اندازه گیری تورم که توسط فدرال رزرو آمریکا به دقت تحت نظر بود در ماه آوریل افزایش یافت | اخبار کسب و کار و اقتصاد

[ad_1]

شاخص قیمت کلیدی در ایالات متحده در ماه آوریل افزایش یافت و مخارج مصرف‌کننده بهبود یافت که نشانه‌ای از بالا ماندن فشارهای تورمی در اقتصاد است.

این شاخص که «شاخص قیمت هزینه‌های مصرف‌کننده شخصی» نامیده می‌شود و توسط فدرال رزرو تحت نظارت دقیق است، نشان داد قیمت‌ها از مارس تا آوریل 0.4 درصد افزایش یافته است. این بسیار بیشتر از افزایش 0.1 درصدی ماه قبل بود. با اندازه‌گیری در طول سال، قیمت‌ها در آوریل 4.4 درصد از 4.2 درصد در مارس افزایش یافت. این رقم سالانه نسبت به اوج 7 درصدی ژوئن گذشته به شدت کاهش یافته است، اما بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو باقی مانده است.

گزارش روز جمعه دولت نشان داد که با وجود افزایش قیمت ها، مصرف کنندگان همچنان خوش بین هستند. هزینه های آنها از مارس تا آوریل 0.8 درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش از ژانویه است. بیشتر این افزایش به دلیل هزینه‌های خرید خودروهای جدید بود که 6.2 درصد افزایش یافت. از جمله موارد دیگر، آمریکایی ها کامپیوتر، بنزین و لباس بیشتری خریدند.

علیرغم پیش‌بینی‌های طولانی مدت در مورد رکود قریب‌الوقوع، داده‌های روز جمعه بر انعطاف‌پذیری شگفت‌انگیز اقتصاد ایالات متحده تاکید کرد. هزینه‌های مصرف‌کننده، که بخش عمده‌ای از اقتصاد ایالات متحده را هدایت می‌کند، توسط مشاغل قوی و افزایش دستمزدها حمایت می‌شد. انتظار می‌رود اقتصاد که با نرخ سالانه 1.3 درصدی از ژانویه تا مارس رشد کند، در سه ماهه آوریل تا ژوئن به 2 درصد افزایش یابد.

در عین حال، ادامه تورم بالا تصمیمات فدرال رزرو را در مورد نرخ بهره پیچیده می کند. جروم پاول، رئیس هیئت مدیره، هشدار داده است که فدرال رزرو پس از 10 افزایش متوالی در 14 ماه گذشته، احتمالاً در اواسط ژوئن از افزایش نرخ بهره خودداری می کند. اما گروهی از کمیته 18 عضوی تعیین نرخ بهره فدرال رزرو برای افزایش بیشتر نرخ بهره در اواخر سال جاری به این دلیل که تورم به اندازه کافی سریع کاهش نمی یابد، فشار می آورد.

مایکل گپن، اقتصاددان آمریکایی در Bank of America Securities می‌گوید: «تورم برای فدرال رزرو خیلی چسبنده است که نمی‌تواند به توقف طولانی‌مدت متعهد شود». “حتی اگر فدرال رزرو از ژوئن صرف نظر کند، ژوئیه را برای افزایش نرخ بهره نگه می دارد.”

مقامات فدرال رزرو به ویژه دسته ای از قیمت ها به نام تورم اصلی را کنترل می کنند که هزینه های متغیر انرژی و غذا را حذف می کند و معیار بهتری برای سنجش تورم اصلی در نظر گرفته می شود. قیمت‌های اصلی از مارس تا آوریل 0.4 درصد، مشابه ماه قبل، و 4.7 درصد نسبت به 12 ماه قبل افزایش یافت. تورم اصلی سالانه از زمانی که برای اولین بار در دسامبر به 4.6 درصد رسید، اندکی تغییر کرده است.

یکی دیگر از نشانه‌های ثابت ماندن اقتصاد در گزارش جداگانه‌ای در روز جمعه منتشر شد. این نشان داد که معیاری از سرمایه گذاری تجاری در کالاهای تولیدی بادوام در ماه آوریل 1.4 درصد افزایش یافت – شواهدی مبنی بر اینکه شرکت ها با وجود افزایش تورم و هزینه های استقراض، با توجه به تقاضای مصرف کننده همچنان به هزینه های خود ادامه دادند.

