درگیری ها در سودان شدت گرفته است، اما میانجی ها از پیشرفت آتش بس خبر می دهند | اخبار درگیری

[ad_1]

با وجود گزارش‌ها از درگیری‌های شدید در دارفور، احزاب متخاصم سودان بهتر است از یک آتش‌بس شکننده تبعیت کنند.

گفته می‌شود که طرف‌های متخاصم سودان با وجود گزارش‌هایی مبنی بر درگیری شدید بین نیروهای رقیب در غرب منطقه دارفور، بهتر از یک آتش‌بس شکننده پیروی می‌کنند.

ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی (RSF) پس از درگیری‌هایی که از اواسط آوریل تا کنون صدها نفر را کشته و یک بحران انسانی و پناهجویان را به وجود آورده است، روز دوشنبه آتش‌بس هفت روزه را برای دسترسی به کمک‌ها و خدمات آغاز کردند.

جنگ در 15 آوریل در خارطوم، پایتخت این کشور، پس از مناقشات بر سر طرح‌هایی برای ادغام نیروهای RSF در ارتش بر اساس توافقنامه مورد حمایت بین‌المللی برای انتقال سودان به دموکراسی پس از دهه‌ها حکومت پر درگیری توسط عمر البشیر، رئیس‌جمهور سابق، آغاز شد.

حدود 1.3 میلیون نفر خانه های خود را ترک کرده اند، چه در آن سوی مرزها و چه در داخل کشور پهناور. وزارت بهداشت اعلام کرد که حداقل 730 نفر در پروژه داده های مکان ها و رویدادهای درگیری مسلحانه جان خود را از دست داده اند که این رقم را به بیش از 1800 نفر رساند.

با وجود کاهش درگیری ها، هنوز گزارش هایی از درگیری، آتش توپخانه و حملات هوایی در طول هفته وجود دارد. آتش بس تنها چند دقیقه پس از اجرای آن در شامگاه دوشنبه شکسته شد.

در بیانیه عربستان و آمریکا آمده است: «اگرچه استفاده از هواپیماهای نظامی و تیراندازی منفرد در خارطوم مشاهده شد، اما از 24 ماه مه، زمانی که مکانیسم نظارت بر آتش‌بس متوجه نقض قابل توجه توافق شد، وضعیت بهبود یافته است».

در این بیانیه آمده است: مقامات سعودی و آمریکایی «به طرف‌ها در مورد نقض بیشتر هشدار دادند و از آنها خواستند تا پایبندی خود را به آتش‌بس 25 ماه مه بهبود بخشند، کاری که انجام دادند».

در حالی که غیرنظامیان، گروه‌های بشردوستانه و میانجی‌ها خواستار پایان جنگ شدند، وزارت دفاع سودان فراخوانی برای تسلیحات صادر کرد.

او در بیانیه ای در روز جمعه از “بازنشستگان ارتش… و همه کسانی که می توانند اسلحه حمل کنند” خواست به نزدیکترین پست فرماندهی نظامی بروند و “خود را برای محافظت از خود، خانواده و همسایگان خود مسلح کنند.

آتش بس یک هفته ای آخرین مورد از یک سری توافقاتی است که به طور سیستماتیک نقض شده است و ارتش و RSF یکدیگر را به نقض بیشتر در این هفته متهم کردند.

ایالات متحده و عربستان سعودی که میانجی آخرین توافق بودند، از زمان اجرایی شدن آن، به ویژه در روز چهارشنبه، “نقض های جدی” را گزارش کرده اند.

واشنگتن تهدید کرده است که به دلیل نقض “مکانیسم نظارتی” خود تحریم هایی را اعمال می کند، اما هنوز هیچ یک از کشورها را هدف قرار نداده است.

غیرنظامیان به طور فزاینده ای ناامید منتظر سکون کوتاهی در جنگ برای فرار بودند، یا برای سرازیر شدن کمک ها، زیرا درگیری ها پایتخت – شهری پنج میلیونی – را با منابع متناوب غذا، آب و برق ترک کرد.

شرایط به‌ویژه در دارفور، در مرز غربی با چاد، وخیم است، منطقه‌ای که قبلاً توسط یک جنگ وحشیانه دو دهه‌ای که در سال 2003 آغاز شد ویران شده است. به گفته فعالان، در روزهای اخیر درگیری‌ها در چند شهر بزرگ در غرب سودان شعله‌ور شده است. شب در الفاشر، مرکز ایالت دارفور شمالی.

زالینگی و الجینه در میان حملات شبه نظامیان دچار اختلال در ارتباطات شده اند.

ساکنان نیالا گفتند که آرامش پس از چند روز درگیری بازگشته است، اگرچه آب همچنان قطع بود.

[ad_2]