انتقاد ترکیه از روی جلد شارلی ابدو برق گرفتگی اردوغان در وان | اخبار سیاسی

[ad_1]

ترکیه به مجله طنز فرانسوی شارلی ابدو به دلیل آخرین جلد آن که کاریکاتور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را در وان حمام برق گرفت، پاسخ داد.

این مجله شماره هفتگی خود را روز چهارشنبه، سه روز پس از انتخابات ترکیه منتشر کرد و نامزد ریاست جمهوری را برهنه و با لامپ مورد اصابت قرار داد.

روی جلد کاریکاتور زرد و قرمز روشن نوشته شده است: “اردوغان: مانند کلوکلو، فقط سرنوشت ما را از شر او خلاص خواهد کرد!”

کلوکلو نام مستعار کلود فرانسوا خواننده پاپ فرانسوی بود که در سال 1978 در حین تعمیر یک لامپ در وان حمام خود دچار برق گرفتگی شد.

چندین مقام ترکیه از این نشریه به دلیل پوشش آن انتقاد کردند زیرا اردوغان آماده شرکت در دور دوم انتخابات در پایان ماه برای تمدید حکومت 20 ساله خود بود.

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ترکیه در توئیتی طولانی گفت: نشریاتی مانند شارلی ابدو، که تنها انگیزه آن نفرت پراکنی علیه اسلام است، همچنان به وضوح رئیس جمهور ما اردوغان را هدف قرار می دهند زیرا او یکی از برجسته ترین رهبران مسلمان در دوران مدرن است.

او گفت: “ما در دام آنها نمی افتیم، اما به فریاد زدن بیگانه هراسی نفرت انگیز آنها که سعی دارند به عنوان آزادی بیان بفروشند، ادامه خواهیم داد.”

ابراهیم کالین، مشاور اردوغان نیز در توئیتی گفت که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 28 مه ثابت خواهد کرد که رئیس جمهور فعلی چقدر محبوب است.

او گفت: «اگر پارچه شارلی ابدو تا این حد دیوانه شده است… ما در مسیر درستی هستیم. ملت ما در 28 اردیبهشت با صدایی بلندتر بهترین پاسخ را به شما خواهد داد.

ترجمه: «اگر پارچه شارلی ابدو تا این حد دیوانه شده است… ما در مسیر درستی هستیم. شر گاهی همینطور است. خوبی ها را راهنمایی کنید. نگران نباشید CH. ملت ما در 8 اردیبهشت با صدایی بلندتر بهترین جواب را به شما خواهند داد.

معاون رئیس جمهور فوات اوکتای نیز پوشش را محکوم کرد و اهمیت دور دوم را تکرار کرد.

ترجمه: «من به شدت حمله شارلی ابدو به رئیس جمهور ما و اراده ملت ترکیه را تحت عنوان آزادی بیان محکوم می کنم. مردم ما و ما نیز می بینند که موفقیت رئیس جمهور ما در 24 اردیبهشت چه کسی، کجا و چگونه مانع او شد. ملت عزیز ما در 8 اردیبهشت بار دیگر به این ذهنیت پاسخ لازم را خواهند داد.»

پیش از انتخابات روز یکشنبه، اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اردوغان از کمال کولچداراوغلو، رهبر مخالفان عقب‌تر است، اما رئیس‌جمهور با اختلاف 5 درصدی از کولچداراوغلو پیشی گرفت و به سختی از پیروزی کامل در دور اول بازماند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه اردوغان، به گروه انتقادات علیه شارلی ابدو پیوست و این نشریه را “غیر انسانی” خواند.

ترجمه: «شارلی ابدو غیر انسانی و حقیر همچنان به توهین به ملت ترکیه ادامه می دهد. فراموش نکنیم! کسانی که بدی را می ستایند همیشه غرق در نفرت و شیطنت خود هستند. درس واقعی این است که کسانی که نمی توانند اراده آزاد ملت ترکیه را با بازی های مختلف شکست دهند، ناامیدانه به سرنوشت متکی هستند.

شارلی ابدو سالهاست که بحث برانگیز بوده است. محتوای آن که مخصوصاً جهان اسلام را هدف قرار داده است، خشم را برانگیخته است – به ویژه کاریکاتورهایی که پیامبر اسلام را به تصویر می‌کشند.

این مجله همچنین اخیراً به زمین لرزه های ویرانگر فوریه ترکیه که منجر به کشته شدن بیش از 50000 نفر شد اشاره کرد.



[ad_2]