شاخص قیمت هزینه مصرف کننده شخصی جدا از شاخص قیمت مصرف کننده دولتی شناخته شده است. دولت اوایل این ماه گزارش داد که شاخص بهای مصرف کننده در آوریل 4.9 درصد نسبت به 12 ماه قبل افزایش یافته است.

از زمانی که تورم پس از رکود همه گیر شروع به افزایش کرد، شاخص PCE تمایل به نشان دادن تورم کمتر از CPI داشت. این تا حدی به این دلیل است که اجاره‌ها که یکی از بزرگترین محرک‌های تورم بوده‌اند، دو برابر بیشتر از PCE در CPI وزن دارند. علاوه بر این، شاخص PCE به دنبال بررسی تغییرات در نحوه خرید مردم در هنگام افزایش تورم است. در نتیجه، می‌تواند روندهای نوظهور را دنبال کند – برای مثال وقتی مصرف‌کنندگان از مارک‌های ملی گران‌قیمت فاصله می‌گیرند و به نفع برندهای ارزان‌تر در فروشگاه‌ها هستند.

نرخ بهره

آخرین داده‌های تورم زمانی به دست آمد که مقامات فدرال رزرو پس از 10 بار افزایش نرخ بهره در 14 ماه گذشته، در مورد گام‌های بعدی خود بحث می‌کردند. برخی از سیاست گذاران گفتند که از افزایش حتی بالاتر نرخ ها در ماه های آینده حمایت می کنند. اما بیشتر ناظران فدرال رزرو انتظار دارند که بانک مرکزی در نشست بعدی خود در اواسط ژوئن، افزایش دیگری را متوقف کند.

پاول هفته گذشته گفت که مقامات فدرال رزرو پس از افزایش نرخ بهره به بالاترین حد در 16 سال اخیر یعنی حدود 5.1 درصد، می توانند منتظر بمانند و ببینند که این افزایش ها چگونه بر اقتصاد تأثیر می گذارد. ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد تا افزایش نرخ ها به طور قابل توجهی بازار کار و اقتصاد را به طور کلی کند کند.

هدف نهایی فدرال رزرو این است که وام گرفتن را برای مصرف کنندگان و مشاغل گران تر کند و در نتیجه هزینه ها، رشد و تورم را کاهش دهد. افزایش نرخ بهره نرخ وام مسکن را بیش از دو برابر کرده و هزینه وام خودرو، وام کارت اعتباری و وام های تجاری را افزایش داده است. آنها همچنین خطر رکود را افزایش دادند، که اکثر اقتصاددانان پیش بینی می کنند که در سال جاری آغاز شود.

حتی برخی از مقاماتی که احتمالاً ترجیح می‌دهند از افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن صرف‌نظر کنند، مانند فیلیپ جفرسون، یکی از اعضای هیئت مدیره بانفوذ فدرال رزرو، اظهار داشتند که از این که نرخ تورم بیش از آن کاهش نیافته ناامید شده‌اند. بخش بزرگی از فشارهای تورمی اخیر تا کنون منعکس کننده قیمت‌های دائمی بالاتر برای خدمات، از جمله وعده‌های غذایی رستوران، اتاق‌های هتل و تعمیر و نگهداری خودرو هستند.

تورم دلیل بزرگی است که میلیون‌ها آمریکایی چشم‌انداز تیره‌ای را برای اقتصاد ابراز کرده‌اند، حتی اگر نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطح نیم قرن اخیر یعنی 3.4 درصد قرار داشته باشد و بسیاری از کارگران دستمزدهای قابل قبولی دریافت کرده‌اند.

با این حال، گزارش فدرال رزرو در این هفته نشان داد که به طور متوسط، تورم از افزایش دستمزدها پیشی گرفته و بسیاری از مردم را بدتر کرده است. در پایان سال گذشته، کمتر از سه چهارم آمریکایی‌ها گفتند که از نظر مالی یا زندگی راحت «خوب هستند». این نشان دهنده کاهش 5 درصدی نسبت به سال قبل است و یکی از پایین ترین سطوح اندازه گیری شده از زمان شروع نظرسنجی در سال 2016 است.

[ad_2]