ازبک ها از پیشنهاد اصلاحات رئیس جمهور میرضیایف حمایت می کنند اخبار انتخابات

[ad_1]

کمیسیون انتخابات می گوید که بیش از 90 درصد رای دهندگان از اصلاحات قانون اساسی رئیس جمهور میرضیایف حمایت می کنند.

نتایج اولیه نشان می دهد که رأی دهندگان در ازبکستان با اکثریت قاطع از تغییرات قانون اساسی که می تواند به شوکت میرضیایف رئیس جمهور اجازه دهد تا سال 2040 در قدرت بماند، حمایت کردند.

کمیسیون انتخابات روز دوشنبه گفت که بیش از 90 درصد رای دهندگان در این کشور آسیای مرکزی از اصلاحات حمایت کردند. میزان مشارکت رای دهندگان در کشور شوروی سابق، جایی که گروه های حقوق بشر می گویند تمایلات اقتدارگرایانه دولت فضا را برای مخالفت محدود می کند، حدود 85 درصد بود.

اصلاحات قانون اساسی تصویب شده در همه پرسی روز یکشنبه، دوره ریاست جمهوری را از پنج سال به هفت سال افزایش می دهد و به میرضیایف اجازه می دهد تا با پایان دوره فعلی اش در سال 2026، برای دو دوره دیگر نامزد شود.

میرضیایف 65 ساله در سال 2016 پس از مرگ اسلام کریم اف، رهبر سرکوبگران، رئیس جمهور شد. او به شهروندانش قول حمایت اجتماعی و قانونی بیشتر داد.

او اصرار داشت که بازنگری قانون اساسی، حکومت داری و کیفیت زندگی را در این کشور محصور در خشکی با 35 میلیون نفر که حقوق آنها مدت هاست به شدت محدود شده است، بهبود می بخشد.

اما ناظران گفتند که انتظار می رود میرضیایف بیشترین بهره را از قانون اساسی جدید در کشور مسلمان ببرد.

در حالی که بعید است که شرکای غربی تاشکند تمدید دوره میرضیایف را تایید کنند، ازبکستان با توجه به اینکه غرب به دنبال حمایت کشورهای شوروی سابق در تلاش برای منزوی ساختن روسیه بر سر جنگ اوکراین است، ریسک کمی می کند.

ازبکستان سعی خواهد کرد از مسکو فاصله بگیرد.

کارشناسان می گویند که ازبکستان به دلیل سال ها سیاست های انزواطلبانه توانسته است نظام های اقتصادی و سیاسی مستقل تری نسبت به دیگر کشورهای آسیای مرکزی بسازد.

آسیای مرکزی – که شامل قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان می شود – توسط روسیه، چین، افغانستان و دریای خزر احاطه شده است. از نظر تغییرات ژئوپلیتیکی و امنیتی مستعد بی ثباتی است.

تمور عمروف، یکی از همکاران مرکز کارنگی مسکو، با اشاره به وضعیت اقتصادی به الجزیره گفت: «قبل از جنگ، ازبکستان یک قدم به پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نزدیک‌تر بود و میرضیایف حتی در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی شرکت کرد. بلوک و اتحاد نظامی کشورهای شوروی سابق.

“[But] من فکر می کنم اکنون ازبکستان سعی خواهد کرد از مسکو فاصله بگیرد.

عمروف گفت: «نحوه تفکر آسیای مرکزی در مورد روسیه تغییر کرده است. روسیه به عنوان منبع ثبات در نظر گرفته می شد. اکنون به نظر می رسد حضور آن در بعد بسیار حساس امنیتی به نقطه ضعفی برای ثبات، حاکمیت و تمامیت ارضی منطقه تبدیل شده است.

[ad_2]