اوکراین می گوید هیچ نشانه ای از خروج واگنر روسی از باخموت وجود ندارد | اخبار درگیری

[ad_1]

ارتش اوکراین ادعای واگنر، رئیس نیروی مزدور روسیه مبنی بر خروج جنگنده های خود از نبرد برای شهر باخموت اوکراین را رد کرد و گفت که مزدوران مستحکم هستند و نیروهای کمکی دریافت می کنند.

ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرد که جنگنده‌های واگنر در حال تقویت مواضع خود در باخموت هستند و به احتمال زیاد می‌خواهند این شهر ویران‌شده را قبل از جشن پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم در 9 مه، بازپس گیرند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در تلویزیون اوکراین گفت: «اکنون می‌بینیم که آنها (جنگنده‌ها) را از کل خط جلویی که جنگنده‌های واگنر در آن بودند عقب‌نشینی می‌کنند، آنها (آنها) را به سمت باخموت عقب‌نشینی می‌کنند.

یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، در بیانیه‌ای ویدیویی گفت که نیروهایش توسط وزارت دفاع روسیه از مهمات خلع شده‌اند و او افراد خود را خارج می‌کند و انتظار دارد ارتش روسیه تا 10 مه جای آنها را در باخموت بگیرد.

پریگوژین در ویدئوی همراه با پیام کتبی عقب نشینی خطاب به رئیس ستاد کل روسیه، وزارت دفاع و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به عنوان فرمانده کل، گفت: “پسران من در باخموت بدون مهمات متحمل خسارات بی مورد و غیرموجه نخواهند شد.”

در این بیانیه آمده است که «بوروکرات‌ها» علیرغم اینکه می‌دانستند که تاریخ هدف واگنر برای تصرف شهر 9 مه، زمانی که مسکو رژه روز پیروزی خود را برگزار می‌کند، از تدارکات خودداری کردند.

نبرد برای باخموت، که روسیه آن را به عنوان سکوی پرشی برای سایر شهرهای منطقه دونباس اوکراین می‌بیند، شدیدترین جنگ در این جنگ است که در ماه‌ها جنگ خونین شهری به قیمت جان هزاران نفر از هر دو طرف تمام شد.

آندری چرنیاک، سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین به خبرگزاری RBC-اوکراین گفت، علیرغم ادعای عقب نشینی پریگوژین، ارتش اوکراین هیچ نشانه ای از عقب نشینی قریب الوقوع نیروهای واگنر از باخموت ندیده است.

ارتش اوکراین همچنین ادعای پریگوژین مبنی بر کمبود مهمات نیروهای روسی در باخموت را رد کرد.

سرهی چرواتی، سخنگوی ارتش اوکراین گفت: تنها امروز 520 گلوله از انواع توپخانه در باخموت و اطراف آن شلیک شد.

او گفت که پریگوژین در تلاش بود مرگ نیروهایش را که روزانه بیش از 100 نفر می‌شد، با کمبود مهمات توضیح دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که نمی تواند درباره تهدید پریگوژین برای کناره گیری اظهارنظر کند و این یک موضوع نظامی است.

اوایل روز جمعه، پریگوژین در محاصره اجسادی که به گفته او جنگجویان واگنر او بودند، فیلمبرداری شد و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه، فریاد ناسزا می گفت. پریگوژین گفت که شویگو و گراسیموف باید مسئول “دهها هزار کشته و زخمی واگنر” باشند.

‘دود و آینه ها’

به گفته تحلیلگران نظامی، ماه‌های غم‌انگیز پریگوژین نشان می‌دهد که سخنان او به ندرت به صورت رسمی تلقی می‌شوند.

کیمبرلی مارتن، استاد کالج بارنارد و دانشگاه کلمبیا که در مسائل امنیتی روسیه متخصص است، گفت: پریگوژین و مزدورانش “عناصر قابل توجهی از اطلاعات نظامی روسیه هستند، بنابراین ما هر چیزی را که او می گوید باور نمی کنیم.”

مارتن خاطرنشان کرد که برای هر فرمانده نظامی بی پروایی خواهد بود که پنج یا شش روز قبل اهداف خود را برای دشمنش “پخش” کند.

او گفت: “این همه دود و آینه است، بنابراین ما فقط حدس می زنیم.”

یوهان میشل، تحلیلگر مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن، گفت که اظهارات پریگوژین به نظر می رسد تلاشی برای سرزنش شکست در دستگیری باخموت است و نشانه ای مبنی بر اینکه دستگیری آن هنوز مبهم است.

میشل همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا پریگوژین آژانس را بدون اجازه کرملین عقب نشینی کرده است یا خیر: “اگر پوتین بخواهد او بجنگد، او را به هر طریقی مجبور به انجام این کار خواهد کرد.”

گرهارد مانگوت، تحلیلگر اتریشی، گفت که اگر پریگوژین عقب نشینی کند، «برای نیروهای مسلح منظم روسیه برای تسخیر مواضع جنگنده های واگنر در باخموت و اطراف آن خیلی زود است».

او گفت: «اگر واقعاً منظورش این باشد… این به نیروهای مسلح اوکراین این فرصت را می‌دهد که بخش‌هایی یا تمام باخموت را از روس‌ها بگیرند.» او افزود که این یک فاجعه برای پوتین و شویگو خواهد بود.

شویگو فوراً به پریگوژی پاسخ نداد، اما وزارت او روز جمعه گفت که او به یک مقام ارشد دستور داده است تا از “تامین مستمر” همه تسلیحات و تجهیزات نظامی لازم برای سربازان روسیه اطمینان حاصل کند.

و در نقطه مقابل دید پریگوژین، یک ویدئوی رسمی شویگو را در حال بازرسی تانک ها و سایر تجهیزات نظامی به مقصد سربازان روسی در اوکراین نشان داد.

اواخر سال گذشته، ایالات متحده تخمین زد که واگنر حدود 50000 کارمند دارد که در اوکراین می جنگند، از جمله 10000 پیمانکار و 40000 زندانی که شرکت استخدام کرده است. در ماه فوریه، ایالات متحده تخمین زد که واگنر بیش از 30000 تلفات از زمان آغاز تهاجم گسترده در فوریه 2022 متحمل شده است که حدود 9000 نفر از این جنگجویان در عملیات کشته شدند.

[ad_2]