استرالیا برای حل و فصل اختلافات جو با چین به توافق رسید | تجارت بین المللی

[ad_1]

پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا می گوید پس از موافقت چین با بازنگری در تعرفه ها، استرالیا از شکایت خود در سازمان تجارت جهانی صرف نظر خواهد کرد.

استرالیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال نزدیک‌تر شدن به “تثبیت” روابط تیره خود با چین است زیرا دو کشور برای حل و فصل اختلافات تجاری بر سر صادرات جو در حال حرکت هستند.

روابط تجاری که زمانی دنج بود در سال‌های اخیر بدتر شده است، زیرا استرالیا به دنبال روابط نظامی نزدیک‌تر با ایالات متحده و چین برای نفوذ در اقیانوس آرام است.

پکن در سال 2020 تعرفه های سنگینی را بر کالاهای کلیدی مانند جو، گوشت گاو و شراب وضع کرده است، در حالی که درگیری تلخی که توسط دولت محافظه کار سابق استرالیا ایجاد شده است.

استرالیا نیز با شکایت به سازمان تجارت جهانی، مدعی شد چین با افزایش مصنوعی تعرفه‌ها «بدون توجیه»، تعهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.

اما دولت چپ میانه این کشور از زمان انتخابش در ماه مه گذشته موضع بسیار کمتری در تقابل اتخاذ کرده و از سرگیری تجارت را در اولویت قرار داده است.

در آخرین نشانه از آب شدن تنش ها بین دو کشور، پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا گفت که پس از موافقت چین با بازنگری در تعرفه های جو، استرالیا به طور موقت شکایت خود را متوقف خواهد کرد.

او به خبرنگاران گفت: «ما روشن کردیم که معتقدیم هیچ توجیهی برای اقدامات چین در مورد جو وجود ندارد.

ما همچنین به صراحت اعلام کرده‌ایم که معتقدیم رفع این موانع تجاری به نفع هر دو کشور است.»

وونگ که در ماه دسامبر از پکن بازدید کرد، گفت که این نشان می دهد استرالیا به آرامی در حال “تثبیت روابط با چین” است.

تخمین زده می شود که تعرفه ها و همچنین ممنوعیت غیررسمی زغال سنگ استرالیا بیش از 5 میلیارد دلار استرالیا (3.47 میلیارد دلار) درآمد از دست رفته برای چین به همراه داشته باشد.

در همین حال، پکن تایید کرده است که معاون وزیر امور خارجه ما ژائوسو اواخر این هفته به استرالیا سفر خواهد کرد و او را به یکی از بلندپایه ترین مقاماتی تبدیل می کند که در سال های اخیر به این کشور سفر کرده است.

استرالیا با یک اقدام متعادل کننده دشوار روبرو است – چین بزرگترین شریک تجاری آن است، اما ایالات متحده یک متحد نظامی مهم است.

کانبرا در ماه مارس با اعلام اینکه زیردریایی های هسته ای از ایالات متحده را به عنوان بخشی از یک طرح بلندپروازانه برای افزایش قدرت غرب در منطقه آسیا-اقیانوسیه می خرد، خشم پکن را برانگیخت.

[ad_2]