مبارزات همه پرسی افزایش یافته است.

دولت برای مشروعیت بخشیدن به رأی، از جمله مشاهیر محلی در راهپیمایی ها و کنسرت های بزرگ برای تمجید از پیشنهادها و رئیس جمهور، تلاش زیادی کرد.

بیلبوردهای اطراف پایتخت تاشکند، بزرگترین شهر آسیای مرکزی، گفتگوهای خیالی را بین رای دهندگان حمل می کند.

“بابا، بریم پارک؟” اولین پیام را می خواند در پاسخ آمده است: «نه، اول باید رأی بدهیم».

آغای دانیلوف، یک دانشجوی 18 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت که این همه پرسی “ایده خوبی” بود.

دانیلوف گفت: ما می توانیم آینده کشورمان را انتخاب کنیم.

“ازبکستان جدید”؟

میرضیایف از زمان به قدرت رسیدن در سال 2016 و پس از مرگ سلف تندرو خود، اسلام کریموف، رهبری مجموعه ای از اصلاحات در ازبکستان، از جمله محدود کردن کار اجباری در مزارع پنبه را بر عهده داشته است.

اما فعالان گفتند که نقض حقوق ادامه دارد و مقامات هیچ نشانه ای از اجازه دادن به مخالفت سیاسی نشان ندادند.

در سال 2022، حداقل 21 نفر در جریان تظاهرات در منطقه خودمختار کاراکالپاکستان کشته شدند. فعالان حقوق بشر مقامات را به استفاده از نیروی مرگبار علیه معترضان متهم کردند.

اولیویه فراندو، محقق دانشگاه کاتولیک لیون در فرانسه، گفت که این همه پرسی برای میرضیایف “اقدامی شاخص” در تلاش او برای “رهایی” از میراث سلفش بود.

کریموف در سال 2016 پس از ربع قرن حکومت وحشیانه درگذشت. میرضیایف به مدت 13 سال نخست وزیر وفادار او بود، اما اکنون خود را چهره ای بسیار مترقی تر معرفی می کند.

فراندو با اشاره به این اصلاحات به خبرگزاری فرانسه گفت: «بسیاری از تحلیلگران تلاش میرضیایف برای ماندن در قدرت را قابل درک می‌دانند، اما شرم آور است که این متن را صرفاً یک پیچش اقتدارگرایانه رد کنیم».

از جمله این پیشنهادها، ممنوعیت مجازات اعدام و حمایت از حقوق بشر برای آنچه که میرضیایف “ازبکستان جدید” می نامد، است.

“البته باید ببینیم که آیا این اصلاح قانون اساسی که یکی از اهداف آن اعطای ضمانت به جامعه بین المللی برای توسعه دموکراتیک در ازبکستان جدید است، می تواند فراتر از اثر ظاهری ساده رفته و به طور کامل در این کشور اجرا شود. فراندو گفت: زندگی روزمره مردم.

مردم ازبکستان در حال بیرون آمدن از زمستان بسیار سختی هستند که با کمبود سوخت مشخص شده و با فقر مداوم و فساد بومی روبرو هستند.

با وجود برخی پیشرفت های اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی، مانند جرم انگاری خشونت خانگی، دولت نارضایتی را تحمل نمی کند.

در جریان ناآرامی‌های ژوئیه، تظاهرات علیه اصلاحیه قانون اساسی در کاراکالپاکستان که می‌توانست خودمختاری منطقه وسیع را کاهش دهد، با سرکوب خونین مواجه شد. ده ها نفر زندانی شدند.

متعاقباً این اصلاحیه پس گرفته شد.

[ad_2]