اقتصاد در صدر مانیفست اردوغان برای انتخابات ترکیه | اخبار انتخابات

[ad_1]

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، کمپین انتخاباتی مجدد خود را با تعهد حزبی مبنی بر کاهش تورم به تک رقمی و تقویت رشد اقتصادی آغاز کرد، زیرا او به دنبال تمدید دو دهه قدرت در رای گیری 14 مه است.

اردوغان از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه (AK) در سال 2002 با بزرگترین چالش سیاسی روبرو است. نظرسنجی ها نشان می دهد که در سال های اخیر با کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش شدید تورم، حمایت ها کاهش یافته است. مخالفان سیاست های اقتصادی رئیس جمهور را مقصر می دانند.

با این حال، رئیس جمهور شعار اقتصادی خود را تکرار کرد که سرمایه گذاری، تولید، صادرات و مازاد حساب جاری احتمالی باعث افزایش تولید ناخالص داخلی ترکیه می شود.

وی روز سه شنبه در جمع حاضران در ورزشگاهی در آنکارا گفت: ما تورم را تک رقمی می کنیم و قطعا کشورمان را از این مشکل نجات می دهیم.

اردوغان خواستار کاهش شدید نرخ بهره شد که بانک مرکزی ترکیه آن را انجام داد و تورم را در اکتبر به بالاترین حد در ۲۴ سال گذشته یعنی بیش از ۸۵ درصد رساند و در ماه مارس به نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافت. بحران متعاقب هزینه های زندگی گریبانگیر خانوارهای ترکیه شد و درآمد و پس انداز را کاهش داد و قدرت خرید مردم را کاهش داد.

در بیانیه حزب حاکم آمده است: “ما سرمایه گذاری را با ساختاری مبتنی بر اقتصاد بازار آزاد و یکپارچه با جهان بهبود خواهیم بخشید.” رشد سالانه 5.5 درصدی از 2024 تا 2028 و تولید ناخالص داخلی 1.5 تریلیون دلار تا پایان سال 2028 را هدف قرار داده است. تولید ناخالص داخلی در سال 2022 کمی بیش از یک تریلیون دلار بود.

اردوغان هفته گذشته گفت که تیمی در حال کار بر روی تقویت سیاست های اقتصادی با هماهنگی مهمت شیمشک وزیر دارایی سابق است که مورد احترام سرمایه گذاران بین المللی است.

برخی از اعضای حزب عدالت و توسعه پیشتر گفته بودند که می‌خواهند شیمسک پس از سال‌ها استراتژی‌های اقتصادی غیرمتعارف از چرخش به سمت سیاست‌های بازار آزادتر دفاع کند.

با این حال، مانیفست مستقیماً به بازگشت به ارتدکس اشاره نکرده و گفته است که نرخ های بهره پایین عامل اصلی سرمایه گذاری کارآفرینان در بخش املاک و ایجاد شغل است.

کولاکداراوغلو در نظرسنجی ها پیشتاز است

اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده با نامزد اصلی ائتلاف مخالفان، کمال کولچداراوغلو و دو نامزد دیگر روبرو خواهد شد.

در آخرین نظرسنجی متروپول، 42.6 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در دور اول به کولچداراوغلو و 41.1 درصد به اردوغان رای خواهند داد. سایر نامزدها روی هم از حمایت 7.2 درصدی برخوردار هستند.

بر اساس نظرسنجی ها، پس از زمین لرزه های فوریه که بیش از 50000 نفر در ترکیه کشته شدند، حمایت از اردوغان اندکی کاهش یافت، زیرا بسیاری از رای دهندگان احساس کردند واکنش اولیه به این فاجعه بسیار کند بوده است.

اردوغان روز سه شنبه گفت: «ما با ساخت مجموع 650 هزار خانه جدید که 319 هزار خانه در یک سال تحویل داده می شود، زخم های ناشی از فاجعه در 11 استان و شهرهای مجاور آنها را به طور کامل التیام خواهیم داد».

رئیس جمهور فعلی در خصوص سیاست خارجی اظهار داشت که به عادی سازی روابط در منطقه ادامه خواهد داد. آنکارا اخیرا پس از سال ها تنش، اقداماتی را برای بازگرداندن روابط با اسرائیل، عربستان سعودی، مصر و سوریه انجام داده است. اردوغان همچنین گفت که قصد دارد «محور ترکیه» بسازد.

وی گفت: ما محور ترکیه را با یک سیاست خارجی می سازیم که در آن کشور، منطقه و بشریت ما صلح و ثبات، چندجانبه گرایی، همکاری بیشتر، صلح، ثبات و دیپلماسی بشردوستانه خواهد یافت.

اردوغان گفت: «ما می‌توانیم با هر دو طرف در جنگ روسیه و اوکراین مذاکره کنیم، پیشرفت‌های ملموسی مانند کریدور غلات و تبادل اسرا داشته باشیم و همچنان می‌توانیم درباره امکان صلح صحبت کنیم».

[ad_2]